PELIK SENAMAN MERANGKAK BOLEH KUATKAN TULANG BELAKANG


HENAN, China 23 Okt. – Sekumpulan penduduk China percaya, berjalan menggunakan tangan dan kaki menyerupai aktiviti merangkak dalam tempoh tertentu boleh menyihatkan badan termasuk menguatkan tulang belakang mereka.
Menurut portal Mail Online, senaman itu menjadi trend terbaharu di bandar Zhengzhou, wilayah Henan di timur negara ini, apabila sekumpulan individu melakukan senaman fanatik itu selama empat jam sehari di sekitar sebuah taman, di sini. Aktiviti itu disertai kumpulan wanita dan lelaki semua peringkat umur.
Beberapa peserta mendakwa mereka merasai lebih sihat dan boleh memberi kelegaan sakit di bahagian leher dan bahagian belakang selepas merangkak untuk tempoh tertentu. Kebanyakan mereka memakai sarung tangan ketika merangkak bagi mengelakkan sebarang kecederaan di bahagian tangan.
Senaman luar biasa itu menarik perhatian orang ramai yang melalui kawasan itu. Ketika melakukan senaman itu, mereka turut melakukan senaman-senaman ringan dengan mengangkat bahagian bahu dan kaki.
Ramai peserta percaya trend merangkak itu sangat berfaedah dan memberi kesihatan yang lebih baik.Seorang peserta yang kerap melakukan senaman tersebut, Wang berkata, senaman itu menyembuhkan sakit belakang yang dialami sejak beberapa tahun lalu.
“Menjadi kelaziman kepada saya untuk melakukan senaman ini yang memerlukan saya merangkak di sekeliling taman ini,” ujarnya. Sementara itu, seorang doktor dari hospital tempatan, Lu Peiwan menyifatkan senaman merangkak itu mampu mengurangkan berat badan dan boleh mengurangkan tekanan yang dihadapi seseorang.

SAKIT TULANG BELAKANG
Selalunya pesakit tulang belakang ni mengalami masalah di mana tulang rawan lembut yang menjadi pelapik di antara tulang belakang telah terkeluar dan menekan saraf yang keluar di sisi tulang belakang. 

APA PUNCA SAKIT TULANG BELAKANG? 
Antara faktor penyumbang sakit belakang ialah: 
  • Obesiti 
  • Merokok 
  • Tekanan 
  • Keadaan fizikal tidak elok 
  • Postur badan yang salah 
  • Posisi tidur tidak elok 
  • Tiada sokongan daripada tilam ketika tidur 

RAWATAN SAKIT TULANG BELAKANG

Kebanyakan masalah sakit belakang khususnya sakit pinggang boleh dirawat tanpa pembedahan. Antara kaedah rawatan ialah untuk mengawal kesakitan, mengurangkan keradangan, mengembalikan fungsi dan kekuatan bahagian belakang serta mencegah kecederaan daripada berulang. 

1. TEKAP DENGAN AIS
Menekap bahagian yang sakit dengan ais atau pek panas boleh mengurangkan kesakitan dan keradangan; membantu sesetengah pesakit untuk bergerak. Sejurus selepas mengalami trauma, pesakit seharusnya menekap pek ais yang dibalut dengan tuala pada bahagian sakit selama 20 minit beberapa kali sehari. Selepas dua atau tiga hari melakukan kaedah ini, tuam bahagian berkenaan dengan tuala atau pek panas untuk seketika bagi merehatkan otot dan merangsang aliran darah. 

2. MANDI AIR SUAM 

Mandi air suam juga boleh membantu merehatkan otot. 

3. BARING
Selain itu anda juga boleh berehat di katil (baring) tetapi hanya untuk satu atau dua hari saja. Berehat (baring) boleh membuatkan sakit belakang bertambah teruk dan menyebabkan seseorang pesakit mengalami tekanan, kemurungan, melemahkan otot dan kemungkinan berlakunya darah beku pada kaki. Pesakit seharusnya kembali melakukan aktiviti harian secepat mungkin

4. BERSENAM

Menurutnya, bersenam adalah cara yang paling berkesan untuk mempercepatkan penyembuhan kepada masalah sakit belakang (khususnya sakit pinggang) dan menguatkan otot belakang dan abdomen. Antara senaman yang mudah dilakukan ialah senaman regangan, berenang, berjalan atau menjalani terapi pergerakan bagi memperbaiki koordinasi dan keseimbangan untuk postur dan otot. 

