5 Sebab Luka Kencing Manis Lambat Sembuh, Kadang Kadang Sampai Berulat!

5 Sebab Luka Kencing Manis Lambat Sembuh Kadang kadang Sampai Berulat. Diabetes adalah satu keadaan di mana badan tidak berkesan menggunakan gula. Seramai 3.5 juta penduduk dewasa di Malaysia menghidap diabetes dan daripada jumlah tersebut, separuh (9.2 peratus) tidak mengetahui bahawa mereka menghidapi penyakit tersebut. dan kira-kira 15 peratus daripada pesakit kencing manis mengalami ulser kaki. Ulser kaki adalah luka yang paling biasa bagi golongan ini. Penyembuhan luka akan menjadi perlahan bagi pesakit kencing manis. 




Satu perkara penting yang perlu diingat tentang luka pesakit kencing manis adalah bahawa ia sembuh dengan sangat perlahan dan boleh jadi lebih teruk dan memerlukan pemantauan rapi. Terdapat beberapa  sebab kenapa penyembuhan luka pesakit kencing manis lambat sembuh


1. Paras gula dalam darah

Semuanya bermula di sini. Tahap gula darah yang tinggi menyebabkan penyempitan saluran darah. Kesan apabila paras gula dalam darah terlalu tinggi akan member kesan termasuk penyembuhan luka yang perlahan.


2. Peredaran darah yang perlahan

Pembuluh darah yang sempit membawa kepada aliran darah yang perlahan sekaligus memerlahankan oksigen diangkut untuk peneymbuhan luka. Tahap gula darah tinggi mengurangkan fungsi sel-sel darah merah yang membawa nutrien kepada tisu. Ini mengurangkan kecekapan sel-sel darah putih yang melawan jangkitan. Tanpa nutrien dan oksigen yang mencukupi, luka sembuh perlahan-lahan.



3. Diabetic Neuropathy

Apabila paras glukosa darah tidak terkawal, saraf dalam badan terjejas dan pesakit boleh kehilangan deria rasa. Ini dipanggil neuropati diabetes. Apabila kehilangan deria rasa, pesakit tidak boleh merasa sakitnya jangkitan atau masalah luka pembedahan


4. Sistem imun yang lemah

Diabetes akan merendahkan kecekapan sistem imun, sistem pertahanan tubuh terhadap jangkitan. Tahap glukosa yang tinggi menyebabkan sel-sel imun tidak berfungsi, yang menimbulkan risiko jangkitan untuk pesakit.


5. Jangkitan

Dengan sistem imun tidak berfungsi dengan baik, pesakit kencing manis mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk terkena jangkitan. Jangkitan menimbulkan banyak masalah kesihatan dan juga melambatkan proses penyembuhan secara keseluruhan. Jika tidak dirawat, jangkitan boleh meningkatkan risiko mendapat gangren, sepsis atau jangkitan tulang seperti osteomielitis. Menurut statistik, diabetes adalah nombor satu punca hilang anggota badan di Amerika Syarikat




Apa yang Boleh Anda Lakukan Untuk Meningkatkan Penyembuhan

Ada beberapa perkara yang pesakit boleh lakukan untuk meningkatkan penyembuhan luka. Perkara yang paling penting adalah untuk mengawal tahap gula dalam darah. Penyembuhan boleh ditingkatkan dengan mengambil langkah-langkah ini:

1. Makan makanan yang sihat dan mengekalkan pemakanan yang baik akan membantu untuk mengawal tahap glukosa darah dan juga menyediakan vitamin dan nutrien penting untuk meningkatkan proses penyembuhan.

2. Protein yang mencukupi, karbohidrat dan pengambilan vitamin C adalah faktor penting untuk membantu penyembuhan.

3. Mendapatkan nasihat daripada pakar pemakanan berdaftar yang pakar dalam penyakit kencing manis, jika perlu.

4. Berhati-hati dengan badan anda, terutamanya jika anda mengalami neuropati diabetes. Sentiasa memeriksa untuk luka terbuka atau titik tekanan yang boleh berkembang menjadi luka. Perhatikan tanda-tanda jangkitan.

5. Dengan melibatkan diri dalam senaman aerobik biasa, keradangan kronik dapat dikurangkan. Senaman merendahkan paras gula dalam darah dan juga membantu dari segi pengurangan berat badan, satu lagi faktor dalam mengawal tahap glukosa darah terkawal.

6. Kesihatan kardiovaskular adalah penting untuk mengekalkan peredaran darah yang baik untuk penyembuhan luka yang sedia ada

7. Berhenti merokok untuk meningkatkan peredaran dan kesihatan secara keseluruhan.


BAGAIMANA VIVIX SANGAT SANGAT MEMBANTU PESAKIT DIABETES?




 



RAMAI YANG AMALKAN VIVIX UNTUK MASALAH LUKA LAMBAT SEMBUH, TURUN PARAS GULA 

Tak sampai 2 minggu teruja nak beli lagi sebab diabetes turun dan tak kerap bangun malam buang air





Lepas consume vivix, terus tumbuh isi cantik dan makin tutup luka tu



Bacaan jadi 6+ lepastu muka nampak gebu pulak! 





CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 

IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...