Kesan Sampingan Pengambilan Steroid Tanpa Kawalan

Pengambilan Steroid tanpa kawalan akan memberi banyak kesan sampingan. Antaranya adalah boleh merosakkan sistem anda dan menyebabkan kematian secara tiba tiba. 





ADAKAH STEROID BOLEH MENYEMBUHKAN PENYAKIT?

steroid tidak boleh menyembuhkan. Apa yang mereka lakukan adalah menyekat keupayaan badan untuk bertindak balas secara normal. Dalam beberapa contoh, penindasan jenis ini akan memberikan badan peluang untuk pulih dengan sendirinya. Tetapi lebih kerap sebenarnya, kesannya adalah serta-merta, buruk dan kerosakan yang kekal. Dan hanya kini kita menyedari betapa cepatnya kerosakan boleh berlaku. Walau apa pun yang doktor kata bahawa steroid hanya mempunyai kesan sampingan selepas bertahun-tahun digunakan, dos yang selamat sebenarnya TIDAK PERNAH WUJUD


Kajian menunjukkan bahawa steroid menyebabkan kesan kekal dan melemahkan selepas dos tunggal (dos pertama). 'Steroid adalah mungkin yang paling "kotor dan tidak senonoh" dalam ubat-ubatan moden, "kata John Mills, bekas profesor perubatan di Universiti California, San Francisco dan ketua penyakit berjangkit di Hospital Besar San Francisco. .......



KESAN SAMPINGAN PENGAMBILAN STEROID TANPA KAWALAN




Kerosakan jangka panjang: cepat dan sangat kotor

Steroid tidak mengambil masa yang lama untuk merosakkan sistem anda. Kerosakan tetap dan  melumpuhkan boleh berlaku beberapa minggu selepas anda mula rawatan.

Osteoporosis boleh berlaku dalam masa beberapa bulan. Steroid menyebabkan 8 peratus pengurangan jisim tulang selepas empat bulan (Ann Int Med, November 15, 1993), bersamaan dengan kesan pada tulang anda jika ovari anda dikeluarkan. Malah dos steroid rendah yang dihidu (400 mikrogram sehari) mengurangkan pembentukan tulang (The Lancet, July 6, 1991).

Dos yang rendah (10-15 mg prednisone) untuk setahun boleh menyebabkan katarak (Surv Ophthalmol, 1986; 31: 260-2).

Steroid topikal boleh mula menyebabkan kerosakan mata atau meningkatkan tekanan selepas dua minggu. Kehilangan penglihatan yang menyeluruh boleh disebabkan hanya dengan menggunakan salap hidrokortison berkepekatan 1% yang boleh didapati secara OTC (BMJ, 20-27 Ogos, 1994).

Steroid sapuan telah menyebabkan sindrom Cushing pada kanak-kanak sebaik sahaja sebulan selepas rawatan telah bermula (Arch Dis Child, 1982; 57: 204-7).

Steroid yang dihidu menyebabkan pertumbuhan lembab pada kanak-kanak selepas enam minggu (Acta Ped, 1993; 82: 636-40. See also, The Lancet, December 14, 1991)






Kematian secara tiba-tiba pada steroid

Steroid, walaupun dalam dos yang rendah, boleh membunuh atau mencacatkan. Unsur biasa dalam kes-kes berikut adalah bahawa dadah tidak digunakan untuk tempoh yang lama tetapi mempunyai kesan yang pantas dan dahsyat.

Steroid telah menyebabkan James Hart mengalami osteoporosis dalam tempoh tiga bulan dan membunuhnya dalam satu tahun. Pada bulan Julai 1994, James Hart telah didiagnosis sebagai mempunyai fibrosing alveolitis, penyakit paru-paru. Imbasan badan menggunakan pewarna pada masa yang menunjukkan bahawa dia adalah yang sihat, dengan setiap organ lain selain paru-paru dalam keadaan yang baik. Sehingga musim bunga itu, dia akan menjadi seorang pemain golf yang berminat, bermain pusingan golf secara penuh dua kali seminggu. Dia telah diberikan terapi oksigen di rumah, ditambah dengan 12 tablet 5 mg prednisolone sehari. Dadah ini bertujuan untuk memberi badan beliau rangsangan, untuk membantu beliau menambah berat badan. Dalam tempoh sebulan, walau bagaimanapun, berat James meningkat secara mendadak, kembung secara tidak sekata pada semua bahagian. Kulitnya menjadi sangat nipis dan lengan dan tangan beliau telah berubah menjadi warna ungu, lebam jika di sentuh sedikit. Walaupun steroid tidak mengurangkan masalah paru-paru kepada apa-apa peringkat, dan dos buatnya telah dikurangkan kepada separuh dalam tempoh sebulan, James mengalami perubahan mood yang teruk, dan tidak lama selepas itu lehernya dan belakangnya menjadi bentuk yang cacat, biasanya dipanggil bonggol kerbau, kesan sampingan terkenal steroid.

