APA KE MOTIP AKU BALAS KOMEN KORANG?

Tags

Salam. 
ok aku nak mintak maaf la kalau aku sekarang dah jarang blogwalking sebab tak lama lagi dah nak puasa so aku macam terbanyak kerja pulak nak disetelkan kat rumah ni maklum ah aku je yang tinggal kat umah ni dengan mommy dan daddy (hokoloh macam tak reti letak titik pulak ayat kau ni!)

entry yang agak panjang dan padat. kalau malas baca, picit button komen dan komen lah 
"saya setuju"! 
tu pun memadai. LOL 


 ok ni antara komen komen yang aku crop dari entry APA KORANG BUAT DENGAN BRA LAMA.


korang pernah dengar tak isu reader marah sebab blogger tu sombong tak nak balas balik komen yang dia komen dalam entry blogger tu? penah kan penah kan? selalunya blogger yang tak pernah balas komen ni salah satu sebabnya adalah .. ya dia sangat femes okay. contoh? macam blog Ben Ashari. gila kot nak balas komen satu satu. banyak tu. huhu.

so aku nak tanya, aku sendiri pelik, apa motip kita balas komen dorang yang susah payah komen entry kita tu? macam la dorang nak masuk balik blog kita cari apa yang kita balas kat komen dorang tu. gigih betul kan?

so pendapat aku, banyak manfaat kalau kita balas komen kawan kawan yang komen entry kita tu. antaranya :

1. ada la jugak komunikasi dua hala. taklah reader tu macam cakap sorang sorang je. takde respon pun dari kita. sian dia. nangis dia.

2. kadang kadang ada jugak blogger yang suka bila kita balas balik komen dorang sebab dorang nak tahu respon kita dan komen balik. so leh gak naikkan jumlah komen entry korang tu. 

3. ada blogger yang nak jadi top commentator dalam blog tu. so bila kita balas komen dorang, dorang komen balik, satu point kat situ. tapi kalau kita tak balas komen dorang, dorang pun tak ada idea mana lagi nak komen supaya dorang boleh menten jadi top commentator blog tu. ehee.

4. walaupun satu satu entry tu ada 70 komen, tapi kadang kadang 35 komen tu datang dari kita. tapi biar lah..at least sejuk mata memandang tengok entry tu wahh ada 70 komen! padahal 35 tu dari kita. hahaha. ops..aroma terapi di situ ye..

5. boleh meningkatkan keyakinan orang dengan kemantapan entry kita tu. contoh, bila kita balas balas komen, of kos komen kita akan jadi banyak. so orang baca entry tu, time dia nak picin button komen, dia akan kata..wahh entry budak ni ada 88 komen! mesti mantap blog ni. hahaha. point yang keji jugak.

6. bagi banyak banyak pun tak guna kalau korang stil taknak layan orang orang yang komen korang tu. haha. ok la bye. 

P/s : tapi aku faham blogger tekenal yang punya ratus ratus komen memang tak dapat nak balas komen korang. so jangan la sentap sesuka hati. faham la keadaan dorang ye. tapi kita kita ni yang di pinggiran ni, setakat entry ada 5 6 komen tu, pun stil malas nak balas, tatau nak kata apa ar kan. haha.




Blogger yang bekerjaya dan fulltime online business. Jangan lupa add saya di FB dan follow saya di Instagram. Hubungi 0126716961 untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee

Kongsikan artikel ini di :