Terpaksa Bersalin Czer Gara Gara Air Ketuban Pecah Lebih Awal Dari Jangkaan!

Air ketuban adalah air  yang mengelilingi bayi anda dalam kandungan. Membran atau lapisan tisu yang menakung cecair ini dipanggil pundi amnion. Selalunya, membran bocor semasa kelahiran. Ini sering dipanggil "pecah air ketuban" Kadang-kadang membran bocor sebelum seseorang wanita masuk ke dalam labor room. Apabila air ketuban pecah awal, ia dipanggil Ketuban Pecah Dini atau pun Premature Rupture of Membranes. (PROM). Dan antara risikonya adalah anda mungkin perlu bersalin secara pembedahan atau Czer!


Bayi dalam pundi amnion yang mengandungi air ketuban

MENGAPA AIR KETUBAN PECAH AWAL?

Dalam kebanyakan kes, punca air ketuban pecah awal adalah tidak diketahui. Beberapa penyebab atau faktor-faktor yang mungkin memberi risiko adalah : 
  • Jangkitan rahim, pangkal rahim, faraj 
  • Terlalu banyak regangan pundi amnion (ini boleh berlaku jika terdapat terlalu banyak cecair)
  • Jika anda mempunyai pembedahan atau biopsi serviks
  • Kedudukan janin tidak normal. 




TANDA AIR KETUBAN PECAH AWAL (PROM)

Tanda yang paling besar yang perlu diperhatikan adalah keluar cecair dari faraj. Ia mungkin keluar perlahan-lahan, atau ia boleh terpancut keluar. Sedikit cecair hilang apabila membran pecah dan membran boleh terus bocor. Kadang-kadang apabila kebocoran cecair keluar perlahan-lahan, wanita akan menganggap itu adalah air kencing. Jika anda menyedari ada cecair yang keluar, gunakan pad untuk menyerap sebahagian daripadanya. Lihat dan bau. Air ketuban biasanya tidak mempunyai warna dan tidak berbau seperti air kencing. Jika anda rasa yang air ketuban anda sudah pecah, hubungi doktor dengan segera.



APA YANG PERLU DILAKUKAN JIKA AIR KETUBAN PECAH PADA TEMPOH INI?


SELEPAS 37 MINGGU 

Jika kehamilan anda sudah mencecah 37 minggu, bayi anda sudah bersedia untuk dilahirkan. Anda akan perlu pergi ke labor room tidak lama lagi. Semakin lama anda berlengah untuk melahirkan, lebih besar peluang anda untuk mendapat jangkitan. Wanita yang bersalin dalam masa 24 jam selepas air ketuban pecah, cenderung untuk mendapat jangkitan. 

ANTARA 34 DAN 37 MINGGU 

Jika usia kandungan di antara 34 dan 37 minggu, pihak hospital mungkin akan mencadangkan agar anda bersalin. Ia adalah lebih selamat untuk bayi yang dilahirkan beberapa minggu awal daripada ia mendapat sebarang risiko jangkitan. 


SEBELUM 34 MINGGU 

Jika air ketuban pecah sebelum usia kandungan 34 minggu, ia adalah lebih serius. Jika tidak ada tanda-tanda jangkitan, pihak hospital selalunya akan menahan anda di wad, diberi ubat-ubatan steroid untuk membantu paru-paru bayi berkembang dengan cepat. Keadaan bayi akan lebih baik jika paru-paru mempunyai lebih banyak masa untuk berkembang sebelum dilahirkan. Anda juga akan menerima antibiotik untuk membantu mencegah jangkitan. Anda dan bayi anda akan diawasi dengan teliti di hospital. Doktor akan melakukan ujian untuk memeriksa paru-paru bayi anda. Apabila paru-paru telah berkembang cukup, boleh la masuk labor room! 


RISIKO JIKA AIR KETUBAN PECAH AWAL


1. Risiko ketuban pecah mungkin boleh terjadi sewaktu atau sejurus selepas kebocoran terutamanya kepada ibu hamil yang mempunyai masalah polihidramnios dan kedudukan janin tidak normal. Tali pusat boleh jatuh ke dalam faraj hingga menjadi punca kepada penyebab bayi lemas. Kebiasaannya tindakan segera akan diambil doktor dengan melakukan pembedahan Caesarean bagi mengeluarkan bayi.


