KEPUTIHAN PADA IBU HAMIL SELAMAT ATAU TIDAK?

KEPUTIHAN PADA IBU HAMIL SELAMAT ATAU TIDAK?


Ramai wanita ambil ringan dengan masalah keputihan. Namun ada info berkenaan BARAH RAHIM berpunca dari keputihan. Keputihan bukan sahaja dialami oleh wanita biasa tapi wanita hamil pun mengalami masalah yang sama. Jadi kalau korang golongan ibu hamil yang mengalami masalah keputihan, jom kita share info ni. Happy reading!



APA ITU KEPUTIHAN?

Keputihan atau lelehan faraj merupakan lendir yang berwarna putih, krim atau kelabu yang keluar dari faraj wanita. Kebanyakan wanita yang sudah berkahwin berhadapan dengan masalah keputihan berikutan aktiviti seksual. Ramai wanita menganggap keputihan merupakan petanda lazim sebelum haid.

Ada dua jenis keputihan yang kita kena tahu.


1. KEPUTIHAN FISIOLOGI
Keputihan jenis ni adalah normal. Keputihan berwarna putih, tidak berbau dan tidak mendatangkn penyakit


2. KEPUTIHAN PATALOGIS
Hati hati dengan keputihan jenis ini. Lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau merupakan tanda korang mengalami keputihan yang kronik dan merbahaya.

KEPUTIHAN KETIKA HAMIL, SELAMAT ATAU TIDAK

Jila korang sedang hamil atau sedang merancang untuk hamil, korang perlu tahu akan bahaya dan risiko keputihan ini jika tidak dirawat lebih awal. Berikut merupakan beberapa risiko akibat penyakit keputihan yang serius.

1. Kehamilan luar rahim

Penyakit keputihan yang lewat ditangani bukan sahaja berpotensi untuk menyebabkan kemandulan malah berpotensi untuk menyebabkan kehamilan luar rahim. Ini kerana persenyawaan berlaku di ruang tiup fallopian atau mana-mana bahagian luar uterus di mana ovum yang telah disenyawakan tidak mampu menempel di dinding rahim.

2. Kesukaran untuk hamil

Keputihan disebabkan jangkitan kuman penyakit kelamin seperti chlamydia, syphilis atau gonorrhoea akan menyebabkan saluran peranakan rosak dan mengalami kesukaran untuk hamil

3.Kelahiran pra-matang

Keputihan yang dibawa oleh chlamydia boleh menyebabkan kelahiran pra-matang pada bayi kerana pecahnya selaput ketuban sebelum waktunya.

4. Jangkitan mata

Keputihan yang disebabkan oleh Neisserea Gonorrhoeae boleh menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.

5. Gangguan pernafasan kepada bayi

Masalah keputihan yang disebabkan oleh kuman HPV boleh menyebabkan gangguan pernafasan dan gangguan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.


PUNCA KEPUTIHAN BOLEH TERJADI


Berikut merupakan punca yang masalah keputihan berlaku kepada golongan hamil

1. Kebersihan

Kebersihan di bahagian sulit wanita (faraj) adalah sangat penting. Pastikan ia dicuci dengan air yang bersih dan pastikan faraj kering selepas membuang air kecil dan selepas aktiviti seksual. Kelembapan pada faraj akan menggalakkan pertumbuhan dan jangkitan mikroorganisma seperti kulat dan bakteria.

2. Hormon

Gangguan keseimbangan hormon dalam tubuh juga boleh menyebabkan seseorang wanita menghadapi penyakit keputihan. Contohnya pengambilan ubat khasnya ubat antibiotik yang berlebihan untuk jangkamasa yang panjang menyebabkan bakteria semulajadi pada faraj mati. Selain itu mereka yang mengalami tekanan emosi cenderung menghasilkan hormon yang tidak seimbang. Ini juga menyumbang kepada penyakit keputihan

3. Gaya hidup

Gaya hidup seorang wanita amat mempengaruhi status kesihatan beliau. Wanita yang aktif dalam aktiviti seksual yang tidak sihat amat cenderung untuk mendapat pelbagai penyakit di bahagian faraj.

4. Kesihatan

wanita yang menghidap penyakit kencing manis amat mudah dijangkiti penyakit keputihan kerana kandungan gula yang tinggi dalam rembesan faraj. Ini mengaktifkan pertumbuhan kulat yang banyak.

ADA TAK CARA UNTUK MENGURANGKAN KEPUTIHAN BAGI GOLONGAN IBU HAMIL?

Bagi golongan ibu hamil, mesti ada sedikit pengetahuan tentang cara untuk atasi masalah keputihan ni. Antaranya adalah :
1. Sentiasa memastikan faraj di dalam keadaan bersih dan kering
2. Sentiasa menukar atau mengganti tuala wanita semasa haid
3. Jangan menggunakan produk wangian atau semburan di kawasan faraj
4. Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai kuantiti gula yang tinggi
5. Basuh alat sulit dengan air yang bersih sebelum dan selepas hubungan seks
6. Menggunakan pelapik seluar dalam (panty liner) ketika perlu sahaja. Elakkan penggunaan seluar dalam yang berfabrik satin dan yang terlalu ketat
7. Dapatkan nasihat doktor jika keputihan semakin teruk


SET HAMIL SHAKLEE UNTUK ATASI MASALAH KEPUTIHAN

Untuk mendapatkan kesihatan yang optimum semasa hamil, pegambilan supplemen adalah yang terbaik. Dalam set hamil shaklee, terdapat vitamin yang bagus untuk membantu mengurangkan keputihan seperti Vitamin C dan GARLIC COMPLEX

Vitamin C dan Garlic Complex sangat sangat membantu untuk mencegah kulat dan bakteria dari terus membiak, meningkatkN sistem ketahanAn badan dan banyak lagi manfaat lain. Namun saya sangat menggalakkan korang semua untuk mengambil set lengkap ibu hamil untuk kesihatan yang optimum.
Jom saya terangkan setiap satu peranan supplemen ni


❤Ostematrix: membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir.



❤Omega guard: kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.

❤Vitamin C sr: tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif.


❤BComplex: kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah.



❤Vitalea: multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil.



❤ESP: bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.



❤️ Antikulat. Bagus untuk cegah jangkitan kulat dan bakteria ketika keputihan

CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL


CARA 1
Anda boleh terus klik SET HAMIL IBU KEPUTIHAN ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan



CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.



IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...