SUAMI JANGAN TERKEJUT DENGAN PERUBAHAN FIZIKAL ISTERI YANG BERSALIN CAESAR

Suami jangan terkejut dengan perubahan fizikal isteri yang bersalin caesar



Apa yang suami expect bila isteri selesai melahirkan anak mereka, semestinya pengalaman yang sama macam isteri melahirkan anak pertama mereka sebelum ni. Kalau sebelum ni si isteri bersalin normal, kali ni secara caesar. Dan para suami jangan terkejut dengan perubahan fizikal isteri yang bersalin caesar kerana pengalaman bersalin normal dan caesar adalah berbeza sama sekali. Pembedahan Caesarean adalah pembedahan di mana pakar bedah akan membuat potongan pada perut dan rahim (uterus) agar bayi anda boleh dilahirkan.
 

BAGAIMANA KEADAAN FIZIKAL ISTERI YANG BERSALIN CAESAR?

Macam yang pernah dibincangkan sebelum ni, pembedahan caesar merupakan pembedahan major. Kadang kadang golongan isteri sendiri tidak menyangka betapa kuat sakit yang dialami selepas pembedahan. Sampaikan tak berupaya nak buat apa apa dengan sendiri. Jadi dalam keadaan ini, suami jangan terkejut dengan perubahan fizikal isteri.  

Selepas tempoh kehamilan 40 minggu dan proses bersalin, tubuh kita memerlukan masa untuk pulih dari sebarang luka dan menstabilkan kembali paras hormon badan. Proses pemulihan bersalin secara pembedahan memakan masa yang lebih panjang  jika dibandingkan dengan orang bersalin normal. 

SUAMI JAGA ISTERI BERPANTANG

Bila dah ada pengalaman berpantang anak pertama, mungkin ada terdetik di hati "Anak kedua nanti nak pantang sendiri jelah, kesian nak susahkan mak/mak mertua. Suamikan ada. Boleh la tolong apa apa yang patut"

Part suami boleh tolong apa apa yang patut tu la yang saya suka. Selalunya suami memang awal awal semangat nak bantu isteri berpantang sendiri di rumah mereka. Tapi last last terkejut pulak dengan perubahan isteri yang bersalin caesar ni. Sebab si isteri berubah secara emosi dan fizikal. Mungkin mereka menganggap pengalaman berpantang jika bersalin caesar sama je macam pengalaman berpantang jika bersalin normal. Jangkaan meleset sama sekali.

Memang orang cakap, selagi tak kena dekat batang hidung memang tak akan faham! Setakat nak bagitahu suami, teorinya, praktikalnya, apa jadi itu, apa jadi ini, nanti kena tolong sidai baju, kena tolong kemas rumah, kena tolong jagakan anak-anak lain, mereka boleh buat, tapi tak akan faham, kenapa tiba-tiba kita memang tak boleh nak handle benda-benda rutin wanita ni seperti azalinya. Kenapa nak depend pada suami pulak tiba-tiba. Kenapa sebelum ini dari takpernah kena sidai kain, terpaksa dipujuk rayu isteri untuk tolong sidaikan kain dan sebagainya.

Suami perlu peka dengan kehendak isteri pada masa ini. Sebab untuk berganjak sedikit, contoh macam nak naik atau turun katil pun, isteri memerlukan suami untuk dia berpaut. Kadang kadang suami buat lawak pun, isteri tak boleh nak ketawa sebab batuk atau ketawa boleh menyebabkan kesakitan. Jadi suami jangan ambil hati kalau jenaka dia tak dapat respon dari isteri. Hehe

