.

.

KENAPA NASI LEMAK? KENAPA TAK KFC?

aku kadang kadang tak faham jugak dengan dorang ni. dalam banyak banyak makanan kat Malaysia ni, nasi lemak jugak yang dipersalahkan. why? why? apa salah nasi lemak tu? nasi lemak punca utama budak budak jadi obes? kemon laaa..sangat tak masuk akal tau tak?

sekarang kita kaji dua zaman yang berbaza ok. 

zaman dulu dulu.
nasi lemak ni menu wajib budak sekolah. pergi kantin je mesti rebut rebut beli nasi lemak. kalau tak beli pun, kadang kadang bawak bekal mak bagi. pun nasi lemak jugak. dulu dulu mak mak kita pandai pikir. kalau bagi duit belanja banyak banyak, membazir. bagi la berapa perlu je. dan budak budak pun pandai jimat sebab duit pun dapat sikit. beli yang mana perlu je. nasi lemak sepinggan dengan air sirap. cukup la kan? 

bila bunyi loceng je, terus naik van sekolah balik rumah terus. nak merayau tempat lain duit dah habis lak. ni kan pulak nak banje kawan kawan makan keropok. pastu bila balik rumah je, kadang kadang tolong mak tolong ayah buat macam macam kerja. sampai peluh peluh la gua cakap lu. apa yang budak tu makan tadi, abis dah lumat kena proses. 


kecur pulak air liur bila pandang nasi lemak nih..arghh

zaman sekarang.
nasi lemak masih lagi menu wajib budak sekolah. still lagi rebut rebut nak beli nasi lemak. tapi kali ni lain. mak mak kita bagi duit belanja banyak banyak. kadang kadang budak budak beli bukan cukup sepinggan je nasi lemak tu tapi berpinggan pinggan. pastu ada duit lebih lagi. nama pun budak kan. selagi ada duit kat tangan selagi tu dia nak membeli. kat luar sekolah jajan menanti. tak cukup dengan jajan, KFC pun ada. duit banyak kan..

bila balik dari sekolah, makan tetap makan. alamak perut penuh pulak. terus terbaring terlelap bagai. bangun bangun tidur je, member ajak pergi main layang layang, dorang taknak. alasannya panas takut hitam. tapi sebenarnya nak duduk mengadap facebook. berkebun dalam facebook bagai. tapi berkebun yang tak keluar peluh.


nampak tak beza?
salah siapa sekarang ni?
salah budak tu ke? kemonla dia budak apa tahu?
salah mak mak bapak bapak?
ke nasi lemak jugak yang salah?


pikir lah sendiri.


10 Komentar untuk "KENAPA NASI LEMAK? KENAPA TAK KFC?"

betol cik aish..
adk shqn skg darjah 6 bdn cm form 3.
btol gk, mak ngn ayah bg duit blje byk.
skg ni mne cukop 5 hengget.
konon bg 10 hengget sbb ptg tusyen, shqn dlu pun tusyen ptg.. tp 5 hengget jew dpt.
pndai2 lah nk idup.
grrr geram.

p/s: zm dolu tak de fb, skg nie blek skolah smpai mlm dok hadap jew muka buku tu..buku jgk ye tak.
hohooho

@shiqinyeke..tu la..maybe dorang kurang bersenam..budak dulu2 main bola main tu main ni..aktif..
budak skng aktif gak tp di alam maya..huhu..
so kuar peluh pun tak..how
?

betul tu cik aish..lansung tak logik gemuk obes pasal makan ansi lemak! wadehell betul.. atien suka gila kot makan nasi lemak. tapi takdelah obes..huuu

betoi222....
dulu pun mkn ns lemak..
xobes pun..

skrg bdk2 main indoor games je..
mcmane tak obesss

sokong2!
sbb mls nk beriadah, nasik lemak dislhkn..
beriadah dgn maen ps.. maen game kat pesbuk..
konon maju tp sbnrnye tak pon..
hehe

@sweet stalkerha tau tkpe..tp klu bdn kt susah nak naik, mmg la takkan obes..tp yg senang nak naik tu, pastu tk bersenam..tu yg obes tu

@cik hani
huhu..tau tkpe..anak buah pun asik ngadap fb je..mcm mak sedara dia ..haha

abislah bisnes org yang jual nasi lemak..
dulu ari2 makan nasi lemak tapi tetap slim smpi lani.. hehe

yup..sangat tak masuk akal bila bangkitkan isu nasi lemak punca obes..sebenarnya pemakanan ni patut di kawal oleh parents..cuba tanye budak2 yang obes tu dieowang mkn ape..and for sure majoriti akn ckp mkn KFC,Mcd,Pizza..

Back To Top