.

.

CABARAN 31 HARI MENCARI CINTA 3 - KEPUTIHAN

Pernah tak korang alami keputihan? Actually masa aku sekolah dulu, bila dah datang bulan, benda benda macam ni rasa malu nak dibincangkan. Tapi sebenarnya penting untuk kita semua tahu apa tu keputihan. Keputihan jenis yang normal ke atau keputihan tidak sihat

KEPUTIHAN YANG NORMAL
Keputihan yang normal sebenarnya tak ada warna. Tekstur dia macam gam. Cuba korang picit gam tu. Macam tu la tekstur keputihan yang normal dan subur. Ada juga yang berwarna putih krim. Keputihan jenis ini sering berlaku semasa seseorang wanita mengalami kesuburan dan sebelum menstruasi (kitar haid), tidak berbau serta tidak menyebabkan gatal pada bahagian faraj. Lendir yang dikeluarkan adalah sedikit dan berbentuk cecair.

KEPUTIHAN YANG TIDAK SIHAT
Keputihan yang tidak sihat ni selalunya ada bakteria dan kuman!Tekstur dia macam lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau, berbau busuk dan menyebabkan kegatalan pada bahagian faraj.


BAHAYA KE KEPUTIHAN NI?

Penyakit keputihan yang tidak dirawat akan mengundang kepada pelbagai komplikasi yang merbahaya. Penyakit keputihan yang lewat ditangani, bukan sahaja berpotensi untuk menyebabkan kemandulan dan kehamilan di luar rahim, tetapi boleh menyebabkan penyakit kanser rahim yang boleh membawa kematian. Penyakit keputihan yang tidak diambil perhatian pada jangka masa yang lama lebih sukar untuk diberikan rawatan. Ini adalah hasil daripada penambahan sifat kerintangan bakteria atau kulat terhadap antibiotik atau antifungal.
Masalah penyakit keputihan yang kronik adalah berikutan dari jangkitan yang berlaku pada faraj menular ke bahagian rongga rahim (uterus) dan kemudian ke saluran pengeluaran telur (Fallopian tiub). Jangkitan kronik ini boleh menyebabkan kandungan terbentuk di luar rahim dan pendarahan yang boleh mengakibatkan kematian ibu dan bayi.
Wanita yang mempunyai system daya tahan badan yang rendah, penyakit keputihan yang dianggap biasa boleh menjadi serius dan mengancam nyawa. Jangkitan yang bermula pada bahagian faraj boleh menyebabkan infeksi sekunder di mana kuman tersebut boleh memasuki saluran darah akibat aktiviti menggaru yang menghasilkn pembentukan luka. Gejala ini dikenali sebagai kandidiasis invasif yang sangat merbahaya dan memerlukan rawatan rapi.
SUMBER : http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/dewasa/kesihatan-reproduktif/penyakit-keputihan

Kalau boleh, perkara paling penting yang kita boleh amalkan untuk elak keputihan berpenyakit ni, KEBERSIHAN kena jaga. Jangan harap muka je cantik. Tapi kebersihan dalaman tak jaga. So sebab tu gunanya pantyliner. Walaupun kita tak period, rajin rajin la pakai panty liner. Dan RAJIN TUKAR panty liner tu setiap beberapa jam. Jadikan kawasan miss V tu sentiasa kering dan bersih. Kuman pun tak sempat nak membiak. 

Tapi dalam masa yang sama, penggunaan supplemen macam ALFALFA pun bagus jugak untuk kurangkan keputihan. Jom kita tengok apa kata mereka yang dah ambil Alfafa untuk rawat keputihan





  KURANGKAN KEPUTIHAN DENGAN ALFALFA
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.
Tag : ALFALFA
1 Komentar untuk "CABARAN 31 HARI MENCARI CINTA 3 - KEPUTIHAN"

wah cantik gambar , kena ajar ambil gambor nih

Back To Top