Bahaya Uri Bawah Rahim Ketika Hamil, Boleh Menyebabkan Rahim Terpaksa Dibuang

Uri adalah organ yang terdapat di dalam rahim wanita hamil dan bertanggungjawab membawa oksigen dan nutrisi daripada ibu kepada bayinya. Kedudukan uri yang normal apabila ia berada di tengah atau di bahagian atas rahim. Ini bermakna ia jauh daripada kawasa bayi sepatutnya keluar dari rahim. Tetapi masalah akan berlaku apabila uri berada di bawah dan risikonya boleh sehingga ke tahap terpaksa buang rahim! 



Uri di kedudukan bawah pula berada di kawasan bawah rahim, menutup ruang laluan bayi (pintu rahim) semasa kelahiran. Ini seterusnya akan memberikan komplikasi semasa proses bersalin. 
Ia bukanlah sesuatu yang jarang ditemui di awal kehamilan kerana 20 peratus daripada uri berada di bawah bapada awalnya, tetapi apabila kandungan berusia melebihi 28 minggu, kebanyakan uri sudah tertarik ke atas oleh rahim yang semakin membesar dan Cuma lima peratus yang masih berada pada bahagian bawah rahim. Jika uri ini masih kekal di bawah, keadaan ini dipanggil Placenta Previe (PP)



APA YANG PERLU KITA FAHAM MENGENAI PLACENTA PREVIE (PP) – MASALAH URI BERADA BAWAH RAHIM

Sekiranya uri anda masih di bawah selepas kandungan 28 minggu, tidak banyak yang anda boleh buat Untuk menaikkannya ke atas. Rawatan pula bergantung kepala tahap PP tersebut, sama ada ia menutup keseluruhan laluan bayi atau separuh sahaja. Tahap keseriusan dibahagikan kepada empat jenis iaitu

  • uri berada di kedudukan bawah tanpa menutup pintu rahim
  • uri berada di bahagian rahim
  • uri menutup sebahagian pintu rahim
  • dan uri menutup keseluruhan pintu rahim



Sekiranya wanita mengalami PP jenis keempat, terdapat risiko tinggi kelahiran pramatang dan pendarahan. Kadang kadang pendarahan boleh menjadi terlalu banyak sehingga membahayakan nyawa. Doktor selalunya memantau symptom pesakit dengan memasukkan mereka ke wad pada usia kandungan 32 minggu sekiranya terdapat risiko pendarahan yang tinggi. Sekiranya anda mengalami pendarahan tidak normal dari faraj, cepat cepatlah berjumpa doctor Untuk memastikan yang anda tidak mengalami PP.


FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH URI BAWAH RAHIM

Sehinga hari ini, punca berlakunya PP tidak diketahui. Namun terdapat beberapa keadaan yang meningkatkan risiko PP iaitu :
  • wanita yang mempunya sejarah kelahiran secara pembedahan sebelum ini,
  • wanita yang melahirkan anak secara kerap dan bilangan yang ramai,
  • wanita muda di bawah umur 20 tahun,
  • merokok semasa hamil dan
  • kandungan kembar.



APA RISIKO YANG BAKAL DIHADAPAI JIKA URI BERADA BAWAH RAHIM?


1. KEDUDUKAN BAYI TIDAK NORMAL
Wanita yang mengalami PP pada kebiasaanya mengalami kedudukan bayi tidak normal (mungkin melintang, songsang atau oblik) Kedudukan kepala bayi perlu sentiasa berada di atas rongga pelvis di saat tempoh matang kehamilan.


2. MASALAH PENDARAHAN SERIUS
Selain masalah pendarahan yang membinbangkan, factor lain yang mempengaruhi keadaan ibu adalah kaedah kelahiran bayi itu sendiri. Mereka ini biasanya tidak dapat melahirkan bayii secara normal akibat kedudukan uri yang menghalang kelahiran bayi melalui bukaan pintu rahim. Pembedahan caesarean adalah kaedah yang disyorkan. Selain itu, jika keadaan ibu membimbangkan akibat pendarahan, pembedahan caesarean terpaksa dijalankan walaupun dalam keadaan bayi tidak cukup bulan.


3. MENINGKATKAN PERATUSAN KADAR KEMATIAN PADA BAYI/IBU ATAU LAHIR TIDAK CUKUP BULAN
Apa yang membimbangkan mengenai PP ini, komplikasi yang boleh timbul pada bayi dan ibu. Ini boleh meningkatkan kadar kematian pada bayi dan meningkatkan risiko lahir tidak cukup bulan. Komplikasi pada ibu pula pendarahan serius yang boleh mengancam nyawa.


4. RAHIM TERPAKSA DIBUANG
Pembedahan caesarean meningkatkan risiko pendarahan selepas bersalin. Dan meningkatkan risiko uri melekat pada rahim. Keadaan uri melekat pada rahim dikenali sebagai placenta accrete. Dalam keadaan ini uri tidak boleh dipisahkan daripada dinding rahim akibat sebahagian tisu uri telah melekat pada otot otot rahim. Jika ini berlaku, rahim terpaksa dibuang demi menyelamatkan ibu.

Bagaimanapun, risiko placenta accrete dalam kalangan ibu yang tidak mempunya sejarah pembedahan pada rahim hanya sekitar lima peratus sahaja. Bagaimanapun jika seseorang itu mempunya sejarah pembedahan di rahim umpamanya caesarean, risiko placenta accrete bertambah 25 peratus.


PENTINGNYA MENJAGA KESIHATAN KETIKA HAMIL

Demi mengelakkan daripada mendapat sebarang penyakit yang serius dan masalah masalah seperti ini, golongan ibu hamil sangat sangat digalakkan untuk menjaga kesihatan diri dan mengambil berat soal pemakanan. Pada zaman sekarang, kandungan nutrisi pada pemakanan seharian sudah tidak mampu untuk menampung keperluan zat dan nutrisi yang ibu hamil perlukan sepanjang tempoh 9 bulan kehamilan. Oleh itu golongan ini seharusnya mula memandang serius terhadap pengambilan vitamin tambahan khas untuk ibu hamil. Antara set ibu hamil yang terbaik dan paling ramai digunakan adalah Set Hamil Shaklee.


 SET HAMIL TRIMESTER PERTAMA 
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • B Complex 
  • ESP

SET HAMIL TRIMESTER KEDUA
  • Vitalea
  • Vitamin C 
  • Ostematrix
  • ESP

SET HAMIL TRIMESTER KETIGA
  • Vitalea
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • ESP
  • Omega Guard


KHASIAT SETIAP SUPPLEMEN SET HAMIL

Ostematrix - membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir.
Omega guard - kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.
Vitamin C sr - tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif.

BComplex - kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah.
Vitalea - multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil.
ESP - bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.


Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo!


CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET SET HAMIL MENGIKUT TRIMESTER ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan 
TRIMESTER SATU
TRIMESTER DUA
TRIMESTER TIGA


(sila rujuk cara 2 sekiranya terdapat produk yang tidak ada stok jika order cara 1)

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian SEBANYAK 200UV. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 Kelebihan Daftar Sebagai Ahli





IsmaLyeza
ig @almaricantikdotcom
Email: ismalizayahya86@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi




Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...