KONTEST MOM N KIDZ



Sempena Jumaat yang barakah ini, Belog Cik Aish nak bagi 3 hamper PERCUMA untuk anda yang bertuah! 


Caranya mudah sahaja! 

1. 'LIKE' dan 'SHARE' post ini (di fanpage) dengan kawan kawan lain seramai mungkin. (klik link fanpage : HEALTHY & BEAUTY SHOP)

2. COMMENT .. (sila letak gambar anda bersama anak anda-pose comel comel!) 

3. Gambar yang paling banyak dapat like dalam ruangan komen tersebut, akan menerima hamper istimewa dari kami! Mudah kan? 

4. Contest akan berakhir 26 Disember 2014 jam 6 petang!

Jom sertainya!!

PENGALAMAN AMBIL VIVIX UNTUK PARKINSON

Minggu lepas ada customer dari Singapore nak beli VIVIX untuk bantu suami dia yang ada penyakit parkinson. So aku pun jual la VIVIX sebotol dekat dia dengan harapan, mudah mudahan penyakit beransur pulih. So ada beberapa kali jugak follow up dia tanya macam mana keadaan si suami tu. So pagi ni dapat testimoni hasil pemantauan si isteri tu. 


Seronok tak terkata bila dapat testimoni hebat ni! Alhamdulillah akhirnya doaku dimakbulkan. Semoga beliau dapat kesihatan yang lebih baik pada masa akan datang. Kalau nak repeat order boleh bagitahu. HEHE. So siapa kat sini yang ada ahli keluarga yang ada penyakit kronik macam PARKINSON, JANTUNG, KENCING MANIS, KANSER peringkat pertama, boleh la dapatkan sebotol VIVIX ni dari saya ye. Sebab saya akan bantu untuk bagi penerangan macam mana nak makan VIVIX ni. 

Hoyeh! 

Cara dapatkan VIVIX : SMS/Whatsap 0126716961


PERSIAPAN ANAK MASUK SEKOLAH

Tadi aku scroll newdsfeed dekat Facebook, ramai yang dah start cari awal awal persiapan untuk anak anak kembali ke sekolah tahun depan. Ada yang buat status pening kepala anak nak bag Frozen la, anak nak tu la ni la. hehe. Nasib baik Irine belum masuk sekolah lagi, kalau tak dengan aku aku gak pening. 

Aku tahu benda pertama yang terlintas kat pikiran korang mesti baju sekolah, bag sekolah dan alat2 tulis, buku dan sebagainya. Betul tak? Sama la macam aku dulu masa kecik kecik, benda ni la keutamaan. Walaupun kasut baru beli, tapi dah jadi kebiasaan bila masuk sekolah je mesti serba serbi baru. 

Sebenarnya tak perlu pun nak ikutkan sangat semua nak baru. Kita kalau boleh kena bijak tackle anak anak kita supaya dorang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Ecece pandai la aku nak motivasi korang ek. Padahal kecik kecik dulu aku la yang paling nak serba serbi baru. Hehe. 

Apa pun, kalau keluarga mampu, apa salahnya. Ada yang kata semangat belajar anak anak ni teletak pada barang barang baru. Tapi kalau barang baru tu boleh luntur, boleh lapuk, semangat belajar pun boleh luntur jugak ye dok? 

So macam mana nak bagi anak anak kita sentiasa semangat untuk belajar? 

1. Sentiasa bagi kata kata semangat dan yakin yang mereka boleh berjaya dalam palajaran. 

Kadang kadang anak anak kita bukan nak kita lambak kan duit belanja seratus ringgit setiap hari. Tapi dorang nak perhatian kita sebagai semangat untuk dorang belajar. Mereka sendiri tak yakin dengan kebolehan mereka. Tu pentingnya kita untuk yakin kan mereka :) 

2. Jangan sesekali panggil mereka dengan kata kata negatif seperi LEMBAB, BODOH, TAK PANDAI, PEMALAS. 

Cuba tanya diri kita. Kita suka tak orang lain herdik kita dengan kata2 macam tu? Sama jugak dengan anak anak kita. Kalau mereka gagal dalam ujian, cakap la benda positif. Contohnya, "kalau Ayin usaha lebih sikitt je lagi lepasni, MESTI ayin lulus cemerlang!" Bagi kata kata positif pada anak anak kita ye

