.

.

TAKTIK PUJUK ANAK MAKAN UBAT


Sekarang musim demam dan batuk. Irine pun setakat umur 11 bulan ni, pernah sekali demam lama. Tapi alhamdulillah tak ada pape. Nasib baik setakat belum kerap demam. Cuma tu je sekali. Kanak kanak ni susah nak makan ubat sebenarnya. tapi kalau kena cara, maybe boleh jadi senang. 

KLIK SINI

1. Campur dalam minuman yang sedap. 
Selain susu, boleh jugak campur dalam minuman lain, contoh macam Vitagen ke Yakult ke, masa bagi ubat tu, bagi sekali dengan botol vitagen tu, kiranya, ubat tu dah siap kita larutkan dalam botol vitagen tu tadi

2. Bagi mereka happy
Makan ubat sememangnya suatu aktiviti yang tak seronok bagi dorang. So sebagai mak mak, kenalah jadikan moment tu sebagai satu moment yang menyeronokkan. Tima nak bagi ubat tu, siapkan segelas air suam. Bila dah pam ubat (guna syringe) suapkan sikit air suam tu. Bagi dia seronok, tepuk tepuk sikit tangan, panggil je siapa siapa yang ada untuk bagi semangat kat dia. Kira macam pom pom girl la. hehehe

3. Jangan bagi ubat masa kita tengah marah
Wajah mesti dihiasi senyuman. Terangkan pada anak anak, yang makan ubat tu tidak menyakitkan. Kalau pahit, bagitahulah, ubat ni pahit sedikit. Sebab tu kena habiskan cepat. Kadang kadang taktik ni buat mereka faham yang ubat tu pahit tapi akan menyembuhkan. 

4. Tunjuk contoh makan ubat
Maksudnya, cuba kita acukan kat mulut kita, cakaplah.."see..mama makan ni..eee sedapnye" rasa strawberry ni...tengok ni abg mam pon sedap..pandai abg mam (merujuk pada abg or kakak ler) tunjuk contoh mesti dia nak punya


Apa pun, nasihat aku, elakkan bagi anak anak makan ubat kalau setakat demam dan selesema biasa. Jangan biasakan mereka makan drugs dari kecik. sebab ada kesan jangka masa panjang. Sebab tu dari anak anak kita kecik lagi, kena jaga pemakanan dorang supaya jarang dapat sakit. Kita tak boleh halang penyakit datang, tapi kita boleh usaha untuk mengelak. 

AJAR ANAK MAKAN VITAMIN
Selain ubat, vitamin pun, kita boleh ajar anak makan mulai sekarang. Taktik pujuk makan vitamin sama macam taktik pujuk anak makan ubat. Bezanya, pujuk anak makan vitamin lagi senang sebab vitamin tak pahit. dan ada vitamin yang sedap macam Vitalea dan Vitamin C chewable. Kadang kadang, kita boleh ajar dorang kunyah je. Sebab sedap. tapi kalau taknak jugak, boleh bancuh dalam air. 



Nak bagi anak anak kita jarang sakit, kena la pantau apa mereka makan. Bagi mereka makan makanan seimbang. Tapi kadang kadang benda luar kawalan. Dorang lagi suka makan jajan. Yela, mereka mana faham apa itu makanan seimbang. 

So Macam mana nak selesaikan? 

Pujuk anak makan multivitamin macam kita pujuk dorang makan ubat. Cara sama cuma multivitamin ni lagi sedap dan tak pahit macam ubat! Yang pastinya, supplemen ni tak ada kesan jangka masa panjang, tak ada pengawet, tak ada pewarna tambahan, dan bagus untuk kanak kanak umur 4 tahun ke atas! 

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.
0 Komen untuk "TAKTIK PUJUK ANAK MAKAN UBAT"

Back To Top