.

.

PANDUAN BAGI ANAK MAKAN SNEK SIHAT BUAT ANAK TAK KURUS KEDING

Panduan bagi anak makan snek sihat. Eh ada ke snek sihat? Dulu aku ingatkan snek ni macam Twisties, jajan jajan semua tu. Dalam kepala, bila sebut perkataan snek, mesti yang kuat pewarna, kuat perisa, dan SEDAP. Sedap sebab berperisa, berwarna. Aku ingat lagi, kalau aku makan keropok RING, mesti lidah dengan gigi gigi sekali terjebak kaler kuning. Tapi tu la yang sedap. Snek sedap selalunya tak berapa nak sihat. 

So kali ni aku nak kongsikan tentang panduan bagi anak makan snek sihat. 
 
1. Makan secara sederhana dan kerap. 
Cuba bayangkan perut anak kita yang kecik tu, kita sumbat makanan yang banyak stiap kali makan. Penat kot nak proses sekali hadap. Snek apa kalau pinggan penuh mengunjung? Tu bukan senek, tapi senak. hehe. Lain la kita, perut dah masing masing macam tong hehe. So cuba bagi anak kita makan setiap 3-4 jam, 5-6 kali sehari dalam kuantiti sederhana

2. Ambil karbohidrat secara sederhana
Snek yang sihat bukan dari sumber karbohidrat je semata mata tau! Tapi kena pandai balancekan. Asyik makan nasi je doplohemapat jam, silap silap muka anak pun macam jalaludin hasan. (beras siam jalal la katakan hehe). Maknanya kita kena beri nasi dalam kuantiti sederhana.

3. Pastikan cukup serat
Serat maksudnya, kita boleh masukkan menu buah buahan dan sayur dalam jadual snek sihat anak anak kita. Contoh satu hari 6 kali makan, so 2 kali nasi (karbohidrat), 2 kali sayur, 2 kali lagi buah. Kenapa kena bagi anak makan snek yang kaya dengan serat? Untuk elak sembelit. Pernah tak dengar mak mak kita bebel, "tu la..'rajin' sangat makan sayur, tu pasal berak keras!"

4. Elak makanan dan minuman yang manis
Cuba perhati kuantiti gula dalam setiap makanan dan minuman yang kita bagi pada anak anak. Kalau boleh gantikan minuman manis tu dengan air suam. hehe. *sian kau nakk..kena minum air suam je. Ala mak mak kena la bijak bahagikan waktu minum air manis tu. Jangan selalu tapi jangan la tak bagi langsung. Kalau anak degil, pujuk anak baik baik, suruh anak tu kurangkan manis dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman. Wawawawa..

SNEK HEBAT, TEPAT, BERPERISA VANILA, KAYA SERAT, KURANG MANIS, MENGENYANGKAN. 


Aku ada cara untuk senangkan korang yang mak mak bekerjaya dan sibuk memanjang ni, untuk berikan snek sihat dekat anak korang. Mealshake ni sejenis minuman yang boleh dijadikan salah satu snek sihat! 

Apa yang ada dalam panduan tadi, macam sayur, buah, karbohidrat, protein, vitamin vitamin ni semua ada dalam segelas mealshake. Tak payah nak sukat sukat. Sebab semuanya dalam kuantiti sederhana. 

Kawan office siap seronok bagitahu, anak dorang dah tak kurus keding lagi sebab jadikan mealshake sebagai salah satu snek sihat! Anak pun jadi lawas, jarang sembelit sebab mealshake pun kaya serat. 

Tak perlu risau sebab snek sihat ni, tak manis sangat. sesuai sangat kalau kita bagi mereka segelas sehari setiap pagi. 

Kesan ketara lepas ambil mealshake, anak jarang sakit. Kalau hantar ke nursery, orang lain berjangkit demam, tapi anak sdiri maintain cergas. 
So kalau rasa macam nak try bagi snek sihat ni dekat anak anak, boleh refer kat bawah ni ye :)

Jom kita dengar pengalaman mak kita yang sorang ni tentang mealshake. Best ke tak best komen dia?


 

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.
0 Komen untuk "PANDUAN BAGI ANAK MAKAN SNEK SIHAT BUAT ANAK TAK KURUS KEDING"

Back To Top