3. Ambil tahu hal pelajaran mereka. 

Kadang kadang kita tak boleh lepas kan semua sekali pada cikgu cikgu sekolah. Cuba kita spend masa untuk check buku buku latihan dorang, buku nota dorang, adakah dorang ni siap kerja sekolah atau penuh dengan pen merah minta siapkan! So ambil tahu la sikit at least anak anak akan lagi semangat untuk siapkan kerja kerja tu semua sebab ada yang memerhati kerja mereka! 

4. Sentiasa ambil berat tentang sarapan pagi sebelum ke sekolah. 

Selalunya sarapan pagi la yang paling mak mak ambil mudah. Bagi duit, suruh sarapan dekat kantin. Apa kata lepas ni, kita ubah, sarapan sama sama satu family dekat meja makan. Time bersama family yang berkualiti sebelum ke sekolah mesti sesuatu yang menyeronokkan! 





5. Makanan tambahan untuk beri anak kita sihat bertenaga sepnajang hari persekolahan. 

Mungkin boleh bagi anak kita segelas minuman berkhasiat macam Mealshake untuk bagi nutrisi penuh kat mereka. Dalam segelas Mealshake, bila bancuh dengan milo ke hrlick ke, khasiat dia sangat sangat bagus untuk bagi anak kita aktif kat sekolah. Tak le lemau! 

MEALSHAKE BANTU UNTUK ANAK ANAK FOKUS DALAM KELAS


  • Kenapa?kerana Mealshake mengandungi 12 vitamin penting. Untuk setiap satu hidangan, kita akan mendapatkan, 25% vitamin A, 30 % vitamin B6, 20% vitamin B12, 30 % vitamin C, 10% vitamin D, 35% vitamin E, 30% daripadathiamin, 10% riboflavin, 35% niacin, 35% folat, biotin 35% dan 30% asid pantotenat. Itubahagian vitamin, bagaimana pula dengan kandungan mineral? 


  • Ada 11 mineral penting yang ditemui dalam campuran Mealshake. Untuk satu hidangan, kita akan mendapat  20% kalsium, 35% daripada besi, 15% daripada fosforus, 25%s daripadamagnesium, 30 % zinc, 35% daripada selenium, 35% copper, 35% manganese dan 35%molibdenum. Satu bahagian juga mengandungi 80mg natrium dan 275mg kalium

  • Jadi anak-anak dan remaja yang sedang membesar sangat memerlukan keperluan vitamin dan mineral yang lengkap agar minda mereka dapat berkembang dengan lebih baik. 






1 canister = 544 gm
1 sudu sahaja sehari (dewasa) & 1 sudu teh (kanak-kanak) . Boleh dicampur dengan mana2feberet drink anda. Sangat mudah nk sediakan..Buat ice blended pun best!


irine dan mealshake :)

ANAK SAYA OBES?!

Pernah tak korang jumpa kanak kanak lingkungan umur 3 ke 7 tahun yang gemuk? Selalunya kanak kanak yang berat badan sungguh sihat ni, orang orang tua cukup sayang. Katanya, sedapnya badan budak ni, alololo gebu montelnya dia.. Dan mak mak ayah ayah pun berlumba lumba dengan mak mak ayah ayah yang lain untuk beri anak anak dorang gebu segebu gebunya. 


Dalam hati aku, terdetik, macam mana budak ni bila dah besar? Masihkah ada lagi sisa sisa kecomelan di mata orang? hehehehe. Dari aspek lain, aku dapat rasakan kanak kanak yang masa kecik tadi montel, kebarangkalian untuk jadi obes bila meningkat besar, adalah tinggi! So korang pun tahu kan obesiti ni apa kesan negatiif dia. 

