Makan Ikan Masin Masa Berpantang Punca Badan Lemah, Susu Tak Ada Zat Dan Rambut Gugur Teruk?

Masa berpantang, kadang kadang kita terpaksa mendengar saja bulat bulat dengan apa yang diperkatakan oleh orang orang tua sekeliling kita. Bukan la semua petua tu kita tak boleh ikut tapi ada sesetengahnya tidak releven termasuklah petua makan ikan masin saja dengan nasi kosong tak berkuah. 44 hari makan ikan masin punca badan jadi lemah, susu tak ada zsat dan rambut gugur teruk? Betul ke?




Pemakanan ialah aspek yang amat penting dalam rawatan pantang bersalin. Ini kerana proses kehamilan telah mengganggu keseimbangan hormon ibu. Mereka mengalami pelbagai bentuk tekanan dan gangguan emosi akibat perubahan fizikal. Apalagi semasa melahirkan anak, tenaga dikerah dengan hebat, urat saraf banyak yang cedera dan terjadi luka di bahagian tertentu. 


PETUA ORANG DULU DULU SURUH MAKAN IKAN MASIN JE

Mengikut sesetengah petua Melayu, ibu-ibu dalam pantang disyorkan makan nasi berlaukkan ikan masin atau ikan panggang berkunyit dan meminum air mengikut sukatan jari (dua ruas jari untuk sekali minum). Akibat diet cara ini (kurang berzat dan kurang air) ibu-ibu terdedah kepada risiko penyakit buah pinggang dan tekanan darah rendah. Oleh sebab itulah makan perubatan moden menentang amalan berpantang cara Melayu. Ingin diingatkan, cara pemakanan tersebut bukanlah cara Melayu tradisional yang sejati tetapi merupakan sebahagian cara hidup mereka yang kurang berkemampuan. 

Ibu dalam pantang dilarang memakan ikan masin atau ikan kering kerana makanan tersebut hanya akan menyebabkan darah nifas berbau busuk, cepat kering serta melemahkan daya ketahanan fizikal dan mental. 


MAKANAN MASIN BUAT BADAN LEMAH DAN SUSU TIDAK ADA ZAT


Kebanyakan dari kita tahu bahawa terlalu banyak garam dalam diet kita tidak baik untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi. Tetapi kebanyakan orang tidak sedar bahawa garam sebenarnya boleh menjadi beracun. Mengambil dalam banyak natrium boleh mengatasi sistem ketahanan badan kita dan menyebabkan peningkatan dramatik dalam tahap sodium. Itu betul jika kita mengambil semua sekali gus, atau jika kita mengambil dalam jumlah yang besar dalam tempoh beberapa hari atau minggu.

Anda perlu memastikan bahawa anda mendapatkan banyak nutrien daripada diet anda. Anda boleh mendapatkannya dengan memakan pelbagai jenis pelbagai makanan, termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Walaupun garam nampaknya tidak memberi kesan kepada susu ibu, bekalan susu anda bergantung kepada pemakanan dan penghidratan. Makanan yang tinggi kandungan garam boleh menyebabkan badan menjadi dehidrate. Zat makanan yang tidak cukup dan dehidrasi boleh menjejaskan bekalan susu anda.





MAKANAN MASIN PUNCA RAMBUT GUGUR

Di Amerika Syarikat, orang biasa akan mengambil 3435 miligram garam setiap hari. Panduan Pemakanan untuk rakyat Amerika mengesyorkan bahawa pengambilan sodium perlu dihadkan kepada kurang daripada 2,300 miligram sehari atau 1,500 mg jika anda lebih tua daripada 51 tahun atau jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, penyakit buah pinggang kronik atau penyakit kencing manis. Jika anda mempunyai terlalu banyak natrium dalam diet anda, anda mempunyai risiko untuk mendapat masalah kesihatan tertentu, termasuk tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan juga sedikit keguguran rambut sedikit.

