RISIKO BAYI MENINGGAL DALAM KANDUNGAN WANITA YANG ADA PENYAKIT ANEMIA

Risiko bayi meninggal dalam kandungan ibu yang ada penyakit anemia


Hati hati. Kebanyakan wanita hamil yang menghidapi anemia sering dianggap normal. Namun salah satu punca risiko bayi meninggal dalam kandungan adalah disebabkan faktor wanita hamil yang menghidap anemia. Anemia adalah disebabkan kekurangan zat besi. Mineral ini diperlukan terutama pada ibu hamil untuk menghasilkan hemoglobin dalam sel darah merah supaya boleh oksigen boleh disalurkan ke seluruh tubuh.


ANAK kedua kepada pelakon Nadiya Nisaa Kamarudin, 31, yang dikandungnya disahkan meninggal dunia di dalam perut ketika melakukan pemeriksaan kesihatan, hari ini.
Memetik Utusan Online, suaminya, Saiful Razman Kasim menyatakan bahawa jenazah anak mereka itu dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Batu Muda, Gombak sebelum solat Zohor tadi. Katanya, Nadiya kini berada dalam keadaan sihat, walaupun masih lemah dan bersedih di atas kehilangan tersebut.
Al-Fatihah.
Sumber : Sinar Harian

Tidak pasti apa punca sebenar anak dalam kandungan pelakon ni meninggal dunia. Banyak faktor yang boleh diambil kira termasuk anemia.

Menurut Pakar Perbidanan dan Sakit Puan dari Pusat Rawatan Islam, Dr Habibah Abdul Ghani, sebab utama berlakunya komplikasi ialah kerana berlakunya perubahan-perubahan hormon dalam tubuh ibu yang hamil ini. Sewaktu mengandung keperluan hemoglobin untuk si ibu dan anak adalah melebihi daripada biasa. Sewaktu mengandung, tahap kepekatan hemoglobin dalam darah sebaik-baiknya tidak kurang dari 11 gram. 

Antara simptom anemia adalah mudah penat. Jadi wanita hamil yang mengalami anemia terutama semasa mengandung anak pertama, seringkali keliru dengan menganggap mereka hanya mudah penat kerana faktor kehamilan yang dianggap normal.


GEJALA ANEMIA PADA IBU HAMIL

  • Ibu hamil mengalami kelelahan terus-menerus
  • Wajah Pucat
  • Pusing kepala
  • Sesak napas
  • Kadang-kadang ibu hamil melihat bintik-bintik di depan mata

RISIKO ANEMIA PADA BAYI DALAM KANDUNGAN

Walaupun tidak berbahaya, anemia sebenarnya boleh membawa kepada pelbagai komplikasi jika dibiarkan berpanjangan tanpa rawatan. Antara risiko anemia pada bayi dalam kandungan adalah : 
  • Bayi Anda kemungkinan menderita anemia pada usia muda
  • Ibu hamil memiliki resiko lebih tinggi melahirkan bayi prematur
  • Bayi lahir dengan berat badan rendah.
  • Risiko bayi meninggal dalam kandungan

MACAM MANA NAK ATASI ANEMIA DI KALANGAN IBU HAMIL

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mendapat konsultasi dari doktor. Lakukan ujian darah untuk menentukan keadaan kesiahatan ibu hamil kerana ada kemungkinan ibu hamil memiliki anemia pranatal yang harus ditangani segera! 

Makanan yang mengandung zat besi dapat mengurangi resiko ibu hamil terkena anemia dan untuk memastikan golongan ibu hamil ini mendapat zat besi yang sesuai dan mencukupi sepanjang tempoh kehamilan, mereka perlu mengamalkan pemgambilan supplemen.

MAKANAN YANG MENGANDUNGI ZAT BESI

  • Daging
  • Ayam
  • Bayam
  • Biji Labu
  • Roti wholemeal
Adakah kita boleh dapat cukup zat besi dengan mengambil semua makanan di atas? Sememangnya kita susah nak ukur dan kadang-kadang mungkin kita tidak makan langsung

Jadi cara mudah nak elakkan anemia adalah dengan menambah bekalan zat besi dalam diet anda. Disebabkan keadaan gaya hidup dan persekitaran zaman sekarang, para pakar telah mewajibkan dan mengesyorkan semua ibu hamil diberi bekalan zat besi secukupnya dengan memberikan mereka multivitamin. Memang multivitamin mampu memberi harapan baru pada pesakit anemia.


SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL YANG MENGHIDAP ANEMIA

Kebiasaannya terdapat 3 jenis vitamin untuk kesan yang maksimum iaitu Vitalea (multivitamin yang mengandungi zat besi), Vitamin C Dan B Complex. Sebagai ibu sudah pasti anda sayangkan kandungan dan anak baru lahir kan, jadi jangan ambil risiko dengan tidak menjaga kesihatan akan beri kesan buruk pada bayi yang akan dilahirkan.

Semua ibu mahukan bayi sempurna, sihat tubuh badan semasa lahir dan selepas itu. Penjagaan harus dimulakan sejak awal kandungan lagi dan jangan biarkan masalah anemia anda mengganggu proses kehamilan dan kesihatan bayi yang dikandung.

  • VITALEA 

Ibu hamil perlukan zat besi yang mencukupi iaitu 27 mg setiap hari. Kenapa ibu hamil perlukan lebih zat besi berbanding mereka yang tidak mengandung? Ini kerana jumlah darah dalam badan boleh mencapai 50% lebih banyak semasa hamil dan untuk mendapat pertambahan sel darah merah ini ia perlukan zat besi.

  • VITAMIN C

Tips terbaik untuk membantu penyerapan zat besi dalam badan adalah dengan mengambilnya bersama sumber vitamin C. Vitamin C ibarat sahabat baiknya yang membantu. Jika anda sudah mengambil zat besi tetapi masih tidak nampak hasil, maka anda perlu menukar cara dengan mengambilnya bersama vitamin C pula.

  • B COMPLEX

Vitamin B mengandungi B6 yang membantu pembentukan sel darah merah. Sel darah merah ini adalah hemoglobin yang diperlukan untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan.


CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK WANITA HAMIL PENGHIDAP ANEMIA


CARA 1

Anda boleh terus klik ke SET ANEMIA ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
IsmaLyeza
ig @shakleebyisma
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...