TANDA TANDA DAN LANGKAH BERJAGA JAGA KANAK KANAK HFMD

TANDA TANDA DAN LANGKAH BERJAGA JAGA KANAK KANAK HFMD


APA ITU PENYAKIT HFMD?

Makin ramai ibubapa yang mula prihatin tentang penyakit HFMD. Penyakit HFMD adalah penyakit yang disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai Enterovirus. Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD.

Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti demam, luka (ulcer) di mulut, ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki. HFMD selalunya menyebabkan jangkitan ringan dan sembuh dengan sendiri. Namun begitu, segelintir jangkitan HFMD yang disebabkan oleh jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi seperti radang otak dan jantung.


TANDA TANDA DAN GELAJA HFMD

  • Demam yang ringan
  • Rasa tidak sihat (letih dan lesu)
  • Sakit tekak
Selepas demam selama 2-3 hari, lepuhan yang menyakitkan mula terdapat di dalam mulut. Biasanya terdapat di atas lidah, gusi dan di sebelah dalam pipi. Ruam di kulit mula keluar di satu dua tempat dengan timbulnya lepuhan warna merah tetapi tidak gatal di tapak tangan dan tapak kaki serta juga di punggung. Lepuhan di mukosa dan permukaan kulit akan sembuh dalam masa 5-7 hari. Manakala lepuhan di tangan dan kaki akan sembuh dalam masa 5-10 hari.



LANGKAH BERJAGA JAGA KEPADA ANAK YANG ADA TANDA HFMD


Menurut kenyataan KKM, penyakit ini cepat menular di kalangan kanak-kanak, terutamanya di premis tempat tumpuan kanak-kanak seperti di taska atau tadika.

Oleh itu, KKM menasihatkan ibu bapa kepada kanak-kanak yang mempunyai tanda-tanda jangkitan untuk mengamalkan langkah-langkah seperti berikut.

i. Tidak membawa anak ke tempat-tempat awam/sekolah/taska/tadika/ pusat asuhan kerana boleh merebakkan jangkitan.

ii. Membawa anak yang mempunyai tanda jangkitan berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

iii. Mengamalkan kebersihan dengan mencuci tangan dengan sabun dan air bersih selepas ke tandas, selepas menukar lampin, dan selepas menyentuh/merawat lepoh

Mencuci tangan dengan bersih harus dijadikan amalan untuk mengelakkan jangkitan HFMD

iv. Membersihkan (basmi kuman menggunakan larutan chlorine based) permainan anak serta lantai rumah terutama tandas.

v. Memastikan pembuangan lampin pakai-buang dibuat dengan betul.

vi. Menggunakan peralatan makan dan minum yang berasingan dan tidak berkongsi barangan dengan anak-anak yang lain.


RAWATAN UNTUK KANAK KANAK HFMD

Bagi ibubapa yang mempunyai anak yang terkena jangkitan HFMD, sebenarnya tiada rawatan yang khusus. Melainkan hospital akan beri ubat demam (Paracetamol) yang digunakan untuk mengurangkan demam. Tapi ibubapa juga boleh ikhtiar cara ini jika mereka tidak mahu beri paracetamol kepada anak mereka iaitu :
  • Air garam digunakan untuk berkumur. Bancuhan: ½ sudu teh garam untuk segelas air suam sekiranya kanak-kanak tersebut boleh berkumur
  • Pastikan kanak-kanak minum air yang secukupnya
  • Produk tenusu yang sejuk dan aiskrim juga boleh diberi
Kebanyakan ibubapa harini sangat mementingkan tahap kesihatan anak mereka. Ini termasuklah dengan memberi supplemen yang mencukupi sebagai penambah nutrisi dan penguat antibody anak anak mereka yang dijangkiti HFMD. Dalam Shaklee, Untuk set anak anak bagi tujuan tersebut adalah :

NUTRIFERON


LOTION HERBAL BLEND


MEAL SHAKES


TESTIMONI PENGGUNA SHAKLEE UNTUK HFMD 





CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET KANAK KANAK HFMD

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK HFMD ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...