Lima bulan selepas dia bermula rawatan steroid, James telah lumpuh dan tidak berupaya, dengan sakit belakang dan rusuk; akhirnya, keluarga beliau mendapati dia mempunyai tulang yang patah dan tulang rusuk-sangkar yang rosak disebabkan oleh osteoporosis. Beliau tidak lagi boleh pergi ke tandas sendiri, dan sebulan kemudian, dia menghidap kencing manis dan mengalami masalah hati.

Pada awal bulan Jun 1995 dia tidak lagi boleh makan kerana ulser mulut dan gusi, yang lambat untuk sembuh. Satu bulan kemudian-tepat setahun selepas dia bermula rawatan steroid-James meninggal dunia akibat kegagalan hati, pankreas dan buah pinggang. Apabila dia mati, keluarganya tidak dapat memegang tangannya, kerana ia akan merosakkan kulit dan menyebabkan saluran darah bocor. Pada sijil kematiannya, tidak hairan penyakit paru-paru yang dialami tidak dianggap sebagai punca utama kematiannya. (sumber : http://www.heraldscotland.com/sport/spl/aberdeen/steroid-victims-say-gps-gave-no-warning-1.653371)

Steroid membunuh  Lexie McConnell yang berusia sembilan tahun selepas hanya lima setengah minggu. Pada bulan Ogos 1993, Lexie telah didiagnosis sebagai mempunyai TOXOPLASMOSIS. Perunding meletakkan beliau pada 80 mg sehari prednisolone. Serta-merta, dia mengalami kesan sampingan yang teruk seperti berat badan meningkat mendadak, sakit yang teruk, lubang-lubang di lidahnya dan najis yang hitam. Selepas hampir sebulan, pada rayuan ibu bapanya, doktor kemundian secara cepat menurunkan dos kepada 60 mg, 40 mg, 20 mg. Dalam kesakitan, Lexie telah dibawa ke hospital, di mana ditemui dia akan terjangkit cacar air. Empat hari kemudian, beliau meninggal dunia. Beberapa tahun kemudian, seorang pakar mata mengisytiharkan bahawa penggunaan antibiotik sebenarnya dan sepatutnya di beri dan boleh membersihkan jangkitan itu





"KAMI PULANG BALIK UBAT STEROID PADA DOKTOR..."

Air kencing berbuih macam teh tarik? Kaki tangan bengkak?? Itulah antara tanda-tanda buah pinggang bocor. Takut sangat masa mula tau, takut kalau sampai kena dialisis, takut buah pinggang rosak dan komplikasi-komplikasi lain. Kami ikhtiar.. Kami pulangkan balik ubat steroid pada doktor, Ikuti kisah benar ini.. 



BAGAIMANA RESVERATROL DIJADIKAN SEBAGAI ALTERNATIF MENGGANTIKAN STEROID?

Anggur Muscadine mengandungi antioksidan yang tinggi dan phytokimia yang membantu untuk melindungi sel dari pada kerosakan akibat serangan radikal bebas. Munurut Havard School of Public Health, makan makanan yang kaya antioksidan trerbukti dapat menurunkan risiko penyakit kronik.

Buah Elderbry dalam vivix, kaya dengan sumber vitamin C dan A yang sangat penting untuk membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang optima. Bioflavonoids dalam elderbery membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. Pengambilan dos yang betul setiap hari akan membantu tubuh mencegah segala macam penyakit kronik dan kita boleh elakkan penggunaan steroid!





CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 

IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com

COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Jika anda merasakan bahawa anak anda mungkin menderita dengan Ketagihan Steroid Topikal sila rujuk Pakar Kesihatan dan Penjagaan Profesional berkelayakan untuk panduan awal pelan rawatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...