PEMULIHAN SELEPAS PEMBEDAHAN

  • Makan dan minum bila berasa lapar atau dahaga. Ambil minuman secukupnya dan makan makanan kaya serat untuk mengelakkan sembelit. Air pudina boleh membantu melegakan kesakitan yang disebabkan oleh angin yang terperangkap di dalam perut.
  • Pakai pakaian yang labuh dan terbuat dari kapas. Cuba pakaikan seluar dalam satu saiz lebih besar atau pinjam dari suami. Boleh juga cari seluar dalam khusus yang terbuat dari kasa elastic yang memuatkan perut si isteri
  • Balutan luka si isteri akan ditanggal sehari selepas pembedahan caesarean. Tengokkan tanda-tanda infeksi, seperti kesakitan, parut yang sangat merah dan garang atau lelehan terlebih. Beritahu jururawat jika nampak tanda-tanda ini, atau jika luka itu kelihatan seakan terbuka.
  • Cuci dan keringkan luka setiap hari. Jangan mengeser luka. Keringkan dengan tuala bersih. 
Untul isteri yang bersalin caeser, berpantang betul-betul. Mintak suami support usaha nekad untuk MEMULIHKAN LUKA OPERATE ni sebaik-baiknya, sebab, akibat dari rasa sakit yang tak terperi tu nanti, ia akan mengundang macam-macam lagi masalah lain yang pasti timbul. Iaitu masalah tenaga, masalah nak menyusukan anak, masalah nak elokkan hormon, masalah nak nifas dan haid, masalah emosi sendiri, masalah meroyan sendiri, macam macam lagi.

MENGAMBIL SUPPLEMEN ZAT BESI DAN MULTIVITAMIN

Semasa pembedahan, kita kehilangan darah yang banyak iaitu 2-3 kali lebih tinggi daripada bersalin normal. Kehilangan darah menyebabkan perjalanan oksigen ke sel tubuh menjadi kurang dan ini menyebabkan luka lambat sembuh. Amalan memakan suplemen zat besi dan multivitamin dapat meninggikan tahap hemoglobin dengan lebih cepat dan membantu penyembuhan serta badan kembali bertenaga. Pengambilan vitamin tambahan seperti kalsium (atau boleh juga gantikan dengan susu), multi vitamin dan vitamin C sangat digalakkan untuk diambil selepas bersalin secara pembedahan  bagi mempercepatkan penyembuhan.

JOM KITA IKUTI KISAH KAK ANA YANG BERPANTANG DENGAN SUPPLEMEN HEBAT SAMPAI LUKA BERSALIN BERCANTUM DALAM MASA 10 HARI JE


Dah habis berpantang pun. Hasilnyaaaaa.. Memang wow lah! Terlalu banyak effectnya kat badan sendiri ni.
=========================================================================

Dari awal mengandung lagi memang dah set dah, nak guna set pantang Shaklee kali ni... Masa lahirkan Dani dan Zara dulu, saya guna set pantang Cap Menara je.. Beli kat bidan urut.. Hasilnya, seminggu je saya berupaya menelannya.. sebab risau baby cirit birit n baby tak baik kuning lagi sepenuhnya.. so jamu-jamu letak tepi dulu lah...


Sebenarnya, masa saya habis berurut ari tu, Bidan Opah Leha ade gak promot beli set pantang Cap Menara tu, tapi saya bagitau la, dah beli dah.. hihi...


Saya memang ikut time nak makan set pantang Shaklee ni...Sebab nak rasa dia punya effect betul2... Wow sangat ke kan? Dah beli mahal2 tu, kenalah habiskan. Eh, mahal ke? Apelah sangat nilai harga vitamin tu kan, dengan harga diri sendiri ni... Kalau rasa tak mampu nak beli sekali segedebuk, beli la sikit2, dari awal pregnant lagi saya dah kumpul, sebulan beli satu2...


Bangun pagi2 telan Zinc Complex dulu masa perut tengah kosong lagi. Sejam atau setengah jam kemudian baru saya breakfast. Lepas breakfast, makan Vitalea, B complex ngan Vitamin C sebiji- sebiji... setle. Pukul 12 tengahari lunch pulak, lepas lunch amik lecithin ngan alfafa. Alfafa masa tu tak berani lagi saya nak makan 2-3 bijik. Sebabnya, Si Baby Iman ni tak kuat menyusu sangat, everytime dia menyusu mesti tersedak2.


Pastu susu badan banyak, dia plak asyikla tido je. Sudahnya breast saya membengkak. Alamat kalau breast bengkak, seram sejuk satu badan nak demam. Hampir2 nak demam dah hari tu. Cepat2 telan panadol. Nutriferon plak belum sampai masa tu. T_T

Cenggitu haaa kesan makan Alfafa... so, saya makan sebijik jelah cukup untuk buang toksin2 dalam badan ni, di samping nak ngangkut lemak2 yang dah dilupuskan oleh Cik Lecithin itu tadi. Hehe...


