CARA BUAT KARTUN COMEL

Tags

Ramai readers yang tanya macam mana aku buat lukisan kartun dalam entry aku sebelum ni. kalau belum tengok, boleh tengok dekat SINI, SINI, SINI dan SINI.

antara koleksi kartun yang aku lukis



ada yang tanya aku ni guna sofware software apa? hehe. di bulan puasa yang mulia ni, aku nak ngaku, aku guna cara yang paling simple je. aku tak guna apa apa software pun. modal pun tak banyak. tapi cara ni khas untuk orang yang tak pandai mendoodle macam aku ni ha. 

alat alat yang digunakan. 
pensil
pemadam
kertas A4
sebuah kamera Nikon Coolpix. 

lukis la kartun ikut suka korang. orang lidi macam aku lukis ni pun kalau kena gayanya comel gak aku tengok. hehe. pasan jap. untuk dapatkan saiz line yang tebal, guna la kaler magik atau pun marker pen. takla nampak lidi sangat kan?


Photobucket
aku ni tangan kidal. mintak maaf ye. 

lepas tu kalau nak warnakan kartun kartun yang siap dilukis tu, aku guna adobe photoshop. maka kartun kartun tu baru la berwarna dan nampak ceria sikit. aku selalu malas nak kalerkan. so black and white je. 

so hasilnya akan jadi macam ni lepas dikalerkan. hihi. tara. tayah nak doodle sangat. orang lidi pun boleh la kan??  simple.


P/S - Tkmo copy tanpa kebenaran ye. aish penat lukis bukan untuk dicopy suka suka. hehe. maceh. copy dan bagi backlink adalah dibenarkan.

Blogger yang bekerjaya dan fulltime online business. Jangan lupa add saya di FB dan follow saya di Instagram. Hubungi 0126716961 untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee

Kongsikan artikel ini di :