.

.

4 PETUA BERKESAN YANG IBU HAMIL WAJIB CUBA KALAU TAKUT SEMBELIT

Assalamualaikum

SEMBELIT. Fuhh. Satu perkataan yang cukup digeruni oleh kaum ibu hamil mahupun kaum ibu yang tengah berpantang. Ada perempuan yang masuk trimester kedua kehamilan, mengalami sembelit. Bila tanya doktor, doktor akan jawab itu adalah normal. Ok. Tapi apa pun, sembelit adalah satu penderitaan buat kaum ibu! Nasib baik masa aku mengandungkan Irine dulu, tak pernah sembelit. Tak dapat bayangkan lahhhh kalau sembelit. Siksa ohh.



So aku pernah baca dalam majalah Indonesia kalau tak silap, majalah ibu dan anak. Korang google la ye. Dalam tu, ada kongsi tentang tips dan petua yang boleh ibu hamil cuba kalau takut kena sembelit. Ada banyak tapi aku nak highlight 4 je tau! Check it out!


1. SENAMAN RINGAN
Salah satu petua untuk bantu kurangkan sembelit adalah melalui senaman ringan. Ala, memadai sekadar berjalan pagi pagi dekat taman. Tu pun dah cukup! Lepas bersenam tu, pastikan korang minum air masak. Satu hari minum 7-8 gelas air masak. Bukan air sirap ye. Tapi air masak. Ais suam.

 
  
Ibu muda ni sangat seksa masa pantang anak pertama sampai tak sanggup nak beranak lagi. Tapi bila melahirkan anak kedua, ini pula yg terjadi...



2. MAKAN SAYUR SAYURAN
Selalunya, pengalaman aku sebelum ni, masa awal kehamilan, memang semua makanan kita tolak tepi. Sebab hilang selera dan mual. Bila dah jadi macam tu, memang senang la kena sembelit. Sebab tak ada serat yang masuk dalam tubuh kita ni. So apa kata lebihkan makan sayur sayuran dulu. Sebab kandungan serat yang ada dalam sayur sayuran akan kurangkan sembelit! Tak suka makan sayur? Ala...try la ye. Untuk kebaikan korang jugak. 
 
 
3. VITAMIN DARI BUAH BETIK
Selain makan sayur sayuran, petua ni paling best untuk korang cuba. Siapa yang suka makan betik, mesti tak ada masalah sembelit. Aku ingat lagi, dulu masa aku kecik kecik, pernah la sembelit. Yela masa tu mana la kenal Mealshake lagi. Kalau zaman tu aku dah kenal Mealshake, dah lama minum mealshake untuk elak sembelit. Tapi masa tu, mak aku bagi makan buah betik. sedap! Lepas makan betik, mesti proses membuang tu lancar! nyaman tau! 



4. MINUM SUSU
Hehe. Mesti ada antara korang yang tak suka minum susu. Betul tak? Sampai kena tutup hidung semata mata paksa minum susu. Adoi jangan la begitu. Susu sedap apaa...Tapi yelah. Nak buat macam mana kalau dah tak biasa minum susu dari kecik. Oh ye. Tips aku nak kongsi. Aku dulu telan pil kalsium je untuk gantikan susu. Senang. Lagi lagi pil kalsium tu keluaran Shaklee yang memang terbukti berkesan untuk bekalkan kalsium untuk ibu mengandung dan bagi tulang anak kuat lepas lahir nanti. Tu jela alternatif yang ada kalau korang takut sembelit, dan takut minum susu. haha. Telan je pil kalsium ye. 

Oh ye. Kalau korang berminat untuk dapatkan konsultasi tentang makanan tambahan untuk bantu elak sembelit, macam pil kalsium tu, boleh dapatkan melalui : 


Bye!
3 Komentar untuk "4 PETUA BERKESAN YANG IBU HAMIL WAJIB CUBA KALAU TAKUT SEMBELIT"

sembelit masa dlm pantang mmg ngeri sangattt!

@safurara kann.. baik bersalin ceaser, mahupun bersalin normal, dua dua ngeri kalau kena sembelit. uhuhuh

Btol. Pernah ada problem ni masa bsalinkan kakak humairah. Pergh... sangat perit.. bl mngingati nye semula..

Sila2 singgah - www.ceritaumiabi.com

Back To Top