PUNCA PENYAKIT BELL'S PALSY DAN KAEDAH RAWATAN

PUNCA PENYAKIT BELL'S PALSY DAN KAEDAH RAWATAN

APA ITU PENYAKIT BELL’S PALSY

Bell's palsyadalah kelumpuhan atau kelemahan pada salah satu sisi otot di wajah yang yang bersifat sementara. Kondisi ini menyebabkan salah satu sisi dari wajah akan terlihat “melorot”.

Menurut Wikipedia, Bell’s Palsyialah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ini. Ia selalunya bersifat sementara. Beberapa keadaan boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti barah otak,  strokdan penyakit Lyme.


PUNCA PUNCA PENYAKIT BELL’S PALSY

Bell’s Palsy ialah satu bentuk penyakit yang berkaitan dengan kerosakan saraf. Ia boleh didapati dalam 2 di antara 10,000 orang. Bell’s Palsy melibatkan kerosakan dalam saraf muka ke-7. Sebabnya tidak jelas walaupun mungkin boleh jadi disebabkan jangkitan  herpes.


Punca yang kurang dikenalpasti mungkin disebabkan radang akibat jangkitan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut, katanya, bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga. Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut.

“Namun itu hanya sebahagian daripada punca yang dikenalpasti kerana punca sebenar tidak diketahui,” katanya.


GEJALA PENYAKIT BELL PALSY  


Antara gejala golongan yang menghidapi penyakit Bell Palsy adalah :
  1. perubahan dan luahan muka (contohnya menggerenyot muka)
  2. kesukaran ketika makan dan minum
  3. melelehkan air liur kerana tidak dapat mengawal otot muka
  4. kelopak mata atau sudut mulut yang lemah
  5. mata atau mulut yang kering
  6. rasa tegang di muka atau rasa ditarik ke sebelah satu lagi
  7. kelumpuhan muka pada satu bahagian yang menyukarkan untuk menutup satu mata
  8. sakit kepala
  9. kehilangan deria rasa
  10. sakit di belakang atau di depan telinga
  11. kepekaan kepada bunyi terjejas pada bahagian yang terkena penyakit
  12. gerenyetan di muka
  13. rasa lemah di muka


ADAKAH RAWATAN UNTUK PESAKIT BELL PALSY?

Menurut artikel ini, hampir 50 peratus pesakit boleh pulih dalam masa dua hingga tiga minggu malah ada yang menunjukkan pemulihan dalam tempoh 10 hari tanpa sebarang rawatan khusus.
“Sementara itu, 35 hingga 40 peratus mengambil masa lebih kurang setahun untuk pulih dan hanya lima peratus yang tidak pulih sepenuhnya di mana wajah mereka kekal menunjukkan mengalami Bell’s palsy,”


UBAT STEROID  

Doktor biasanya akan memberi pesakit ubat makan steroid (kortikosteroid) dengan dos yang tinggi pada peringkat awal serangan selama dua minggu. Ia akan berkurangan sehinggalah pesakit menunjukkan peningkatan.
Pesakit juga disarankan melindungi mata mereka daripada terdedah dengan memakai pelindung dan menitis ubat cecair bagi mengelak mata menjadi kering akibat kesukaran mengerdip mata.


RAWATAN FISIOTERAPI

Rawatan fisioterapi kadangkala diberi kepada pesakit bagi membantu menguatkan otot terjejas dan sebagai stimulasi kepada saraf yang terlibat. Jenis-jenis fisioterapi yang biasa diberi kata beliau adalah urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik. Namun katanya berdasarkan daripada kajian, fisioterapi tidak membantu sepenuhnya.


PEMBEDAHAN

Bagi masalah Bell’s palsy yang berlanjutan, pembedahan memperbetulkan saraf muka mungkin membantu. Pelbagai teknik pembedahan dikenalpasti membantu masalah ini. Antaranya pembedahan memperbetulkan tulang yang terjejasPembedahan mengembalikan senyuman (smile surgery) antara prosedur yang dijalankan bagi mengembalikan wajah pesakit.

sumber 


RAWATAN ALTERNATIF UNTUK PENYAKIT BELL PALSY



Seperti yang ramai sedia maklum, kos rawatan di mana mana hospital Untuk penyakit bell palsy adalah tinggi lebih lebih lagi di hospital swasta. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna pesakit tiada harapan langsung Untuk sembuh. Kini, selain steroid dan pembedahan, pesakit Bell Palsy boleh berikhtiar menggunakan supplemen yang membantu membaiki sel sel DNA yang rosak.

VIVIX MERUPAKAN SUPPLEMEN TINGGI ANTIOKSIDA DAN KAYA DENGAN RESVERATROL UNTUK PESAKIT BELL PALSY


Hasil kajian yang menelan belanja sehingga beribu-ribu dolar, oh, sampai bilion rasanya, Shaklee telah menghasilkan satu formula ajaib, dari kajian 2006, dan terciptalah Vivix Shaklee. Memang best. Kenapa vivix ini sangat istimewa ? Korang boleh baca entry sebelum ini, tapi fakta di bawah memang hebat .
  • Manusia menjadi tua kerana 4 faktor, dan salah satunya ialah faktor DNA itu sendiri, makin lama, DNA makin rosak, ianya membuatkan kita makin tua. 3 faktor lain pula menyebabkan badan kita akan diserang pelbagai penyakit seperti sakit jantung, nyanyuk, sakit sendi, diabetes dan macam-macam lagi.
  • Salah satu jenis Polyphenol, yang dipanggil Resveratrol, memang sangat bagus, dalam ujian makmal membuktikan DNA lebih kuat dari kerosakan dengan mengamalkan resveratol. Wanita yang bersalin, bila ambil vivix, luka akan cepat sembuh
  • Bahan-bahan dalam Vivix ini semestinya sangat hebat, salah satunya tentulah Anggur muscadine, memang kita tahu Anggur adalah makanan yang berkhasiat yang telah disebut dalam Al-Quran.


CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX BELL'S PALSY



CARA 1

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


IsmaLyeza

ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...