TANDA TANDA AWAL KANSER PARU PARU YANG PERLU AMBIL TAHU

Barah peparu, juga dikenali sebagai karsinoma paru-pari atau karsinoma pulmonari, adalah tumor mengancam (malignant tumour) pada paru-paru. Ia bercirikan pertumbuhan sel luar kawal pada tisu paru-paru. Sekiranya dibiarkan tanpa dirawat, pertumbuhan ini mampu merebak di luar paru-paru melalui proses metastasis pada tisu berhampiran atau bahagian lain badan. 



TANDA TANDA AWAL KANSER PARU PARU

Tanda tanda awal bagi mereka yang menghidap barah paru-paru termasuk :
  • batuk darah atau bahan paru-paru
  • batuk teruk yang kronik
  • nafas bersiul
  • sakit dada
  • kehilangan berat badan atau kehilangan selera makan
  • pendek nafas.
  • Simptom pernafasa: batuk, batuk berdarah, nafas bersiul atau pendek nafas
  • Simptom sistemik: hilang berat badan, demam, kuku bentan ("Nail clubbing"), atau kelesuan.
  • Simptom akibat jisim barah menekan struktur berhampiran: sakit dada, sakit tulang, halangan superior vena cava, kesukaran menelan.

Sekiranya barah membesar pada laluan udara, ia mungkin menyekat aliran udara, menyebabkan kesukaran bernafas. Sekatan boleh mengakibatkan pengumpulan rembesan di belakang halangan, dan kecenderungan pada paru-paru berair

Kebanyakan simptom barah paru-paru (hilang selera makan, hilang berat badan, demam, kelesuan) tidak khusus. Bagi kebanyakan orang, barah telah pun merebak melampaui tapak asal menjelang masa mereka menunjukkan simptom dan mendapatkan rawatan perubatan. Simptom mencadangkan kehadiran penyakit metastatik termasuk hilang berat badan, sakit tulang dan simptom neurologikal (sakit kepala, pitam, convulsions, atau lemah anggota). Tapak biasa ia merebak termasuk otak, tulang, kelenjar adrenal, paru-paru bersebelahan, pericardium, dan buah pinggang. 

Sekitar 10% dari orang yang mengidap barah paru-paru tidak menunjukkan simptom ketika diagnosis; barah ini dijumpai secara tidak sengaja semasa radiografi dada biasa.



PUNCA KANSER PARU PARU 


1. MEROKOK

Merokok, setakat ini merupakan penyumbang utama pada barah paru-paru. Asap rokok mengandungi sekurang-kurangnya 73 karsinogen yang diketahui termasuk benzo[a]pyrene,  NNK. Sepanjang dunia membangun, 90% kematian barah paru-paru pada lelaki sepanjang tahun 2000 disandarkan pada merokok (70% bagi wanita).  Merokok merangkumi 80–90% kes barah paru-paru.


2. GAS RADON

Radon adalah gas tanpa warna dan bau yang terhasil akibat penguraian radium radioaktif, yang sendiri merupakan hasil penguraian uranium, yang terdapat pada kerak Bumi. Hasil penguraian radiasi menghasilkan bahan genetik berion, menyebabkan mutasi yang kadang-kala menyebabkan barah. Radon merupakan punca kedua paling biasa penyebab barah paru-paru di Amerika Syarikat, menyebabkan sekitar 21,000 kematian setiap tahun.

3. ASBESTOS


Asbestos mampu menyebabkan pelbagai penyakit paru-paru, termasuk barah paru-paru. Merokok tembakau dan asbestos memiliki kesan sinergi synergistic pada pembentukan barah paru-paru. Pada perokok bekerja dengan asbestos, risiko mendapat barah paru-paru meningkat 45-kali ganda berbanding populasi awam. Asbestos turut mampu menyebabkan barah pleura, yang dikenali sebagai mesothelioma (yang berbeza berbanding barah paru-paru).


4. PENCEMARAN UDARA

Pencemaran udara luar memiliki kesan kecil pada peningkatan risiko mendapat barah paru-paru.Terdapat sedikit bukti yang menyokong peningkatan barah paru-paru akibat pencemaran udara dalaman berkait dengan membakar kayu, arang, najis atau sisa tanaman bagi memasak atau pemanasan. Wanita yang terdedah pada asap arang batu dalaman memiliki dua ganda risiko


5. GENETIK

Sekitar 8% barah paru-paru disebabkan oleh faktor genetik. Pada saudara pesakit barah paru-paru, risiko meningkat 2.4 ganda. Ini kemungkinannya disebabkan oleh gabungan gen.

JOM IKHTIAR DENGAN VIVIX KERANA VIVIX SHAKLEE DAH TERBUKTI MEMBANTU UNTUK MUSNAHKAN SEL SEL KANSER



KENAPA VIVIX BAGUS UNTUK PESAKIT KANSER?

Vivix : Vitamin Anti Penuaan Dari Shaklee

Hasil kajian yang menelan belanja sehingga beribu-ribu dolar, oh, sampai bilion rasanya, Shaklee telah menghasilkan satu formula ajaib, dari kajian 2006, dan terciptalah Vivix Shaklee. Memang best. Kenapa vivix ini sangat istimewa ? Korang boleh baca entry sebelum ini, tapi fakta di bawah memang hebat .
  • Manusia menjadi tua kerana 4 faktor, dan salah satunya ialah faktor DNA itu sendiri, makin lama, DNA makin rosak, ianya membuatkan kita makin tua. 3 faktor lain pula menyebabkan badan kita akan diserang pelbagai penyakit seperti sakit jantung, nyanyuk, sakit sendi, diabetes dan macam-macam lagi.
  • Salah satu jenis Polyphenol, yang dipanggil Resveratrol, memang sangat bagus, dalam ujian makmal membuktikan DNA lebih kuat dari kerosakan dengan mengamalkan resveratol. Wanita yang bersalin, bila ambil vivix, luka akan cepat sembuh
  • Bahan-bahan dalam Vivix ini semestinya sangat hebat, salah satunya tentulah Anggur muscadine, memang kita tahu Anggur adalah makanan yang berkhasiat yang telah disebut dalam Al-Quran.

TESTIMONI PESAKIT KANSER 1





TESTIMONI PESAKIT KANSER 2





CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX UNTUK KANSER PARU PARU


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...