.

.

KAWAL SELERA MAKAN DENGAN CARA SARAPAN PAGI?

Rutin harian setiap pagi. Bangun pagi, dah start pikir apa nak makan pagi tu. Lagi lagi weekend. Dah jadi kebiasaan keluarga aku, pagi pagi makan berat. Ada jugak yang pelik, tak sakit perut ke pagi pagi dah makan berat macam nasi goreng? NASI! Tu belum abah lagi, nasi goreng tak main la. Nasi panas panas makan dengan lauk pauk. Lagi hebat! (so tak perlu ikut gaya pemakanan abahku ok. hehe)



Tapi alhamdulillah. Keluarga aku jenis yang makan berat waktu pagi tapi tak ada masalah obesiti. Mungkin keluarga jenis badan metabolisme tinggi. So berbalik pada tajuk. Kenapa ramai orang takut untuk sarapan pagi? Kenapa ramai yang sanggup skip sarapan pagi dan tunggu untuk makan tengahari sekali. Jawapannya sebab dorang takut gemuk kalau makan pagi, malas nak pergi sarapan, kerja banyak, sibuk dan sebagainya.

Tapi berlainan pula dengan pendapat KEVIN ZAHRI! 

Elak Sarapan?

Saya memang tidak faham logik amalan elak memakan sarapan. Terlalu sibuk? Tiada masa? Nak kurangkan kalori? Jangan tak makan sarapan. Yang rugi nanti anda. Makanan sarapan penting untuk break-fast dan bekalkan nutrisi dan tenaga untuk aktiviti anda. Jangan tunggu sampai di pejabat baru nak makan. Cuba makan secepat mungkin untuk bantu 1) bekalkan tenaga badan 2) tingkat kecergasan mental dan 3) penting dalam mengawal nafsu makan. Kalau tunggu sampai di pejabat baru nak makan, sudah tentu nafsu makan sudah bergelora. Jangan. Makan sarapan secepat mungkin.
So kenapa perlu skip sarapan pagi? Sebab sarapan pagi adalah permulaan hari kita. Penentu pada tenaga kita. Sarapan pagi boleh bekalkan tenaga untuk otot kita. Otot ni lah yang bekerja untuk hadam apa yang kita makan. Otot tak ada tenaga, proses hadam pun jadi perlahan. Sebab tu kita jarang buang air besar. Lemak berkumpul! Perut buncit! See?  
So jangan skip sarapan pagi! Rugi! Sarapan sangat penting untuk metabolisme harian korang. Jangan tunggu sampai lapar baru nak pergi makan. Jadikan sarapan tu rutin harian korang bermula hari ini! 


Tag : ESP, TIPS KURUS
5 Komentar untuk "KAWAL SELERA MAKAN DENGAN CARA SARAPAN PAGI?"

breakfast sangat penting....dulu selalu skip sebab nak cepat...la ni wajib bfast dah..hihi

Back To Top