cikgu, kenapa cikgu suka cerita pasal dulu dulu? dulu lain sekarang lain!

Tags

"dulu masa saya zaman kamu ni, SPM jatuh bulan puasa tau! betapa besarnya dugaan nak study masa tu."
"dulu kitorang tak ada facebook facebook ni, sebab tu kitorang jarang gaduh dengan kawan kawan."
"kamu ni, dulu zaman saya dulu, takde enset boleh je hidup??"

Murid : cikgu, kenapa cikgu selalu cerita pasal dulu dulu? dulu lain cikgu. sekarang dunia dah maju. 

aku dah bantai gelak dalam kelas tu. sebenarnya korang jangan salah faham. murid aku ni dia tak ada niat nak melawan ke atau biadap ke. nada dia cakap tu macam seorang budak yang masih tak tahu apa apa pasal hidup ni. jadi aku yang lagi dulu makan garam dari dia, gelak la. 

Cikgu : kamu tau tak kenapa kamu kena belajar sejarah? sejarah lampau mengajar kita supaya bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. tu salah satunya. sebab tu saya suka sambil mengajar saya cerita pada kamu tentang sejarah dulu dulu. supaya kamu tahu nilai hidup dulu berbanding sekarang. 

Murid : Tapi cikgu, saya tiap tiap hari dengar. kat rumah pun ayah saya suka cerita gak. "zaman ayah kecik kecik dulu, tak dapat duit belanja banyak banyak. kenapa sekarang kamu suka mintak duit belanja banyak banyak dari ayah?"

Cikgu : sebab ayah kamu nak kamu tahu betapa susahnya nak cari duit. 

Murid : tapi cikgu, tu zaman dulu. sekarang zaman dah berubah.

Cikgu : apa yang berubah? zaman dulu kena bekerja keras baru dapat duit. zaman sekarang tak perlu kerja keras? 

haha. sebenarnya kalau nak ajak aku berdebat pasal isu ni, konfem student akan kalah. aku tak suka dorang dibiasakan atau dimanjakan. biarlah kalau dorang nak kata aku ni kuat membebel. tapi mungkin dari sepuluh nasihat yang aku cakap dalam kelas, mungkin ada satu dua yang sangkut dalam otak dorang. who knows?

jadi cikgu bukan mengajar silibus maapelajaran je. tapi kau kena mendidik. tak senang tau tak?

SELAMAT HARI GURU!

Blogger yang bekerjaya dan fulltime online business. Jangan lupa add saya di FB dan follow saya di Instagram. Hubungi 0126716961 untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee

Kongsikan artikel ini di :