Dinner plak, tak makan nasi pun, cukupla kopi secawan atau bercawan2 cicah ngan biskut. Sebab kenyang lagi dengan makan siang tu dan makan vitamin2 tu. Serius la, makan vitamin2 tu perut jadik kenyang. Tak caya? cuba try. :) Kul 7 malam cam tu la. Selang 2 jam baru saya makan Ostematrix 4 biji sebelum tido.


Dah habis berpantang pun. Hasilnyaaaaa.. Memang wow lah! Terlalu banyak effectnya kat badan sendiri ni.

  • Luka cepat baik. 10 hari luka dah bercantum. Tq Zinc Complex.
  • Badan tak penat. Seriously, saya tak stress langsung berpantang kali ni. Stress sebab anak2 bergaduh ada. Hahahaha.. tp bukan sebab badan penat. Fungsinya Vitalea n B Complex. :) 
  • Baby alhamdulillah, malam2 tak meragam. Lena betul dia tido. Malam-malam sekali dua je bangun untuk menyusu dan baby poopoo. Ibu saya pun cakap, xdengar langsung dia menangis malam2. Compare ngan sebelum2 ni.. mak aihhh.. letih bdn asyik bangun tgh malam. Bila badan penat, mula la rasa nak emo satu badan kan. Means, baby kenyang menyusu... saya makan vitamin dan khasiat dia dapat kat baby jugak melalui susu ibu yang baby minum. 
  • Tiada langsung sembelit... fuhhhh.. tu adalah salah satu perkara yg agak ngeri jugak tu masa dulu-dulu pantang Dani dan Zara, Pantang Iman hari-hari saya membuang dgn senang hati. Tq Ostematrix!
  • Tiada bengkak susu. Susu badan Alhamdulillah... agak meriah juga. Sampai baby Iman tersedak2 la. Flow susu tu laju. TQ Lecithin n Alfafa ♡♡ 
  • 3,4 orang yang datang visit baby dok tanya, ni orang pantang ke tak pantang ni...hahaha... pantang laa... takkan tak pantang, badan nak pakai lama kot.. :) Badan rasa sihat kuat dan cergas dan kulit muka tak kusam. Vit C punya penangan... 
  • Perut tak rasa nak makan sangat. Kawan2 pun tak percaya yg saya makan nasi sekali je sehari.. hehehe... Betul la.. so ini akan jadikkan asbab berat badan saya menurun..
  • Tiada keguguran rambut. En.suami pelik, hairan dia dah lama tak nampak rambut bertaburan kat dalam bilik. Hahaha… Ni Zinc complex punya kerja. Kesan ni yang saya dapat bila saya amalkan makan Set Berpantang Shaklee tanpa prejudis. Konsisten hari-hari... best betul.. 
  

SET BERPANTANG SHAKLEE

Vitamin B Complex Dengan Asid Folik 

  • Vitamin B Complex berfungsi melegakan sistem saraf dan memberikan ketenangan kepada seluruh sistem badan. 
  • Mengelakkan stress dan meroyan di kalangan ibu berpantang. 
  • Membantu meningkatkan pembentukan sel darah merah. 
  • Menukarkan makanan yang diambil kepada tenaga, ibu akan lebih bertenaga serta menghindari kegemukan sebab kalori dari makanan tidak tersimpan dalam badan. 
  • Memelihara kulit dan lapisan-lapisan kulit dan menstabilkan penghasilan melanin, hasilnya kulit makin lembut dan cerah. 
  • Pengambilan yang konsisten akan mengurangkan tanda regangan kulit – stretch marks. 

VitaLea (Multivitamin) 

  • Vitalea sangat penting untuk ibu berpantang. 
  • Membekalkan 23 vitamin dan mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh tapi sukar di dapati semasa berpantang sebab banyak makanan yang perlu dielakkan. 
  • Disaluti spirulina yang kaya dengan vitamin dan mineral. 
  • Mengandungi zat besi, elemen yang paling diperlukan unuk penghasilan darah merah untuk menggantikan darah yang hilang semasa bersalin serta mengelakkan pucat dan tidak bermaya. 

