4 PUNCA IBU TIDAK BERTENAGA DAN LESU SAMPAI SUSU MERUDUM TERUK!



Ibu lesu antara punca susu merudum. Betul, masa baru bersalin anak pertama dulu, badan betul betul tak ada tenaga. Tak cukup tidur, makan pulak berpantang, dengan nak menyusukan anak lagi, memang betul lesu la orang kata. Bila badan lesu, tak ada tenaga, mula la perasan yang susu makin lama makin sikit. Tandanya bila anak kerap menangis sebab tak kenyang.

APA KESAN LESU KEPADA IBU YANG SEDANG BERPANTANG?
Ibu yang lesu dan tiada tenaga boleh menggangu emosi ibu. Bila emosi terganggu, dia akan memberi kesan negatif pada pengeluaran susu. Susu jadi merudum. Sebab tu ibu lepas bersalin, kena pastikan mereka berada dalam keadaan yang sihat dan tidak lesu supaya emosi tidak terganggu dan tidak memberi kesan kepada proses penyusuan nanti. 

PUNCA IBU LESU MASA TEMPOH BERPANTANG

1. MAKAN MAKANAN YANG TIDAK CUKUP KEPERLUAN NUTRISI
Masa berpatang adalah tempoh yang betul betul buat kita hilang tenaga. Mana taknya, masa ni la semua jenis makanan yang biasa kita makan, tak boleh ambik suka suka hati. Itu tak boleh ini tak boleh. Berpantang pulak dengan mak mertua. eh tapi berpantang dengan mak sendiri pun sama jugak. Mak mak ni memang perhati apa yang kita ambik. Semua tak boleh. Makan hari hari nasi, ikan bakar, (ikan pun tak boleh sebarangan!) sayur tak boleh, buah tak boleh. So bayangkan semua zat zat yang ada dalam semua jenis makanan tu, kau tak dapat! Mana nak datang tenaga?



2. TAK CUKUP TIDUR
Pengalaman anak pertama ke, anak kedua ke, sama je. Mesti ada yang tak cukup tidur melayankan kerenah baby yang kerap bangun nak minum susu. Ada yang setiap 5 jam sekali dah bangun, lagi teruk ada yang setiap 2jam sekali melalak mintak susu. Ohhh mau tak lesu bila badan yang penat, baru je nak lelap kan mata, dah terjaga! Orang kata, ibu ibu ni kena tidur masa baby tidur, kalau masa baby tu tidur, kita berjaga, baby bangun, takkan time tu pulak kita nak tidur? So nak selamat, tidur la sekali dengan baby. Bangun bila mereka pun bangun. uhuhu

PENAT BERJAGA MALAM SEBAB ANAK MENANGIS TAK CUKUP SUSU


Letih sangat tu..
3. LETIH BABY ASYIK MENYUSU
Memang letih bila baby asyik nak menyusu je. Habis kering kontang maknya ahaha. Bila baby kerap menyusu, maknanya baby tu akan kerap terjaga. Sebab tu ibu kurang tidur, dan badan jadi letih sangat.


4. TINDAK BALAS BADAN NAK MEMBIASAKAN JADUAL RUTIN HARIAN YANG BARU
Masa zaman anak dara, zama baru kahwin, zaman belum ada anak, tidur mesti cukup 8 jam. Ntah ntah lebih! Tapi lepas ada anak, badan kena bertindak untuk menyesuaikan rutin harian yang lama dengan yang baru. Masa ni la badan baru nak belajar untuk tidur sekejap sekejap, tidur ayam, tidur 4 jam sehari. Badan kalau tak cukup kuat, memang akan jadi lesu. 

PERNAH TAK TERFIKIR KENAPA HOSPITAL BAGI KITA SEGALA JENIS MAKANAN WALAUPUN MAK MAK KITA KATA TAK BOLEH MAKAN SEMUA TU!


Tahu tak kenapa lepas bersalin, masa duduk wad, kita akan diberi makanan yang memang melanggar pantang orang tua tua. Tiba tiba dapat lauk kari telur padahal mak mak kita tak bagi ibu berpantang makan telur. Lepas tu kita mesti dapat buah sebagai pencuci mulut sedangkan mak mak kita kata buah tu sejuk tak elok untuk ibu berpantang. Pernah tak terpikir kenapa hospital bagi semua makanan tu? Sebab dari segi kesihatan, badan yang dah kehilangan banyak darah masa bersalin, kena ambil makanan yang cukup kandungan nutrisi supaya badan tak lesu dan kekal bertenaga. 

Sama la jugak dengan vitamin yang doktor bekalkan untuk ibu yang baru lepas bersalin. Selalunya doktor akan bagi multivitamin dengan vitamin C. Cuma aku dulu tak makan ubat hospital sebab aku pilih vitamin yang bukan sintetik dan natural seperti shaklee. Semua supplemen yang aku ambik lepas bersalin memang aku dah refer doktor awal awal. Mereka pun tak ada masalah kalau aku ambik shaklee insead of ubat hospital. Sebab yang pnting supplemen ni boleh bantu buat badan kau sihat, bertenaga dan tak lesu.

MAKANAN YANG BOLEH MEMBANTU IBU BERPANTANG SUPAYA BERTENAGA DAN TIDAK LESU

Pastikan ibu mengambil makanan yang cukup segala keperluan nutrisi yang diperlukan. Paling penting, kena tambah zat besi. Sebab zat besi ni penting untuk menghasilkan darah, untuk menggantikan darah yang banyak hilang masa bersalin. Selain tu, ibu kena ambil makanan yang kaya dengan magnesium supaya tidak menderita sembelit. Sembelit memang sangat ditakuti oleh ibu yang baru lepas bersalin. 