Apabila garam dimakan dalam kuantiti yang besar, ia boleh menjadi toksik kepada rambut anda, dan menyekat nutrien penting daripada memasuki folikel rambut anda dan nutrien ini adalah sangat penting untuk kesihatan rambut anda. Apabila folikel rambut anda dilucutkan nutrien, ia perlahan-lahan boleh menyebabkan keguguran rambut berlaku. - sumber 


Berhati-hati dengan pengambilan garam harian anda ketika berpantang. Jika doktor membuat pemeriksaan dan mendapati tekanan darah tinggi dan badan sangat lemah,  masalah tersebut adalah disebabkan oleh terlalu banyak garam, pastikan anda menukar diet anda,memastikan pengambilan garam yang lebih rendah, supaya badan menjadi sihat selama waktu berpantang.  



Ibu muda ni sangat seksa masa pantang anak pertama sampai tak sanggup nak beranak lagi. Tapi bila melahirkan anak kedua, ini pula yg terjadi..Jom kita dengar video ni sampai habis





BAGAIMANA PENGAMBILAN VITAMIN MAMPU MEMBANTU BERI TAHAP KESIHATAN TERBAIK MASA BERPANTANG?

Ibu yang bersalin akan mengalami luka luaran dan dalaman termasuk di bahagian rahim. Pengambilan supplement dapat membantu mempercepatkan prosese penyembuhan dan mengembalikan tenaga kepada ibu. Jadi secara tidak langsungnya akan mengurangkan tekanan kepada ibu yang bersalin.

OSTEMATRIX
  • Membekalkan Kalsium, Magnesium dan vitamin D untuk kesihatan tulang dan gigi
  • Komponen utama susu ibu selepas protein. 
  • Mencegah sembelit dan stress pada ibu. 
  • Membantu mencegah sakit sendi dan hilang gigi selepas anak dilahirkan kerana menyusu badan.

B COMPLEX
  • adalah Anti Stress pada ibu berpantang.
  • Si ibu lebih tenang 
  • Membantu tubuh ibu hasilkan sel darah merah baru selepas kehilangan banyak darah semasa melahirkan anak. 
  • Seluruh tubuh lebih bertenaga dan cergas
  • Membantu kekalkan kelembapan kulit

VITAMIN C 
  • Membantu meningkatkan daya tahan melawan penyakit 
  • Membantu penyembuhan luka jahitan 
  • Bagus untuk kulit yang cantik. Terlibat dalam pembentukan kolagen bawah kulit.
  • Anti oksidan yang bagus penghalang kanser

VITALEA
  • Melengkapkan keperluan vitamin harian tubuh dengan 23 jenis mineral dan vitamin 
  • Membekalkan zat besi untuk pembentukan sel darah merah yang berkualiti supaya badan lebih bertenaga. 
  • Mengelakkan berlakunya anemia

ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)
  • Membekalkan 20 jenis asid amino untuk pembinaan sel baru dan menyembuhkan luka
  • Rasa kenyang lebih lama dan badan rasa bertenaga
  • Membantu mengembalikan kesihatan kulit
  • Membanyakkan susu ibu

VIVIX - TONIK TERBAIK UNTUK IBU BERPANTANG


Anggur Muscadine mengandungi antioksidan yang tinggi dan phytokimia yang membantu untuk melindungi sel dari pada kerosakan akibat serangan radikal bebas. Munurut Havard School of Public Health, makan makanan yang kaya antioksidan trerbukti dapat menurunkan risiko penyakit kronik, memberi tenaga dan mengurangkan keletihan

Buah Elderbry dalam vivix, kaya dengan sumber vitamin C dan A yang sangat penting untuk membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang optima. Bioflavonoids dalam elderbery membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. Pengambilan dos yang betul setiap hari akan membantu tubuh mencegah segala macam penyakit kronik 


TESTIMONI PENGGUNA SET BERPANTANG. RASA BERTENAGA DAN TAK LETIH







CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET BERPANTANG SHAKLEE 


CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET BERPANTANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. (Sila gunakan cara 2 jika terdapat produk yang tiada stok apabila anda klik tersebut)

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 

IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...