TINGKATAN DUA DAH BUNUH DIRI SEBAB PUTUS CINTA..APA BODOH SANGAT?

Kesalahan membunuh diri merupakah satu kesalahan yang terlalu besar. Orang yang membunuh dirinya akan diazab di akhirat kelak sebagaimana dia membunuh dirinya di dunia sepertimana dijelaskan oleh Nabi S.A.W.
Abu Hurairah R.A. meriwayakan dari Nabi S.A.W.

مَنْ تَرَدَّى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ يَتَرَدَّى فِيهِ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ ‏ ‏تَحَسَّى ‏ ‏سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ فِي يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِيدَةٍ فَحَدِيدَتُهُ فِي يَدِهِ يَجَأُ بِهَا فِي بَطْنِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا


Maksudnya: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kakal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diiri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)



Kali ni terpanggil untuk berkongsi dengan satu berita yang boleh tahan mengejutkan aku pagi pagi jumaat ni. kisah seorang gadis berusia 14 tahun (tingkatan dua lorrr) gantung diri dia sampai mati akibat putus cinta dengan teman lelakinya yang berusia 16 tahun (tingkatan empat meyh) ! 

"...mangsa mungkin tertekan dengan perpisahan yang berlaku, dia kemudiannya dipercayai mengikat sehelai tuala pada lubang angin di dinding bilik. Selepas itu, mangsa mengambil kain batik berkenaan kemudiannya, kain batik terbabit dijerut pada lehernya sebelumdia dikatakan terjun pada paras tinggi.."

damn pathetic aite?

nak tumpang simpati pun, ntah la..simpati la jugak sebab dia mati dalam keadaan mengaibkan macam tu. tapi nak buat macam mana. budak budak sekolah zaman sekarang kecik kecik dah bercinta. apa yang best sangat bercinta zaman sekolah ni aku pun tak sure la..aku dulu takde masa kot nak bercinta bagai nak rak ni. masuk universiti baru pandai nak bercinta. tapi idak ler nak bunuh diri bila putus cinta. idak ler bodoh begitu sekali. 

kepada semua budak budak sekolah..
dengar sini akak nak habaq mai..

jangan la jadi bodoh kerana cinta. kalau lelaki tinggalkan korang, ramai lagi lelaki lain. korang masih muda. banyak lagi peluang lain yang korang belum nampak. bayangkan ea korang bunuh diri sebab lelaki tu, lepas korang mati, ada ke lelaki tu nak bunuh diri sebab rasa bersalah ke apa ke? tak ada maknanya..

lelaki tu akan teruskan hidup macam biasa, dan cari perempuan lain, maybe dorang berjaya dalam hidup suatu hari nanti, dan korang yang mati sebab bunuh diri tu apa jadi? tanggung la azab sorang sorang dalam kubur tu..

berbaloi? nan hado..


Photobucket
enjoy your life...

so aku nak bagi tips pada budak budak sekolah yang tengah mengenyam nak bercinta..lets say korang ditinggalkan oleh pakwe korang..apa yang korang perlu buat adalah :

  • jadikan lelaki tu musuh ketat korang. sebab bila korang benci lelaki tu, automatik korang akan motivate diri korang untuk jadi yang terbaik. bila dah jadi yang terbaik, dah dapat masuk universiti, dapat pakwe yang terpelajar, tayang balik dekat lelaki yang tinggalkan korang tu. seyes memang puas hati. 
  • jangan tunjukkan sangat yang korang desperate sampai tak boleh hidup tanpa lelaki tu..sebab lelaki yang tinggalkan korang tu sure suka punya kalau tengok korang menderita. what a shame.. korang kena tunjuk yang korang happy dan ramai lagi yang tergila gila kan korang. baru la market!
  • tayah la nak dengar lagu jiwang karat sambil melolong nangis nangis dalam bilik. lupakan stress tu dengan hang out dengan kawan kawan korang. tak pun pergi la shopping ke apa ke..lagi bagus habiskan duit mak bapak korang bershopping dari korang hancurkan hati mak bapak korang dengan bunuh diri. 
  • last tips..senang cerita tayah nak gatal bercinta. percaya la..pakwe korang zaman sekolah ni bukan kekal jadi suami pon! buat apa buang masa?
  
thanks for reading!


Previous
Next Post »