SUPPLEMEN UNTUK IBU BARU LEPAS BERSALIN
Set Lengkap Ibu Berpantang Shaklee memang boleh buat badan tak lesu dan dalam masa yang sama buat susu tak merudum. Eh bukan la vitamin ni untuk banyakkan susu tapi untuk bekalkan keperluan nutrisi yang cukup untuk ibu menyusu supaya badan ibu cepat recover dan sentiasa rasa cergas bertenaga walaupun ibu terpaksa berjaga malam. Bila badan sihat dan cergas, pengeluaran susu ibu akan lebih lancar dan ibu tak perlu risau badan jadi lembik dan lesu sebab anak asyik bergayut jer. Memang tak dinafikan bila makan Alfalfa atau protein ESP, tiba-tiba susu jadi banyak dari biasa. Itu hanyalah kesan sampingan yang mana semua ibu menyusu pasti suka!



1. Zinc Complex
Zink merupakan komponen penting dalam setiap sel tubuh. Ia memainkan peranan dalam tindak balas enzim dan terlibat dalam pelbagai aktiviti biokimia. Zink diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal serta menguatkan ketahanan imun tubuh.
Ia juga penting untuk sintesis protein dan bahan genetik DNA.
  • Satu tablet memenuhi 100% Nilai Harian bagi zink
  • Dirumus dengan zink glukonat yang mempunyai ketersediaan bio yang tinggi dalam bes alfalfa dan barli panggang.
  • Dengan formula berasaskan sayur-sayuran
2. Ostematrik
Lindungi tulang anda dengan OsteMatrixTM, padat dengan nutrien termasuk kalsium, vitamin D, magnesium dan pelbagai khasiat lain
untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat.
  • Membentuk tulang dan gigi yang kuat
4 kaplet OsteMatrixTM membekalkan:
  • 1,000mg elemental kalsium
  • 400mg magnesium
  • 400IU vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium
3. Alfalfa
Alfalfa merupakan pusat pegumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam 6 meter ke bawah mampu menyerap nutrien
dan mineral daripada tanah, manakala daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis.
Alfalfa Complex merupakan Shaklee Signature Formula yang pada asalnya dibangunkankan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950-an. Kami hanya menggunakan alfalfa berkualiti tinggi yang ditanam di California bagi produk ini bagi memastikan sumber bahan mentah yang kaya dengan pelbagai nutrien termasuk kalsium, fosforus, zat besi dan  magnesium di samping klorofil, bioflavonoid, mineral surih dan vitamin.
  • Alfalfa daripada sumber semula jadi
  • Setiap sajian membekalkan 300mg kalsium, iaitu bersamaan dengan satu gelas susu
3. ESP
ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.
  • Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan ini amat baik untuk kesihatan jantung.
  • Membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur.
4. Vita Lea Iron 
Vita-Lea®, salah satu suplemen paling seimbang dengan khasiat yang lengkap, dirumus khas untuk membekalkan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.
Pengambilan harian Vita-Lea®
  • Menggalakkan kecergasan dan kesihatan keseluruhan tubuh
  • Menguatkan tulang dan sistem imun
  • Melindungi tubuh daripada radikal bebas
5. B Complex
Vitamin B untuk Kesihatan yang Baik
Adakah bekalan Vitamin B anda mencukupi? Tekanan harian, pengambilan alkohol dan sesetengah ubat preskripsi boleh menyumbang kepada risiko kekurangan vitamin B. Vitamin B memainkan peranan penting dalam keseluruhan fungsi tubuh, daripada
sintesis DNA hinggalah kepada metabolisme untuk penghasilan tenaga.
B-Complex
Shaklee B-Complex membekalkan spektrum vitamin B yang lengkap dalam kuantiti yang seimbang bagi memenuhi masalah kekurangan vitamin B dan menyihatkan tubuh anda.
Perbezaan Shaklee
Sistem Penyerapan Bioaktif Berpaten
B-Complex dilengkapi sistem engangkutan nutrient berpaten untuk meningkatkan penyerapan nutrien penting - asid folik. Kuantiti asid folik yang mencukupi dalam diet wanita hamil telah terbukti berkesan untuk mengurangkan risiko kecacatan otak atau saraf tunjang pada bayi yang baru lahir.

6. Vitamin C
Shaklee Sustained Release Vita-C PlusTM menawarkan manfaat vitamin C tulen melalui kaedah penghantaran proprietari serba semula jadi yang berperanan melepaskan vitamin C secara berperingkat ke dalam tubuh.
Vitamin C ialah nutrisi yang diperlukan untuk pelbagai fungsi termasuk ketahanan imun, integriti sel, kesihatan gigi, gusi, tulang dan fungsi tubuh secara amnya.




Macam Puan Ana ni, dia banyak berkongsi tentang tips untuk ibu yang menyusu supaya kekal cergas dan tidak lesu.

CARA PEMBELIAN SET LENGKAP IBU BERPANTANG SUPAYA KEKAL BERTENAGA DAN TIDAK LESU

CARA 1

Anda boleh terus klik ke SET BERPANTANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Unknown
AUTHOR
March 23, 2016 at 10:19 AM delete

Betul. Masa pantang memang perlukan tenaga yang cukup. Nak jaga baby lagi time malam. Masa pantang saya memang amik set berpantang shaklee. Serious bagus. Sampai misi datang rumah tegur, muka awak, cara awak, tak macam orang pantang. Maybe sebab amik shaklee, so tenaga memang cukup. ☺♥

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...