CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA YANG IBUBAPA HARUS FAHAMI

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA YANG IBUBAPA HARUS FAHAMI 




APA ITU DISLEKSIA?

Menurut Wikipedia, disleksia merupakan satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira.
Mereka yang mempunyai Disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang yang terkenal juga mempunyai disleksia. Sesetengah mereka yang mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir.

ADAKAH KANAK KANAK DISLEKSIA TERGOLONG DALAM GOLONGAN BODOH?

Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan. Ibu bapa mempunyai banyak pilihan untuk memberi pendidikan berterusan kepada anak-anak dengan memilih menghantar mereka ke sekolah biasa yang mempunyai kelas khas disleksia seliaan JPN atau mendapatkan nasihat daripada JKM untuk menghantar anak-anak ke Pendidikan Khas. Kanak-kanak ini akan diberikan bimbingan dengan betul untuk berdikari tanpa memerlukan bantuan ibu bapa apabila dewasa.

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA

  1. Perlu  membaca berulang ulang Untuk memahami makna sebenar
  2. Sukar mengingati apa yang mereka baca
  3. Sukar membaca teks bertulis di atas kertas putih terang
  4. Memori jangka pendek dan masalah dalam pemrosesan visual membuat proses penulisan sulit bagi mereka. Selama proses tersebut, mereka merasa sulit untuk menyusun dan mengatur ide-ide mereka
  5. Sukar mengucapkan kata-kata yang panjang, gagap saat berbicara, ayat  tidak lengkap

CIRI CIRI KANAK KANAK DISLEKSIA DARI SEGI KELAKUAN

  1. Kanak kanak disleksia sering berkelakuan nakal
  2. Ada yang cepat berjalan, merangkak dan bercakap, ada juga yang lambat
  3. Sensitif
  4. Tekanan dan stress akan membuatkan kanak kanak disleksia membuat masalah menjadi lebih besar



APAKAH PUNCA KANAK KANAK DISLEKSIA?

  1. Faktor genetik/ keturunan
  2. Faktor Neurobiologikal
  3. Pemakanan
Berdasarkan beberapa penyelidikan, kajian dan penemuan terdapat beberapa unsur penyedap makanan yang boleh mempengaruhi atau mengganggu fungsi otak dan seterusnya menyebabkan masalah pembelajaran kerana bahan penyedap makanan tersebut terdapat pencemar atau racun. Antaranya ialah : 
1. Salicylates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, teh kopi bir dan anggur serta ubat-ubatan. 
2. Amines yang digunakan untuk memproses pemecahan protein dan ditemui terkandung dalam keju, coklat, anggur, bir, tempe dan lain-lain. 
3. Bonzoates yang boleh ditemui dalam buahan, sayuran, kacang, kopi dan lain-lain lagi. 
4. Monosodium glutamate(MSG) yang kini banyak terkandung dalam makanan segera seperti perencah, kicap, maggi, keropok serta banyak lagi makanan segera. 
5. Laktose yang sering terdapat di dalam susu lembu serta


ADAKAH RAWATAN UNTUK KANAK KANAK DISLEKSIA?

Kebanyakan ibubapa mula memikirkan bagaimana Untuk merawat anak mereka yang disleksia. Perlu tahu, bahawa masalah disleksia ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.

Pelakon Watak Buntat Hidap Penyakit Disleksia – Ibu

Published on Dec 13, 2016  in Artis/Utama & Sensasi“Fizikal anak saya memang seperti dalam gambar dan TV. Dia mengalami disleksia sejak berusia enam tahun lagi. Disebabkan itu dia lebih gemar melakukan apa yang dia suka saja.“Apabila mula bersekolah, dia ditempatkan di kelas pemulihan Bahasa Malaysia. Kekurangannya di situ sahaja, selebihnya dia seperi budak normal lain.“Apabila ada segelintir pengguna laman sosial mengejeknya, saya tak terasa pun. Malah saya tak nak ambil kisah. Saya beranggapan mereka tak tahu keadaan sebenar anak saya“Saya tahu kelemahan anak saya, jadi apa saja persepsi yang dilemparkan kepadanya saya anggap ia lumrah dan perkara biasa dalam bidang ini.“Saya juga percaya tidak semua orang suka dengan apa yang kita lakukan. Sebagai ibu saya mengajar anak untuk menerima setiap kritikan,” katanya kepada Harian Metro.

VITAMIN PELENGKAP NUTRISI DAN PERKEMBANGAN IQ BAGI KANAK KANAK DISLEKSIA

Seperti yang kita tahu, masalah disleksia tidak boleh diubati tapi tidaklah bermaksud ibubapa tidak boleh ikhtiar Untuk membantu anak mereka dari segi pemakanan. Ibubapa boleh mengambila vitamin pelengkap nutrisi dan membantu Untuk menggalakkan perkembangan IQ mereka.

Dalam Shaklee, set kanak kanak ini sangat menjadi pilihan ramai ibubapa yang ingin melihat anak mereka membesar dengan sihat dan cerdas. Ibubapa seharusnya mengelak anak mereka dari mengambil makanan segera atau mekanan ringan yang boleh memburukkan lagi masalah kanak kanak disleksia. Jadi set kanak kanak Shaklee ini sedikit sebanyak boleh membantu dari segi perkembangan iq dan minda yang cergas.


VITALEA UNTUK KANAK KANAK


OMEGA GUARD 


MEALSHAKE




TESTIMONI SET KANAK KANAK SHAKLEE


CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET KANAK KANAK DISLEKSIA

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET KANAK KANAK ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...