KADANG KADANG TAK SEMUA HAL PERSONAL KITA KENA CERITA

Tags

I used to believe that life was full of ups and downs..so true... 

ada sesetengah orang, mereka prefer untuk bercerita pada semua orang. kongsi macam macam dengan kawan baik, dengan boyfriend tak pun dengan family. tak kisah la cerita tu gudnew atau badnews. kadang kadang jeles dengan kemampuan orang lain yang boleh bercerita apa saja dengan orang terdekat. 

Photobucket
erti sebuah keriangan..

tapi aku dari kecik terdidik untuk tak berkongsi dengan siapa siapa. bukan la parents tak didik macam tu. cuma diri ni je yang perangai tak suka bercerita dengan siapa siapa. pernah jugak aku try untuk luahkan perasaan kalau aku sedih ke apa ke dekat mommy. tapi dia cuma dengar je. tak ada feedback. mungkin mommy jenis pendengar setia. dan keputusan di tangan aku sepenuhnya. gitu gamaknya. :)

kadang kadang bila rasa down, aku sendiri tak ada rasa nak bagitahu semua orang. kalau aku bagitahu pun mungkin sambil gelak gelak. so that orang pikir budak ni tak serius. masalah kecik je tu. tak effect sangat kot. yela sebab aku luahkan pun sambil gelak gelak. aku tak reti la nak luah kan masalah kat orang lain sambil buat muka menagih simpati. huhu thats not me. 

kalau PP Epal penah buat aku terasa hati (well sedangkan lidah lagi tergigit inikan pulak kapel kan?) aku mesti diam. aku pendam. aku simpan kemas kemas. taknak la aku bagitahu benda yang buat aku makan hati. tapi sampai satu masa, aku bagitahu dia, lepas tu dia pujuk selembut softlan, dia kata, "lepas ni kalau saya ada buat awak terasa hati, bagitahu la saya cepat cepat, jangan pendam."

tapi tu lah aku. dulu aku ada kawan baik nak share everything. tapi aku faham, sampai bila kawan kita nak jadi pendengar setia kita? dorang pun jemu kot. 

so aku prefer untuk jadi seorang pemendam perasaan maha hebat. huhu. and sampai satu saat, aku terdetik dalam hati "ya Allah, besarnya dugaan yang Kau beri pada aku. Kuatkan hati aku untuk terima dugaan ini ya Allah." i had a really hard time when people would say to me "Tuhan tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang melebihi kemampuan kita." 

dan betul lah kata mommy, bila kita diuji dengan sesuatu, kita akan ingat Dia. Allah itu maha pengampun, maha penyayang dan maha pengasih. at last, aku sedar bahawa hidup ni, kita jangan terlalu bergantung pada orang lain. apa yang kita perlu buat, jika kita diuji oleh sesuatu tu, cry out to God everyday to help me be who He wants me to be. 

thanks sudi baca luahan hati ni. hehe. pape tah kan?



Blogger yang bekerjaya dan fulltime online business. Jangan lupa add saya di FB dan follow saya di Instagram. Hubungi 0126716961 untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee

Kongsikan artikel ini di :