.

.

ANAK SAYA OBES?!

Pernah tak korang jumpa kanak kanak lingkungan umur 3 ke 7 tahun yang gemuk? Selalunya kanak kanak yang berat badan sungguh sihat ni, orang orang tua cukup sayang. Katanya, sedapnya badan budak ni, alololo gebu montelnya dia.. Dan mak mak ayah ayah pun berlumba lumba dengan mak mak ayah ayah yang lain untuk beri anak anak dorang gebu segebu gebunya. 


Dalam hati aku, terdetik, macam mana budak ni bila dah besar? Masihkah ada lagi sisa sisa kecomelan di mata orang? hehehehe. Dari aspek lain, aku dapat rasakan kanak kanak yang masa kecik tadi montel, kebarangkalian untuk jadi obes bila meningkat besar, adalah tinggi! So korang pun tahu kan obesiti ni apa kesan negatiif dia. 

Salah satu punca penyakit adalah disebabkan faktor kegemukan. Ewww takutnya. Kau bayangkan kalau masa kecik kecik dulu orang dok picit pipi anak kau, gebunya..montelnya..tapi bila dah masuk sekolah, basuh berak pun tangan tak sampai sebab terlalu gemuk. Nak bernafas pun susah sebab terlalu gemuk. Masa tu mula la mak mak ayah ayah yang tadi sibuk nak kontrol makan. Masa tu mungkin dah terlambat sebab budak tu kau dah biasakan bagi makan banyak! Tibe tibe suruh kontrol. Susah tau tak!

Kalau la boleh diputarkan masa. Hehe. Mesti dari zaman anak tu umur 2 3 tahun lagi dah diajar makan makanan berkhasiat, ajar beriadah, ajar mereka aktif (takla disumbatkan dengan gadget je!) 

Tapi macam mana nak pastikan mereka ni makan makanan berkhasiat dari kecik lagi?

1. Pastikan mak ayah dan adik beradik yang lain sama sama amalkan makanan berkhasiat. Kalau fastfood tu, cuba jadualkan sebulan sekali. Kalau rasa nak mengunyah cuba elakkan beli jajan ke coklat yang ectra manis tu ke..tapi gantikan dengan buah2. So bila ahli keluarga yang lain dah amalkan gaya makan yang sihat macam tu, anak tadi tak rasa macam dia sorang je yang kena paksa makan benda berkhasiat. 

2. Pastikan pilih makanan yang tinggi serat dan rendah lemak. Selalunya kalau susu kotak yang berlambak kat pasaran tu, cuba pilih yang rendah lemak. Bukan susah pun, baca je label pada kotak. Low fat!

3. Buat sarapan pagi yang sihat. Contohnya boleh beri breakfast dengan segelas minuman Mealshake dari produk Shaklee yang complete dengan semua vitamin yang anak anak perlukan. 

MEALSHAKE BANTU ELAK KANAK KANAK DARI OBES

Sebenarnya konsep obes ni yang aku faham, bukan punca dari kanak kanak terlebih makan. Tapi punca daripada terlebih makan benda merapu yang tak berkhasiat. Benda macam jajan jajan, coklat coklat manis, maggi, benda tu semua ada kandungan lemak tepu yang boleh buat badan anak anak kita gemuk! 

So mealshake ni kira macam pengganti hidangan untuk anak anak. Segelas mealshake ni dah bagi anak anak kita cukup segala keperluan nutrisi yang dorang perlukan. So tak payah nak bagi dorang kenyang dengan makanan merapu macam jajan tu. Bagi je mealshake. Dorang akan rasa kenyang sampai tak ada rasa untuk ambik makanan ringan. 

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Supervisor
COD di daerah Seremban
Shaklee ID:910287
SMS/Whatsapp: 012-6716961
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.


2 Komentar untuk "ANAK SAYA OBES?!"

Kadang2 ibu bapa suka baby tembam kan.. hehe..

@Aretikz betul...bambam mmg comel..tp kene pantau jugak jgn sampai terlebih bambam huhu

Back To Top