Kelahiran Bayi Pramatang Akibat Anemia. Kenali Punca, Gejala Dan Tips Untuk Ibu Hamil Yang Ada Anemia

Kelahiran bayi pramatang akibat anemia. Apabila anda hamil, anda mungkin mengalami anemia. Apabila anda mempunyai anemia, darah anda tidak mempunyai sel darah merah sihat yang cukup untuk membawa oksigen ke tisu-tisu anda dan bayi anda. Semasa mengandung, badan anda menghasilkan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi anda. Jika anda tidak mendapat cukup zat besi atau nutrien tertentu yang lain, badan anda mungkin tidak dapat menghasilkan jumlah sel-sel darah merah yang diperlukan untuk membuat darah tambahan ini.




Anemia boleh membuat anda merasa letih dan lemah. Jika di tahap yang lebih teruk dan tidak dirawat, ia boleh meningkatkan risiko komplikasi serius seperti kelahiran pramatang. Berikut adalah apa yang anda perlu tahu tentang punca, gejala dan rawatan anemia semasa mengandung.


JENIS JENIS ANEMIA SEMASA HAMIL

 Beberapa jenis anemia boleh terjadi semasa hamil gara gara kekurangan tiga jenis zat di bawah : 
  • Anemia akibat kekurangan zat besi
  • Anemia akibat kekurangan folat
  • Anemia akibat kekurangan vitamin B12


ANEMIA AKIBAT KEKURANGAN ZAT BESI

Anemia jenis ini berlaku apabila badan tidak mempunyai cukup zat besi untuk menghasilkan jumlah hemoglobin yang cukup. Itu adalah satu protein dalam sel-sel darah merah. Ia membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan. Anemia jenis ini, darah tidak boleh membawa oksigen yang mencukupi kepada tisu di seluruh badan. Kekurangan zat besi adalah punca anemia yang paling biasa semasa kehamilan.

ANEMIA AKIBAT KEKURANGAN FOLAT

Folat adalah vitamin yang terdapat secara semula jadi dalam sesetengah makanan seperti sayur-sayuran berdaun hijau Sejenis B vitamin, tubuh memerlukan folat untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuk sel-sel darah merah yang sihat. Semasa mengandung, wanita perlu folat tambahan. Tetapi kadang-kadang mereka tidak mendapatkan cukup dari diet mereka. Apabila ini berlaku, badan tidak boleh membuat cukup sel-sel darah merah yang normal untuk mengangkut oksigen ke tisu-tisu di seluruh badan. Supplemen yang mengandungi folat dipanggil asid folik. Kekurangan folat boleh menyumbang kepada beberapa jenis kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural (spina bifida) dan berat lahir yang rendah.

ANEMIA AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN B12

Badan memerlukan vitamin B12 untuk membentuk sel darah merah yang sihat. Apabila seorang wanita hamil tidak mendapat cukup vitamin B12 dari diet, badannya tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi. Wanita yang tidak makan daging, ayam, produk tenusu, dan telur mempunyai risiko yang lebih besar untuk kekurangan vitamin B12, yang boleh menyumbang kepada kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural, dan boleh membawa kepada kelahiran pramatang. kehilangan darah semasa dan selepas bersalin juga boleh menyebabkan anemia.


FAKTOR FAKTOR ANDA BERSIKO MENDAPAT ANEMIA

Semua wanita hamil mempunyai risiko untuk menjadi anemia. Ini kerana mereka memerlukan lebih banyak zat besi dan asid folik daripada biasa. Tetapi risiko adalah lebih tinggi jika anda:
  • Hamil kembar 
  • Muntah banyak kerana demam pagi
  • Hamil pada usia remaja
  • Tidak  makan makanan yang cukup kaya dengan zat besi
  • Mempunyai anemia sebelum anda hamil

Hamil anak kembar juga salah satu risiko mendapat anemia jika tidak jaga pemakanan


GEJALA ANEMIA SEMASA MENGANDUNG

Tanda-tanda yang paling biasa anemia semasa mengandung ialah:
  • Pucat kulit, bibir, dan kuku Rasa
  • letih atau lemah
  • Pening 
  • Sesak nafas 
  • denyutan jantung yang cepat 
  • masalah menumpukan perhatian 


APAKAH RAWATAN UNTUK MASALAH ANEMIA IBU HAMIL?