2. Uri boleh lekang daripada terus melekat pada dinding rahim disebabkan faktor perubahan tekanan yang berlaku secara mendadak akibat daripada kebocoran besar seperti di dalam kes polihidramnios. Apabila ini berlaku, ibu hamil juga boleh kehilangan darah dalam jumlah yang banyak dan pada masa yang sama boleh membahayakan keselamatan bayi yang dikandung.



3. Risiko-risiko lain yang boleh berlaku termasuk jangkitan kuman (chorioamnionitis) jika ketuban pecah melebihi 24 jam. Kuman boleh menjangkiti air ketuban dan janin melalui faraj serta boleh mengakibatkan pneumonia. Ia juga boleh memasuki aliran darah janin dan ibu (sepsis).



4. Kedudukan janin boleh kekal tidak normal kerana kekurangan atau ketiadaan air ketuban bagi memberi ruang untuk janin bergerak dan membetulkan kedudukannya. Sindrom aspirasi meconium pula boleh terjadi di mana kandungan air ketuban yang sedikit menyebabkan najis janin tidak cair dan meningkatkan risiko terhadap bayi jika najis memasuki ruang pernafasannya. - SUMBER 

7 Jenis Makanan Yang Mempercepatkan Penyembuhan Luka Czer (KLIK)


BINA KANTUNG AMNION YANG KUAT. ELAK AIR KETUBAN PECAH AWAL DAN KURANGKAN RISIKO LAHIRKAN BAYI PRAMATANG


Sebenarnya kantung amnion ni terdiri daripada dua lapisan iaitu amnion dan chorion. Nampak je lembut tapi ia sebenarnya sangat sukar untuk ditembusi. Jadi, untuk membina kantung amnion yang sihat dan kuat, adalah penting ibu buat pilihan yang bijak sejak dari awal iaitu sebelum hamil lagi. Antaranya adalah dengan mengamalkan pemakanan yang mempunyai nutrisi dan zat yang lengkap dan berkhasiat. Tujuannya adalah supaya : 
  • pertumbuhan dan perkembangan bayi yang normal dan sihat
  • pertumbuhan dan sokongan uri (placenta)
  • perkembangan membran atau kantung amnion yang sihat sebagai 'tempat tinggal' bayi
  • penggantian bendalir amnion yang cepat dan berulang kali
  • menapis bahan buangan bayi
  • menapis sisa daripada ibu
  • mengekalkan kesihatan ibu
  • meningkatkan bekalan darah kepada ibu sehingga 50-60%
  • menyokong perubahan metabolisme, fizikal dan fisiologikal semasa hamil
  • Oleh itu ibu mesti dapat bekalan kesemua zat penting seperti protein, karbohidrat, vitamin, lemak, garam dan mineral untuk tugas-tugas yang sangat penting ini.


Oleh itu golongan ini seharusnya mula memandang serius terhadap pengambilan vitamin tambahan khas untuk ibu hamil. Antara set ibu hamil yang terbaik dan paling ramai digunakan adalah Set Hamil Shaklee.


 SET HAMIL TRIMESTER PERTAMA 
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • B Complex 
  • ESP

SET HAMIL TRIMESTER KEDUA
  • Vitalea
  • Vitamin C 
  • Ostematrix
  • ESP

SET HAMIL TRIMESTER KETIGA
  • Vitalea
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • ESP
  • Omega Guard


KHASIAT SETIAP SUPPLEMEN SET HAMIL

Ostematrix - membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir.
Omega guard - kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.
Vitamin C sr - tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif.

BComplex - kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah.
Vitalea - multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil.
ESP - bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.


Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo!


CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET SET HAMIL MENGIKUT TRIMESTER ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan 
TRIMESTER SATU
TRIMESTER DUA
TRIMESTER TIGA


(sila rujuk cara 2 sekiranya terdapat produk yang tidak ada stok jika order cara 1)

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian SEBANYAK 200UV. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 Kelebihan Daftar Sebagai Ahli




IsmaLyeza
ig @almaricantikdotcom
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...