.

.

PESAKIT DIABETES HILANG KAKI SETIAP 20 SAAT

Pesakit Diabetes Hilang Kaki Setiap 20 Saat


Harian Metro bertarikh 17 Disember 2015 menunjukkan setiap 20 saat, seorang pesakit diabetes akan kehilangan kaki. Ini berdasarkan Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan Malaysia 2011. Tahukah anda juga bahawa 2.6 juta orang dewasa  di Malaysia menghidap diabetes?

KOMPLIKASI YANG ANDA PATUT TAHU SELEPAS KAKI DIPOTONG

 

  • BENGKAK

Bengkak di kawasan pemotongan (stump) selepas proses pembedahan adalah perkara biasa dan merupakan sebahagian dari proses pemulihan semulajadi. Walaupun begitu, ada juga bengkak yang disebabkan oleh masalah-masalah lain seperti darah beku (hematoma) atau jangkitan kuman.
 
Bengkak semulajadi boleh dikurangkan dengan menggunakan balutan yang ketat untuk memberi tekanan dan juga dengan meninggikan anggota amputasi tadi dari aras jantung bagi mengurangkan pengumpulan cecair limfatik dari kawasan terbabit.
 
Bengkak akibat hematoma agak jarang berlaku. Saiz hematoma yang kecil selalunya tidak mendatangkan kesan sampingan tetapi ia boleh menyebabkan jangkitan kuman lebih senang terjadi kerana darah beku adalah media yang sesuai untuk pembiakan kuman
 
Sekiranya hematoma berlaku, doktor akan membuat pemantauan untuk memastikan tiada jangkitan kuman pada kawasan pembedahan. Sekiranya terdapat unsur-unsur jangkitan kuman atau sekiranya saiz hematoma agak besar, maka pembedahan pembersihan hematoma akan dibuat untuk memastikan ia tidak melambatkan proses penyembuhan ‘stump’. 
 
  • JANGKITAN KUMAN

Jangkitan kuman selepas pembedahan adalah di antara masalah yang boleh melambatkan pemasangan prostesis. Masalah ini jarang berlaku dan anggarannya hanyalah satu peratus dari kes-kes poting kaki. Antibiotik akan diberikan untuk memastikan masalah ini tidak berlaku selepas pembedahan.

Sekiranya berlaku dan apabila perlu, pembedahan susulan akan dilakukan untuk membersihkan kawasan yang dipotong yang dijangkiti kuman. 
 
 
  • RASA SAKIT

Selepas pembedahan, pesakit akan diberikan ubat penahan sakit yang bersesuaian untuk mengurangkan sakit akibat dipotong. Biasanya, selepas lima atau tujuh hari, pesakit akan mendapati sakit dan bengkak akan berkurangan dan sudah tidak memerlukan ubat penahan sakit yang kuat.
 
Namun begitu, segelintir pesakit akan mendapati rasa sakit yang berlainan dari sakit yang sepatutnya.
Pesakit akan merasakan seolah-olah kaki mereka masih ada dan sakit yang wujud datang dari anggota itu walaupun ia sudah dipotong!
 
Fenomena yang dinamakan Phantom Pain ini berkait rapat dengan psikologi dan tahap keterukan anggota yang akan dipotong sebelum pembedahan. Keadaan ini boleh dikawal dengan menggunakan ubat penahan sakit jenis kuat dan sesi kaunseling.
 
 
  • MALU ATAU KURANG KEYAKINAN

Perasaan malu, kurang keyakinan diri atau gangguan emosi yang lain kerana kehilangan anggota adalah di antara isu-isu yang perlu ditangani sebelum dan selepas pembedahan. Ini adalah keadaan normal yang dialami oleh semua penghidap diabetes yang dipotong kakinya.
 
Bagaimanapun anda tidak perlu risau kerana perasaan itu akan hilang perlahan-lahan dengan sendiri. Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu, bulan atau tahun. Sekiranya perlu, pesakit boleh mendapatkan khidmat pakar psikologi untuk berbincang mengenai masalah-masalah emosi yang mungkin timbul
 
Malah anda disaran untuk mendapatkan kaunseling terlebih dahulu sekiranya anda ingin mengurangkan stres sebelum menjalani pembedahan. Sokongan dari ahli keluarga dan kawan-kawan juga adalah faktor penting yang memainkan peranan bagi seseorang amputi itu meningkatkan semula keyakinan diri dan berfungsi dengan baik.
 
SUMBER : UTUSAN
========================================================
Apabila seseorang penghidap diabetes telah sampai ke tahap perlu kakinya dipotong, mereka beranggapan seluruh kehidupannya juga berakhir. Semangat mula luntur dan kualiti hidup mula menurun serta sudah tiada masa untuk bersosial bersama keluarga. Jalan penyeslesaian perlu dicari untuk mengelakkan kaki dipotong. 

CARA PALING BERKESAN UNTUK ELAK KAKI KENA POTONG AKIBAT DIABETES

 
Ramai pengguna menunjukkan feedback lepas ikhtiar minum VIVIX. Mereka yang ada diabetis terutamanya. Masa awal awal deal dengan customer tu, siap dorang bagi gambar lagi. Memang ngeri la lagi lagi diabetis yang dah sampai tahap kena potong potong ni. Customer siap ada yang cakap,  
"ini la satu satunya ikhtiar paling murah untuk pesakit diabetis!"
"seriau dengan kos untuk pembedahan potong kaki yang makan ribuan ringgit!"


TESTIMONI PENGGUNA SUPPLEMEN UNTU DIABETES

 

TESTIMONI 1

"Alhamdulillah mak saya minum vivix tu berkesan! Badan dah tak letih dan lesu macam dulu"


TESTIMONI 2

"yang untuk luka kencing manis tu, kan memang teruk sampai tapak kaki separuh kena toreh untuk buang nanah. hari hari kena pergi cuci dekat klinik. Lepas minum vivix dalam 3 minggu luka tu ada lagi besar duit 50sen je dah..sekejap je dah okay. Impressifff sangat!
Nak bagi gambar tak berani dulu tapi serius daripada separuh kulit kaki takde, siap nampak tulang doktor toreh untuk buang kulit yang infection"



VIVIX ALTERNATIF PALING MURAH UNTUK PESAKIT DIABETES


CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX?

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

0 Komen untuk "PESAKIT DIABETES HILANG KAKI SETIAP 20 SAAT"

Back To Top