.

.

PENGALAMAN PUAN ZAIMAH : MALU NAK BERSAMA DENGAN SUAMI AKIBAT KEPUTIHAN MELAMPAU

Pernah tak korang alami keputihan? Actually masa aku sekolah dulu, bila dah datang bulan, benda benda macam ni rasa malu nak dibincangkan. Dan yang paling kesian sekali, ada yang tak tahu apa benda la yang keluar dari miss V kita tu.  Maklumlah budak sekolah. Tapi sebenarnya penting untuk kita semua tahu apa tu keputihan. Keputihan jenis yang normal ke atau keputihan tidak sihat. Bukan yang muda muda je alami keputihan tapi yang dah berkahwin, dan yang tengah mengandung pun alami keputihan!! 

IKLAN KEJAP YE 

KEPUTIHAN YANG NORMAL
Keputihan yang normal sebenarnya tak ada warna. Tekstur dia macam gam. Cuba korang picit gam tu. Macam tu la tekstur keputihan yang normal dan subur. Ada juga yang berwarna putih krim. Keputihan jenis ini sering berlaku semasa seseorang wanita mengalami kesuburan dan sebelum menstruasi (kitar haid), tidak berbau serta tidak menyebabkan gatal pada bahagian faraj. Lendir yang dikeluarkan adalah sedikit dan berbentuk cecair.

KEPUTIHAN YANG TIDAK SIHAT
Keputihan yang tidak sihat ni selalunya ada bakteria dan kuman!Tekstur dia macam lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau, berbau busuk dan menyebabkan kegatalan pada bahagian faraj. 
BAHAYA KE KEPUTIHAN NI?
Penyakit keputihan yang tidak dirawat akan mengundang kepada pelbagai komplikasi yang merbahaya. Penyakit keputihan yang lewat ditangani, bukan sahaja berpotensi untuk menyebabkan kemandulan dan kehamilan di luar rahim, tetapi boleh menyebabkan penyakit kanser rahim yang boleh membawa kematian. Penyakit keputihan yang tidak diambil perhatian pada jangka masa yang lama lebih sukar untuk diberikan rawatan. Ini adalah hasil daripada penambahan sifat kerintangan bakteria atau kulat terhadap antibiotik atau antifungal.
Masalah penyakit keputihan yang kronik adalah berikutan dari jangkitan yang berlaku pada faraj menular ke bahagian rongga rahim (uterus) dan kemudian ke saluran pengeluaran telur (Fallopian tiub). Jangkitan kronik ini boleh menyebabkan kandungan terbentuk di luar rahim dan pendarahan yang boleh mengakibatkan kematian ibu dan bayi.
Wanita yang mempunyai system daya tahan badan yang rendah, penyakit keputihan yang dianggap biasa boleh menjadi serius dan mengancam nyawa. Jangkitan yang bermula pada bahagian faraj boleh menyebabkan infeksi sekunder di mana kuman tersebut boleh memasuki saluran darah akibat aktiviti menggaru yang menghasilkn pembentukan luka. Gejala ini dikenali sebagai kandidiasis invasif yang sangat merbahaya dan memerlukan rawatan rapi.

SUMBER : http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/dewasa/kesihatan-reproduktif/penyakit-keputihan

PENGALAMAN PUAN ZAIMAH - MALU NAK BERSAMA DENGAN SUAMI AKIBAT KEPUTIHAN MELAMPAU

Nama saya Zaimah, seorang isteri dan ibu kepada lima cahayamata. Sekarang usia saya telah mencecah 45 tahun. Saya mengalami trauma untuk bersama suami kerana saya mengalami masalah keputihan yang berlebihan dan juga berbau yang kurang menyenangkan. Sehinggakan kadang-kala rakan sekerja di pejabat pun ada menegur kerana bau ini akan menjadi semakin kuat pada sebelah petang. Akibatnya saya selalu mengelak untuk bergaul dengan mereka terutama berada berhampiran dengan kawan-kawan pejabat sambil berbual-bual.
Satu lagi masalah utama saya apabila di rumah pula, saya selalu beri pelbagai alasan kepada suami apabila mahu saya tunaikan kewajipan saya sebagai isteri. Masalah ini telah berlarutan sejak 3 tahun lalu. Saya rasa malu dan sangat rendah diri untuk bersama suami dengan keadaan saya begini.
TIPS KAWAL MASALAH KEPUTIHAN
Kalau boleh, perkara paling penting yang kita boleh amalkan untuk elak keputihan berpenyakit ni, KEBERSIHAN kena jaga. Jangan harap muka je cantik. Tapi kebersihan dalaman tak jaga. So sebab tu gunanya pantyliner. Walaupun kita tak period, rajin rajin la pakai panty liner. Dan RAJIN TUKAR panty liner tu setiap beberapa jam. Jadikan kawasan miss V tu sentiasa kering dan bersih. Kuman pun tak sempat nak membiak.

SUPPLEMEN BANTU KAWAL KEPUTIHAN
Dalam masa yang sama, penggunaan supplemen macam ALFALFA dan GARLIC pun bagus jugak untuk kurangkan keputihan. Jom kita tengok apa kata mereka yang dah ambil set ni untuk rawat keputihan



KHASIAT BAWANG PUTIH DAN ALFALFA UNTUK KAWAL KEPUTIHAN 

Bawang putih terkenal sebagai antibiotik dan antibakteria semulajadi :)

Alfalfa untuk nyahtoksin!

Sekarang tunggu apa lagi? Nak tunggu melarat baru nak ikhtiar? Nak tunggu suami cari lain ke? OPS! So cepat cepat ikhtiar penyelesaian! Tak rugi pun cuba :) 

CARA DAPATKAN PRODUK SHAKLEE
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.
0 Komen untuk "PENGALAMAN PUAN ZAIMAH : MALU NAK BERSAMA DENGAN SUAMI AKIBAT KEPUTIHAN MELAMPAU"

Back To Top