Salah satu punca penyakit adalah disebabkan faktor kegemukan. Ewww takutnya. Kau bayangkan kalau masa kecik kecik dulu orang dok picit pipi anak kau, gebunya..montelnya..tapi bila dah masuk sekolah, basuh berak pun tangan tak sampai sebab terlalu gemuk. Nak bernafas pun susah sebab terlalu gemuk. Masa tu mula la mak mak ayah ayah yang tadi sibuk nak kontrol makan. Masa tu mungkin dah terlambat sebab budak tu kau dah biasakan bagi makan banyak! Tibe tibe suruh kontrol. Susah tau tak!

Kalau la boleh diputarkan masa. Hehe. Mesti dari zaman anak tu umur 2 3 tahun lagi dah diajar makan makanan berkhasiat, ajar beriadah, ajar mereka aktif (takla disumbatkan dengan gadget je!) 

Tapi macam mana nak pastikan mereka ni makan makanan berkhasiat dari kecik lagi?

1. Pastikan mak ayah dan adik beradik yang lain sama sama amalkan makanan berkhasiat. Kalau fastfood tu, cuba jadualkan sebulan sekali. Kalau rasa nak mengunyah cuba elakkan beli jajan ke coklat yang ectra manis tu ke..tapi gantikan dengan buah2. So bila ahli keluarga yang lain dah amalkan gaya makan yang sihat macam tu, anak tadi tak rasa macam dia sorang je yang kena paksa makan benda berkhasiat. 

2. Pastikan pilih makanan yang tinggi serat dan rendah lemak. Selalunya kalau susu kotak yang berlambak kat pasaran tu, cuba pilih yang rendah lemak. Bukan susah pun, baca je label pada kotak. Low fat!

3. Buat sarapan pagi yang sihat. Contohnya boleh beri breakfast dengan segelas minuman Mealshake dari produk Shaklee yang complete dengan semua vitamin yang anak anak perlukan. 

MEALSHAKE BANTU ELAK KANAK KANAK DARI OBES

Sebenarnya konsep obes ni yang aku faham, bukan punca dari kanak kanak terlebih makan. Tapi punca daripada terlebih makan benda merapu yang tak berkhasiat. Benda macam jajan jajan, coklat coklat manis, maggi, benda tu semua ada kandungan lemak tepu yang boleh buat badan anak anak kita gemuk! 

So mealshake ni kira macam pengganti hidangan untuk anak anak. Segelas mealshake ni dah bagi anak anak kita cukup segala keperluan nutrisi yang dorang perlukan. So tak payah nak bagi dorang kenyang dengan makanan merapu macam jajan tu. Bagi je mealshake. Dorang akan rasa kenyang sampai tak ada rasa untuk ambik makanan ringan. 




PUNCA BERAT BADAN NAIK 1KG SETIAP HARI!

BERAPA KALORI SEGELAS TEH AIS?

Pagi ni teringin nak ajak officemate pekena roti canai dengan teh ais dekat DBukit Bangi. Memang nampak sedap teh ais dia. Dan memang betul sedap bukan sekadar rupa je tau! Berapa kalori segelas teh ais ni sebenarnya? Sebenarnya segelas teh ais ni mengandungi lebih kurang 90kcal kalori. Waaa okay! So apa itu kalori? Orang dok cerita kurangkan makanan yang berkalori tinggi. Sebenarnya makan la jumlah hidangan yang memberi jumlah kalori yang bersesuaian dengan diri kita. 

Kalau kita ni atlit, aktif bersukan, jumlah kalori yang kita kena ambil adalah sebanyak 2500kcal. Tapi kalau kita setakat insan biasa yang pergi kerja balik kerja, hehe. cukuplah sekadar 2000kcal. Korang tau tak apa kesannya kalau kita ambil terlebih kalori? Setiap 8000kalori yang kita ambil sehari, tidak akan dibakar dalam badan dan boleh menyebabkan berat badan naik sebanyak 1kg! Wahhh takutnya! 

So make sure kita tengok berapa kalori makanan yang kita ambil. Ini antara makanan yang biasa kita ambil hari hari dan berapa kalori makanan tu? 

Kategori: Makanan Ruji
  • Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
  • Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
  • Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
  • Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
  • Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
  • Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
  • Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
  • Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
  • Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
  • Roti putih (2 keping) = 156 kalori
  • Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
  • Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
  • Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
  • Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori
So hati hati masa makan tengahari ye. hehehe