Segmen Blog Review Part 2




blog kepunyaan Arif Azmi. pertama sekali bila saya masuk blog anda, saya nak tengok header. tapi anda tiada header. header penting kerana orang akan ingat blog kita berdasarkan header dan tagline. tapi anda hanya letak tagline saja. header yang unik boleh membezakan blog kita dengan blog orang lain. cuba lah!


kedua, apa yang saya dapat lihat, anda masih belum ada iklan nuffnang kat blog anda. jadi saya sarankan anda berdaftar dengan nuffnang dan letak iklan nuffnang di bahagian header atau sidebar bahagian atas sekali.


ketiga, kebanyakan blogger hanya meletakkan satu atau dua entry sahaja. jadi saya cadangkan anda juga berbuat demikian kerana lebih kemas dan teratur. blog juga akan jadi lebih ringan. alternatif lain, anda boleh letakkan banyak entry satu page tapi saya sarankan anda guna function read more. 


blog yang ringan kerana tak banyak widget yang anda letak. apa pun saya suka blog anda kerana and menggunakan font yang standard. nampak jelas dan mudah dibaca. good job!











seterusnya blog kepunyaan monica lok pulak. anda menggunakan 3 column kan? apa kata jika anda menggunakan hanya dua column saja. kerana nampak lebih kemas dan pembaca tak keliru mana yang paling penting, belah kiri atau belah kanan. kalau boleh bila guna 2 column, susun widget paling penting di atas sekali dan kurang di penting di bawah.


tiada header. apa kata anda buat header yang unik dan menarik, supaya pembaca dapat ingat blog anda dan bezakan dengan blog orang lain. orang kata, header tu identiti blog kita. 


apa pun, saya suka blog anda kerana anda bijak membuat title sidebar yang menarik dan mudahkan saya membezakan satu widget dengan widget yang lain. cuma kalau boleh besarkan sikit title sidebar tu. kombinasi warna yang lembut! well done!






sekarang giliran blog Cik Sara Aspalela. di sini saya nak tekankan mengenai kombinasi warna. apa kata jika anda fokus kan pada 2 atau 3 jenis warna saja. jika background anda sarat dengan corak bunga pink, apa kata anda guna background putih untuk entry. warna memainkan peranan penting. sebab kalau terlalu banyak kombinasi warna, takut nanti pening pulak. 


kedua mengenai font. sama juga saya nak sarankan anda menggunakan font standard warna hitam dan justified. nampak lebih kemas memandangkan background anda dah sarat dengan corak. jadi font taknak corak juga ye. 


ketiga mengenai blog archieve. jika taknak nampak meleret jauh ke bawah, apa kata guna scroll box. jadi tak la guna space panjang sangat nanti. blog pun akan jadi ringan kalau kita guna scroll box. apa pun saya suka shoutbox anda. comel !






blog yang keempat pula adalah blog kepunyaan PyKaH EaStEr. blog ni sweet. saya suka shoutbox anda. comel. tab menu pun kemas dan menarik. tapi apa kata relationship tu anda letak di sidebar. dan gantikan dengan iklan nuffnang. font pun tiada masalah sebab jelas dan kemas. justified kan ye. bahagian komen pun kemas dan menarik. cuma jika anda mahu ringankan lagi blog anda, anda boleh remove slide animasi gambar tu. sebab tu berat. tapi kalau tak ada apa lagi nak tambah kat widget, boleh la..


good job..teruskan dengan kekemasan tu ye!!







blog yang terakhir untuk part 2 ni adalah blog abang stalker.sebenarnya saya tak boleh lama lama dekat blog yang autoplay music. tapi kalau lagu yang dipasang tu berjaya menambat hati macam yang abang stalker ni pasang, memang hari hari la bukak sebab nak dengar lagu. kuikui. 


background yang sweet. bila background kita ada corak bunga bunga ke apa ke, guna la background plain contoh putih. jadi anda bijak main kombinasi warna. 


cuma saya cadangkan anda letak border hitam solid dekat sidebar supaya dapat pisahkan satu widget dengan widget yang lain. nampak lagi kemas. dan saya cadangkan anda buat scroll box untuk bahagian banner contest di bahagian sidebar tu. sebab terlalu banyak banner, takut berat nanti. macam blog saya. 



blog ibarat rumah. kalau tuan rumah suka rumah dia macam tu, kita sebagai tetamu takde hak untuk paksa tuan rumah ubah. adios!




Previous
Next Post »

14 komen

Write komen
ezy.fia
AUTHOR
April 6, 2011 at 11:46 PM delete

cik ezy tgh pening.. cane nk wat tab menu?
hehe..
tetibe sesat kat sini..

Reply
avatar
aNiss :):)
AUTHOR
April 7, 2011 at 12:01 AM delete

wah! nak jugak cik aish review blog aniss.. ngee~

Reply
avatar
ezy.fia
AUTHOR
April 7, 2011 at 12:01 AM delete

tenkiu dear!
nt nk try wat..
xtau jdk ke x.. cik ezy ni slow skit..
ekeke
mekaseh2..
=)

Reply
avatar
aNiss :):)
AUTHOR
April 7, 2011 at 12:20 AM delete

alaa.. tapi..tapi.. tapi.. aniss ade buat entri mase 1 april lagi :'(

http://anisssikasturi.blogspot.com/2011/04/mari-join-segmen-blog-review-oleh-cik.html

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 12:58 AM delete

hai..cik aish.. nk tanya ckit.. apa fungsi iklan nuffnag tu yer? sorry... sy budak br belajar.. xtau pape lg..:) hukhukhuk

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 1:00 AM delete

:).. Thanks Cik Aish.. Dah tukar sikit2.. Hehe.. Header pon da ada.. :D

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 1:33 PM delete

ezy : ur most welcome dear :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 1:33 PM delete

anis : tunggu giliran ye sayang..hehehe

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 1:34 PM delete

lilies : simple je, kalau kt daftar dgn nuffnang, kita masukkan iklan nuffnang dlm blog kt, kt akan dpt buffered earning especially trafic blog tinggi.. gud luck dear!

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 1:35 PM delete

arif : saya cuma bagi pandangan je..tp terpulang kat awak ye..sy dah terjah blog awk...da ada header.. nice! gud luck ye! keep it up!

Reply
avatar
Fiqah Yusoff
AUTHOR
April 7, 2011 at 10:39 PM delete

cik aish = wah tengss yew dear =) nasihat yg berguna.. =) sngat2 hargainya

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 7, 2011 at 10:42 PM delete

pykah : welcome dear..sama sama kt improve ok!

Reply
avatar
Mr.Superman
AUTHOR
April 8, 2011 at 10:08 AM delete

aish..sy x reti la nk bt sidebar jd cun cm awk. :D btw,thanks. ;)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
April 9, 2011 at 6:49 PM delete

sidebar sy biasa je..sy pun belajar dr dorang gak..

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...