Segmen Blog Review Part 3




mari kita review blog Nurul Alyaa. Blog yang simple tapi sweet. Font yang anda guna nampak kemas, susunan paragraph yang tersusun. Good job! Blog archieve dalam bentuk kalendar! Menarik! korang korang boleh tengok ye blog archieve dia. 


saya cadangkan anda beri perhatian pada susunan widget di sidebar. Kadang kadang, kita tak perlukan widget seperti jam atau kalendar or wateva seperti yang anda letak di bawah header. kerana pembaca boleh tengok jam di laptop masing masing aite? 


apa kata anda letakkan iklan nuffnang di atas sekali. Kebarangkalian untuk pembaca klik iklan tu tinggi! dan lagi satu, masa blogwalking, pembaca kadang kadang akan cari dua benda ni. pertama, shoutbox untuk tinggalkan jejak. kedua, follower untuk follow blog anda. jadi saya cadangkan anda letak widget follower di atas sikit. hehe. 







sekarang giliran blog KK pula. ok blog ni kemas. walaupun guna warna background hitam pada bahagian post entry dan sidebar, tapi nampak tak terlalu narrow. sidebar pun kemas juga. widget hamster tu saya pun pernah guna dulu. hehe. tapi sekarang blog dah berat jadi saya buang widget tu kerana unnecessary. 


tagline anda "Bukan nak kontrovesi , hanya mahu luahkan isi hati" tu menarik. tapi apa kata letakkan dekat header. dan besarkan sikit. orang kata tagline dan header ni penting sebagai identiti blog kita.


"setiap yg ter-entri , ada yg tersirat..=) " suka ayat ni! ok sekarang bahagia sidebar pula. saya cadangkan anda menggunakan titile post yang besar sedikit. kecik sangat susah nak baca. sebab title should be different. kalau taknak edjust box untuk title sidebar, boleh je tapi apa kata besarkan sikit font tu ye. 







Cik Aina  pula. Comelnya background polka dot lagi! post divider pun comel. walaupun anda menggunakan background yang bercorak, tapi anda bijak menggunakan warna putih sebagai post background. so nampak luas je pemandangan. pembaca pun suka duk lama lama!

Apa lagi joom terjah blog ni sebab entry dia menarik. santai dan cool!

good job dear!!







blog kepunyaan ija pula. Cantik! saya suka tang header. Cuma besarkan sikit header tu dan centre kan ye supaya nampak balance. pertama saya suka font title post anda. dan juga font title di sidebar. menarik! anda juga bijak menyusun widget di bahagian sidebar dengan meletakkan iklan di bahagian atas, dan widget yang kurang penting di bahagian bawah. 


anda juga menggunakan function scroll box untuk blog archieve! jadi bahagian sidebar memang cantik. tapi bila saya scroll lagi ke bawah, di bahagian footer, terlalu banyak widget rupanya yang anda letak. seperti banner,  bloglist, gambar dan macam macam lagi. mungkin anda suka begitu. 


jadi saya cadangkan anda kurangkan bilangan widget di bahagian footer. supaya pembaca tak letih scroll ke bawah. terlalu panjang nanti. letakkan di bahagian sidebar. jika anda risau sidebar anda terlalu crowded, minimizekan dengan buang widget yang tak penting seperti weather, signature, counter. ok!







blog  WidadCutieyGirlZ StorY pun cantik. saya suka header anda. nampak ceria je adik ni tau! hehe. ok, bila blogwalking, pembaca akan cari butang follower dan shoutbox untuk tinggalkan jejak. jadi apa kata letak follower tu atas sikit. jangan letak bawah sekali. bila letak atas, kebarangkalian untuk orang follow adalah tinggi. hehe. 


tentang blog archieve pula saya cadangkan anda guna scroll box. supaya tak meleret leret ke bawah. dan dapat jimatkan ruang di bahagian sidebar! font pula cuba justified kan especially kalau entry tu panjang. pembaca senang nak baca. 


saya suka entry tentang Fikir-fikir Kan lah Untuk Pasangan couple Remaja mase kini..  tapi apa kata anda kurangkan penggunaan shortform dalam entry anda supaya pembaca lebih senang nak baca dan susun entry tersebut dalam bentuk paragraph. entry yang panjang memang perlu disusun dalam bentuk paragraph supaya pembaca tak jemu nak baca. 


blog ibarat rumah. kalau tuan rumah suka rumah dia macam tu, kita sebagai tetamu takde hak untuk paksa tuan rumah ubah. adios!









Previous
Next Post »

7 komen

Write komen
Ija
AUTHOR
April 7, 2011 at 3:01 PM delete

thanks byk2 yer..komen anda banyak mambantu..

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 3:10 PM delete

welcome dear.. :) ni cuma pandangan je tau..byw..ur blog nice!

Reply
avatar
AlyaaIBH
AUTHOR
April 7, 2011 at 10:25 PM delete

thanks akak... saya akan cuba baiki kelemahan yang ada... =)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 10:44 PM delete

welcome dear! sama sama kita improve ye!

Reply
avatar
KK
AUTHOR
April 9, 2011 at 3:14 PM delete

salam...
sy baru tgk N3 nie..
ad kje sket 3 hari nie..
adoii..=='
ppe pon thanks sgt! ^^

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
April 18, 2011 at 11:54 PM delete

thanx banyak222...sy akan buat yang terbaik untuk blog sy...ni blog baru sy ok x???

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...