Sayur sayuran warna hijau gelap bagus untuk ibu hamil yang ada anemia

Untuk mengelakkan anemia semasa mengandung, pastikan anda mendapat cukup zat besi, folat dan Vitamin B12. Makan makanan yang seimbang dan menambah lebih banyak makanan yang tinggi dengan ketiga tiga zat ini dalam diet anda. Contoh makanan itu adalah seperti :

  • Daging merah tanpa lemak, ayam, dan ikan
  • sayur-sayuran hijau gelap (seperti bayam, brokoli, dan kale) 
  • bijirin diperkaya dengan zat besi dan bijirin kacang


Makanan yang tinggi dengan vitamin C boleh membantu badan anda menyerap lebih banyak zat besi. Ini termasuk:
  • buah-buahan sitrus dan jus 
  • strawberi 
  • kiwi 
  • tomato


SUPPLEMEN SET IBU HAMIL YANG LENGKAP DENGAN SEMUA JENIS ZAT DAN NUTRISI YANG DIPERLUKAN OLEH IBU HAMIL ANEMIA


Golongan ibu hamil yang mempunyai penyakit anemia seharusnya mula memandang serius terhadap pengambilan vitamin tambahan khas yang lengkap dengan zat besi, folat dan B12. Antara set ibu hamil yang terbaik dan paling ramai digunakan adalah Set Hamil Shaklee.






Saya mengalami masalah anemia yang teruk ketika mengandungkan anak pertama dan kedua. Bacaan HB hanyalah 10-11 ketika itu. Sehingga setiap kali mengandung Jururawat akan tampal sticker hijau pada buku merah menandakan ada risiko HB rendah.
.
Gejala yang saya alami akibat anemia adalah seperti pening, pucat, letih dan lesu semasa hamil dan setelah bersalin. Sebaik melahirkan anak kedua saya mengalami anemia teruk sehingga bacaan HB jatuh kepada 7 sahaja. Saya tidak boleh bangun dari katil selama 2 hari untuk mengelakkan daripada pitam. Doktor hampir mencadangkan untuk membuat transfusi darah.
.
Pelbagai ikhtiar telah saya lakukan termasuklah pengambilan pil ferrous fumarate, obimin dan iberet folic. Tetapi bacaan HB saya masih rendah. Keadaan alahan yang teruk menyebabkan tahap kesihatan saya lebih teruk kerana saya tidak boleh makan dengan baik.

Tetapi semasa hamil anak ketiga saya tidak mengalami anemia selepas saya mula ambil set ibu hamil Shaklee. Bacaan HB semasa anak ketiga adalah 13 dan ke atas. Saya juga tidak mengalami masalah pening, pucat dan lesu walaupun saya ada masalah alahan yang teruk. Saya dapat menjalankan aktiviti harian seperti biasa semasa mengandung. Jururawat bertugas memeriksa kesihatan semasa mengandung agak hairan juga sebab saya dikategorikan berisiko anemia daripada sejarah mengandung sebelumnya. Tapi tidak untuk kandungan kali ini.

Selepas bersalin, saya juga tidak mengalami masalah pitam akibat anemia. Sebaliknya saya lebih sihat dan segar berbanding sewaktu berpantang anak pertama dan kedua. Saya sendiri terkejut kerana saya boleh berulang-alik dengan sendiri ke Nursery Room untuk menyusukan bayi, sedangkan baru 2 hari melahirkan bayi.

Saranan saya kepada ibu-ibu dan bakal ibu di luar sana, kita boleh berikhtiar untuk berikan nutrisi terbaik untuk bayi di dalam kandungan. Mulakan mengambil supplement sejak sebelum hamil untuk mengisi kekurangan nutrisi harian kita. Kita sediakan tubuh yang sihat supaya bayi dalam kandungan dapat nutrient secukupnya. Selain itu kita lebih positif, segar dan ceria semasa hamil sehinggalah melahirkan bayi.



 SET HAMIL TRIMESTER PERTAMA 
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • B Complex 
  • ESP
SET HAMIL TRIMESTER KEDUA
  • Vitalea
  • Vitamin C 
  • Ostematrix
  • ESP

SET HAMIL TRIMESTER KETIGA
  • Vitalea
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • ESP
  • Omega Guard


KHASIAT SETIAP SUPPLEMEN SET HAMIL

Ostematrix - membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir.
Omega guard - kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.
Vitamin C sr - tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif. Bantu penyerapan zat besi bagi masalah anemia

BComplex - kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah. Lengkap dengan kesemua vitamin B termasuk B12
Vitalea - multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil. Sesuai untuk ibu hamil yang anemia
ESP - bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.


Anemia boleh menyebabkan ibu hamil mengandung dengan macam2 komplikasi. Tengok apa kakak garang dia buat setiap kali mengandung.





CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET SET HAMIL MENGIKUT TRIMESTER ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan 
TRIMESTER SATU
TRIMESTER DUA
TRIMESTER TIGA

(sila rujuk cara 2 sekiranya terdapat produk yang tidak ada stok jika order cara 1)

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian SEBANYAK 200UV. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 Kelebihan Daftar Sebagai Ahli



IsmaLyeza
ig @almaricantikdotcom
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...