5. UBAT UBATAN

Doktor juga akan memberikan ubat untuk merawat sakit belakang akut dan kronik. Selain itu terapi intervensi (termasuklah suntikan ubat bius steroid pada tisu, sendi atau akar saraf) dan suntikan epidural. 

6. PEMBEDAHAN
Pembedahan adalah pilihan terakhir, selepas semua kaedah lain tidak berjaya mengurangkan kesakitan. Dapatkan pandangan kedua jika anda disyorkan menjalani pembedahan kerana kini ada banyak kaedah baru yang lebih mudah dan berkesan. 


SUMBER


TIPS UNTUK ORANG YANG SAKIT TULANG BELAKANG


1. KERAP BERSENAM 
Kerap bersenam untuk meningkatkan keupayaan dan keanjalan otot. Antara senaman yang baik ialah senaman regangan, yoga, tai chi, berenang atau pilates. Lakukan senaman aerobik seperti berjalan, berjoging, berbasikal, bermain badminton atau menari sekurang-kurangnya tiga kali seminggu selama 20 minit setiap sesi. 

2. ELAK DUDUK TERLALU LAMA
Elakkan duduk terlalu lama dan buat senaman regangan atau berjalan seketika setiap 30 minit. Apabila duduk, pastikan paha dan lutut pada posisi selesa, selain menggunakan kerusi yang memberi sokongan pada belakang badan. 

3. ERGONOMIK
Amalkan prinsip ergonomik - sama ada di rumah atau tempat kerja boleh mengurangkan risiko kecederaan. Ini termasuklah menggunakan kerusi yang mempunyai penyandar mengikut bentuk semula jadi tulang belakang. 

4. PEMAKANAN SEIMBANG
Amalkan pemakanan seimbang untuk mengelakkan masalah berlebihan berat badan, terutama di bahagian pinggang. Ini kerana kegemukan di pinggang akan memberi lebih kesan kepada otot di bahagian berkenaan. 

5. BERHENTI MEROKOK [rahsia berhenti hisap rokok]
Berhenti merokok. Asap rokok akan mengurangkan aliran darah ke bahagian bawah tulang belakang dan menyebabkan cakera lebih mudah mengalami kemerosotan. 

6. TIDUR DI ATAS TILAM YANG SESUAI
Tidur di atas tilam yang boleh memberi sokongan kepada badan, tidak terlalu keras atau lembik sehingga anda ‘tenggelam’ apabila baring di atasnya. Tidur dalam posisi yang membolehkan anda mengekalkan lengkungan tulang belakang yang normal. Tilam yang tidak memberi sokongan kepada badan akan mendorong kita untuk tidur dalam posisi kurang baik, membuatkan otot meregang dan tidak membantu penjajaran tulang belakang - semuanya menyumbang kepada masalah sakit belakang. 


VITAMIN SHAKLEE UNTUK PESAKIT TULANG BELAKANG


CARA PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PESAKIT TULANG BELAKANG


CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET VITAMIN PENYAKIT TULANG BELAKANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza

ig @shakleebyisma 
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

BETUL KE BERKESAN LEPAS MAKAN VITAMIN SHAKLEE?


"Mak rasa lega selepas makan vitamin shaklee tu, mak dah boleh tidur malam tak ada dah rasa sakit dekat punggung, bila bangun dari duduk pun dah tak sakit lagi, nak solat pun mudah, lutut tak rasa mencucuk sangat.."

Selain tu, pengurus restoran ni cepat sembuh dari patah tulang belakang. Video ni ada la sedikit perkongsian tentang apa yang beliau amalkan untuk memulihkan tulang belakang yang patah tu.. sampai doktor pun berkali kali tengopk keputusan xray! amazing sangat!

Doktor pun berkali-kali tengok xray macam tak percaya. 


ALTERNATIF LAIN KALAU TAKNAK MAKAN BANYAK SUPPLEMEN

VIVIX BANTU PESAKIT TULANG BELAKANG


Hanya minum sebotol VIVIX untuk melegakan sakit tulang belakang, sakit lutut dan boleh ringankan berat badan :) Harga 1 Botol VIVIX hanya RM503.50 dan anda boleh terus membeli di SINI > VIVIX Nak dapatkan Harga VIVIX dengan SUPERJIMAT? Hubungi saya di 012-6716961


CARA PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PESAKIT TULANG BELAKANG

CARA 1
Anda boleh terus klik ke 
SET VITAMIN PENYAKIT TULANG BELAKANG  ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 3
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.



IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



Blogger yang bekerjaya dan fulltime online business. Jangan lupa add saya di FB dan follow saya di Instagram. Hubungi 0126716961 untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee

Kongsikan artikel ini di :