Vitamin C 

  • Vitamin C mengandungi elemen penyembuhan dan lekatan yang bertindak sebagai pencantum dan penyumbuh luka. 
  • Membaik pulih sel dan tisu yang rosak. 
  • Meningkatkan imuniti sistem pertahanan badan, faedah ini akan turut mengalir dalam susu badan dan bayi juga akan mendapat manfaatnya. 
  • Membantu pembentukan kolagen, menganjalkan kulit. 
  • Mengandungi BioFlavonoid yang berfungsi mencantikkan dan mencerahkan kulit, pengambilan secara konsisten dan berterusan akan mengurangkan stretch marks dan parut. 
  • Sebiji Vitamin C bersamaan dengan 7 biji buah oren. 

Zink 

  • Zink paling penting dalam proses pemulihan luka, bersama-sama dengan iamin C dan Protein. Mambaik pulih luka jahitan dan kerosakan tisu dalaman. 
  • Ikan haruan kaya dengan Zink sebab itu pengambilannya sangat digalakkan semasa berpantang. Namun harga ikan haruan yang mahal disesetengah kawasan, sukar diperolehi serta rasanya yang agak hanyir membuatkan pengambilannya sering diabaikan oleh ibu zaman moden ketika ini. 
  • Oleh itu, pengambilan Zink dalam bentuk tablet adalah solusi yang terbaik. 
  • Zink juga sebagai penggalak keinginan seksual, dapat mengatasi masalah kedinginan dalam hubungan intim suami isteri selepas tempoh berpantang.

 ESP – Susu Soya Protein 

  • ESP Susu Soya Protein baik untuk penghasilan susu yang banyak serta tinggi kandungan antibodi. Ibu Berpantang dan Ibu Menyusu digalakkan mengambil ESP Susu Soya Protein.
  • Pengambilannya sangat membantu dalam pemulihan luka luaran dan dalaman. 
  • Mencantikkan kulit. 
  • Memejalkan otot. 
  • Membantu dalam penurunan berat badan. 
  • Membantu menambah penghasilan susu ibu. 
  • Membekalkan tenaga dan kecergasan badan. 

Ostematrix (Kalsium) 

  • Ostematrix adalah kalsium. 
  • Bagi ibu yang banyak mengalami luka jahitan bersalin, selalunya berasa takut, fobia atau kurang selesa untuk meneran, terutamanya ketika ingin membuang air besar mahupun air kecil. 
  • Pengambilan Ostematrix sangat membantu pergerakan usus bagi menghindari masalah sembelit. Melegakan segala kekejangan otot akibat duduk terlalu lama di kalangan ibu berpantang. 
  • Merehatkan otot dan saraf semasa sedang tidur dan ibu akan berasa sangat segar bila bangun pagi. Memenuhi keperluan kalsium untuk tulang, otot dan gigi,mengelakkan kejadian rosak gigi serta kerapuhan tulang. 
  • Membantu penghasilan susu ibu yang banyak. 
  • Perlu diketahui bahawa Kalsium adalah antara komponen yang penting dalam penghasilan susu ibu. 


Alfalfa 

  • Alfalfa Shaklee merupakan tumbuhan yang mengandungi terlalu banyak manfaat kesihatan. 
  • Kaya dengan serat, protein, amino asid, klorofil, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia. Memerangkap lemak yang telah dicairkan oleh Lecithin dan akan membawa keluar dari badan. 
  • Juga merupakan galactagogue iaitu herba membanyakkan penghasilan susu ibu. 
Kesimpulannya Set Berpantang Bersalin Shaklee diakui dapat memenuhi keperluan para ibu berpantang bagi tujuan pemulihan dalaman yang optimum selepas bersalin. 
Selain itu, Set Berpantang Bersalin Shaklee juga adalah Set Berpantang Bersalin yang menjimatkan bagi ibu-ibu kerana ia bukan sahaja untuk kegunaan semasa berpantang, tetapi ia juga boleh dimulakan semasa kehamilan dan diteruskan selepas berpantang.
Ini bermakna kegunaannya tidak terhad semasa berpantang sahaja. Set yang boleh digunakan sepanjang masa adalah sangat berbaloi untuk wang dan juga kesihatan ibu-ibu semua.
BERAPA HARGA SET BERPANTANG SHAKLEE
Total harga Set ini adalah RM565.51 dan postage RM10 untuk penghantaran ke seluruh Malaysia. 

CARA PEMBELIAN SET BERPANTANG SHAKLEE

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET BERPANTANG SHAKLEE ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...