Gula Organik

Rakan saya baru baru ini ada membeli gula organik. Saya tanya gula organik tu apa? Apa beza dengan gula yang biasa kita beli?


Gula organik lebih mahal

Gula organik atau pun orang panggil gula asli atau raw sugar, merupakan gula yang diekstrak dari tebu mentah. Beza antara gula organik dengan gula yang biasa kita guna setiap hari tu, adalah gula organik tidak dicampur dengan mana mana bahan tambahan atau bahan sintetik. Jadi kalau nak beli gula organik, pastikan gula tu diektrak secara langasung dari tebu mentah yang sebenar. 

selain tu gula biasa tidak mempunyai apa apa khasiat melainkan rasa manis semata mata. Gula organik dihasilkan tanpa racun perosak sintetik dan racun rumpai. 

MAKANAN ORGANIK

Perkongsian dari Dr Fyda Noh tentang makanan organik. Sejak kenal Shaklee & Healthy Lifestyle ni, beliau makin fanatik dengan "organic produce". Memang ada banyak pendapat pasal barang barang organik ni. The best:

(1) beli daripada petani yang korang tahu cara dia jaga tanaman. Tak ada racun merbahaya dan sebagainya. Ini memang the best lah. Lagi lagi petani tu orang yang kita percaya; macam mak ayah kita dekat kampung

(2) i think, 2nd best, cari barang organik yang non-gmo. Nak cari buah non-gmo memang sangat susah lah sekarang ni. Even kalau mak ayah kita yang tanam pun, mereka pun mungkin pakai benih yang dah di gmo. 

(3) ada certification badan badan tertentu. Ini yg paling senang lah. Hoping, badan badan tu dah tolong research untuk kita supaya buah/sayur yang kita beli tu ada minimum racun

Cuma, masalahnya, barang barang organik tak murah langsung. In fact, 2 kali ganda daripada harga biasa tu normal. Sebab, kos nak tanam tanpa racun ni mahal (sayur/buah jadi lebih mudah rosak). Ni belum masuk harga ayam kampung/organik yang memang dah 3 kali ganda daripada harga ayam daging biasa. 

Pernah viral satu video tu dulu. 1 family ni ubah ke makanan organik food. Hasilnya, kandungan dalam darah turun mendadak berbanding sebelumnya. Bukan seorang dua, tapi seluruh ahli keluarga. Membuktikan, memang barang barang yang tak organik ni ada macam macam toksid yang kita tak tahu dan kita tak nampak.

Its not the cheapest food, but so worth it.


Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...