.

.

SIMPTOM DAN TIPS MERAWAT PENYAKIT DARAH TINGGI TANPA MENGGUNAKAN UBAT




Hipertensi (HTN) atau tekanan darah tinggi bermaksud tekanan darah di arteri meningkat menyebabkan jantung harus bekerja lebih keras dari biasanya untuk mengedarkan darah melalui pembuluh darah. Tekanan darah normal pada saat istirahat adalah dalam kisaran sistolik (bacaan atas) 100–140 mmHg dan diastolik (bacaan bawah) 60–90 mmHg. Tekanan darah tinggi terjadi bila terus-menerus berada pada 140/90 mmHg atau lebih.

TANDA TANDA PENYAKIT TEKANAN DARAH TINGGI
  • Biasanya orang yang menderita hipertensi akan mengalami sakit kepala, pusing yang sering dirasakan akibat tekanan darahnya naik melebihi batas normal.
  • Wajah akan menjadi kemerahan.
  • Pada sebagian orang akan mengalami detak jantung yang berdebar-debar.
  • Orang yang mengalami darah tinggi akan mengalami gejala hipertensi seperti pandangan mata menjadi kabur atau menjadi tidak jelas.
  • Sering buang air kecil 
  • Sering mudah kelelahan jika melakukan apa apa aktiviti
  • Sering terjadi pendarah di hidung
  • Gejala hipertensi yang serius boleh menyebabkan penyakit vertigo
  • Orang yang mempunyai darah tinggi biasanya akan sensitif dan mudah marah terhadap hal-hal yang tidak dia sukai.
    7 PUNCA PENYAKIT TEKANAN DARAH TINGGI

    1. USIA
    Tidak dinafikan faktor usia merupakan salah satu penyebab seseorang terkena penyakit darah tinggi, Semakin bertambahnya usia seseorang akan mengurangi elastisiti pembuluh darah sehingga tekanan darah didalam tubuh orang yang sudah lanjut usia akan mengalami kenaikan dan boleh melebihi paras normal
    2. KETURUNAN
    Orang tua yang mempunyai penyakit darah tinggi atau hipertensi ada kemungkinan boleh menurunkan kepada anaknya, jadi jika orang tua anda mengalami sakit darah tinggi sebaiknya anda selalu waspada karana anda juga boleh terkena penyakit tersebut.
    3. JENIS KELAMIN
    Para peneliti berpendapat bahwa lelaki yang berusia 45 tahun lebih berisiko terkena penyakit darah tinggi dibandingkan wanita, sedangkan wanita yang berusia diatas 65 tahun lebih berisiko terkena penyakit darah tinggi.
    4. OLAHRAGA
    Orang yang tidak pernah melakukan berbagai olahraga akan lebih berisiko terkena penyakit darah tinggi, gaya hidup yang tidak sihat karana tidak pernah melakukan olahraga akan menyebabkan jantung menjadi tidak sihat jika jantung tidak sihat secara otomatis jantung tidak bisa memompa darah dan akan mengakibatkan aliran darah didalam tubuh menjadi tidak lancar.
    5. POLA MAKAN
    Pola makan yang buruk merupakan salah satu penyebab orang terkena penyakit darah tinggi, jika seseorang sering mengamalkan makanan-makanan yang mempunyai kadar lemak tinggi dia akan berisiko terkena penyakit hipertensi. Makanan yang berlemak tinggi akan membuat penyumbatan di pembuluh darah sehingga tekanan darah akan menjadi naik dan menyebabkan penyakit hipertensi.

    6. MINUM ALKAHOL
    Minuman beralkohol sangat tidak baik untuk kesehatan tubuh, jika anda yang sering mengkomsumsi minuman beralkohol sebaiknya anda mulai mengurangi kebiasaan buruk anda bahkan anda harus menghentikannya. Minuman beralkohol akan meningkatkan kadar trigliserida dalam darah , trigliserida adalah kolesterol yang jahat yang bisa menyebabkan tekanan darah menjadi naik secara drastis.
    7. STRESS
    Faktor yang lainnya adalah stres, orang yang sering mengalami stres biasanya tekanan darahnya akan menjadi naik. Jika orang sedang stres hormon adrenalinnya akan menjadi meningkat lebih jauh sehingga akan menyebabkan tekanan darah didalam tubuh menjadi naik. Maka dari itu anda harus sering melakukan refresing untuk menyegarkan otak anda agar tidak mengalami stres yang berlarut-larut.

