.

.

Malaysia sudah merdeka..tapi umat Islam masih lagi.....


Hidup ini memang ibarat roda. Pepatah yang lebih up to date…hidup ibarat roller coster…kau tak akan selama-lamanya berada di atas. Dan kau juga akan merasai bagaimana berada di bawah. Apa juga kedudukan kau sekarang, bersyukurlah. Kerana Allah sayangkan kamu. Dia sentiasa menguji setiap hambaNya dengan pelbagai macam bentuk dugaan. Itu tandanya Dia sayang kita.

Tak lama lagi Ramadhan berlalu untuk mengizinkan Syawal membuka tirainya. Alhamdullilah. Syawal yang menjanjikan banyak kemanisan dalam hidup semua umat Islam pastinya. Sebut pasal umat Islam. Terfikir sebentar mengenai kejadian-kejadian mengaibkan umat Islam baru-baru ini.
1.       Surau disimbah dengan arak oleh kaum cina.
2.      Khatib mendoakan kesejahteraan seorang kafir laknat dalam doanya semasa solat Jumaat baru-baru ini
3.       Dan yang paling terbaru, seorang pemimpin politik beragama Cina, telah menggunakan surau tapak umat Islam beribadat sebagai tempatnya berkempen.



Di manakah umat Islam yang lain? Adakah ini yang dinamakan penghujung zaman? Umat Islam semakin lama semakin leka dan membiarkan orang-orang kafir mengaibkan agama. Maaf. Tiada unsur perkauman di sini. Kita masih lagi 1 Malaysia. Cuma kadang-kadang terlintas di fikiran, adakah mereka lupa sejarah peristiwa 13 Mei dulu? Pertumpahan darah antara Melayu dan Cina.
Bulan kemerdekaan semakin menghampiri kita. Tapi walaupun masyarakat kita lebih mengutamakan sambutan dan kemeriahan Ramadhan serta Syawal tidak lama lagi, aku yakin jauh di sudut hati kita semua, kita berbangga kerana menjadi rakyat Malaysia. Oh sungguh patriotik rasanya! 


Mungkin hanya segelintir saja yang alpa dan leka sehinggakan mereka rela dipijak oleh kaum lain. Rela agama mereka diaibkan asalkan kepentingan politik mereka terjaga. Aku harap hanya segelintir saja. Bukan kah kita 1 Malaysia? Atau lupa? Melayu mudah lupa? Tidak. Melayu tidak macam tu. Cuma sedikit peringatan perlu diberi supaya Melayu khasnya umat Islam tidak menjadi kertas bertaburan yang menunggu masa untuk dipijak.

Selamat menyambut hari Kemerdekaan!

0 Komen untuk "Malaysia sudah merdeka..tapi umat Islam masih lagi....."

Back To Top