    TIPS MAKANAN UNTUK PESAKIT DARAH TINGGI
    1. MINUM JUS BELIMBING
    Hanya dengan minum jus belimbing manis saja  maka akan membantu untuk mengatasi penyakit hipertensi. Jus belimbing manis tidak hanya enak saja untuk di konsumsi namun memiliki khasiat. Tetapi sebaik nya biarkan saja rasa manis di dapatkan alami dari buah belimbing, dan tidak memberikan pemanis buatan lain nya seperti gula atau pun susu.
    2. SELEDRI
    Selain dengan jus buah belimbing untuk mengatasi penyakit hipertensi juga dapat di bantu oleh daun seledri. Daun seledri memiliki khasiat yang hampir sama dengan buah belimbing yang ketiak di konsumsi akan menurunkan tekanan darah menjadi normal. oleh sebab itu jika telah memiliki tekanan darah yang rendah sebaik nya menghindari daun seledri untuk di makan.

    3. BUAH MENGKUDU
    Buah mengkudu bisa di minum ketika di olah di buat jus buah. Jus buah mengkudu juga sama dengan buah belimbing namun beda di rasa yang hambar dan tidak manis, namun khasiat nya juga dapat menurunkan tekanan darah.

    CARA MENCEGAH PENYAKIT TEKANAN DARAH TINGGI
    • Lakukan olahraga secara teratur minimal tiga kali dalam satu minggu.
    • Komsumsi sayuran hijau yang berserat tinggi.
    • Komsumsi buah-buahan segar yang kaya akan vitamin.
    • Kurangi asupan garam didalam tubuh.
    • Minum air putih yang cukup minimal 8 gelas perhari.
    • Istirahat yang cukup dan hindari berdagang.
    • Hindari minuman soda dan alkohol.
    • Hindari untuk merokok.
    • Hindari stres yang berlebihan.
    • Komsumsi makanan yang di masak sendiri.
    • Hindari makanan siap saji dan makanan yang banyak mengandung lemak.
    VITAMIN SHAKLEE UNTUK PESAKIT TEKANAN DARAH TINGGI



    • Garlic Complex membantu merendahkan tekanan darah, dan menurunkan kolesterol.
    • Omega Guard, minyak ikan terbaik, mencegah saluran darah sumbat dan strok.
    • Alfalfa Complex mencuci darah dan hati, menyingkirkan lemak dan kolesterol, dan mencegah artritis.

    CARA PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PESAKIT TEKANAN DARAH TINGGI

    CARA 1
    Anda boleh terus klik ke SET VITAMIN TEKANAN DARAH TINGGI ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

    CARA 2

    Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

    IsmaLyeza

    ig @shakleebyisma 
    Email: shakleebyisma@gmail.com
    Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
    COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

    DARIPADA 3 BOTOL VITAMIN KENA AMBIL, CUMA SEBOTOL VIVIX DAH MEMADAI! 

    Hanya minum sebotol VIVIX untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.  Harga 1 Botol VIVIX hanya RM503.50 dan anda boleh terus membeli di SINI > VIVIX Nak dapatkan Harga VIVIX dengan SUPERJIMAT? Hubungi saya di 012-6716961

    JANGAN BERTANGGUH! SEBAB TEKANAN DARAH TINGGI BOLEH MENGUNDANG PENYAKIT STROKE! 

    Kisah kali ini sangat menyentuh hati dan memberi inspirasi kepada kita untuk tabah apabila berhadapan dengan ujian Allah. Wanita ini istiqomah terus berikhtiar memberikan vivix kepada suami beliau yang di serang penyakit Stroke pada usia yang begitu muda..

    Jom tonton dan sharekan kisah ini untuk manfaat semua.


    Masalah pertuturan suami akibat stroke

    KISAH SUAMI STROKE
    Saya Hafza Aein.. yang berkongsi cerita mengenai suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dia alami boleh saya kategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih. Tanggal 28 April 2014...suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah...hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu.

    Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.
     
    1 MEI 2014.. Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan major operation. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku. Jam 8pg.. berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah..suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pemantauan doktor.
     
    4 MEI 2014..keadaan suami masih lagi tidak sedar dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami..

    1- tidak dapat mengingat sape dia dan ahli keluarga...
    2- boleh mengingat tapi cepat lupa..
    3- masalah pertuturan..


    Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan lepas suami sedar dia akan mengingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah.. Allah Maha Besar.. bila dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga. Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya.

    Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira. Alhamdulillah setelah hampir setahun...saya berikan VIVIX pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap.. Hahaha.. suka saya mendengarnya bila doktor cakap macam tu.


      
    CARA PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PESAKIT TEKANAN DARAH TINGGI

    CARA 1
    Anda boleh terus klik ke SET VITAMIN PENYAKIT TULANG BELAKANG  ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

    CARA 2

    Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

    CARA 3
    Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

    IsmaLyeza
    ig @shakleebyisma
    Email: shakleebyisma@gmail.com
    Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
    COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
    1 Komentar untuk "SIMPTOM DAN TIPS MERAWAT PENYAKIT DARAH TINGGI TANPA MENGGUNAKAN UBAT"

    Back To Top