.

.

APA MENU YANG ISTERI KENA SEDIAKAN KALAU SUAMI GASTRIK MASA BULAN PUASA

Assalamualaikum 

Sejak dumenjak ni ramai pulak yang suka baca entry tentang PERSEDIAAN SAMBUT BULAN PUASA BAGI PASANGAN BARU BERKAHWIN. Almaklum lah minggu ni minggu cuti sekolah. Ramai yang kahwin. Lepas 2 minggu lagi dah nak sambut bulan puasa. Tu pasal ramai pengantin baru suka baca entry tu agaknya. hehe. Bila dah kahwin ni, kadang kadang kita baru tahu yang suami ni ada penyakit gastrik. So ni pun tinggal dua minggu je lagi nak puasa kan? Si isteri? Apa kena buat kalau dah tahu suami ada gastrik?



INFO RINGKAS TENTANG GASTRIK
Gastrik ni sebab perut kita terlalu berasid. Jadi untuk neutralkan asid, kita perlu cari makanan yang bersifat sedikit alkali :)
Ini antara jenis makanan yang oleh kita beri pada suami yang ada gastrik. So boleh la amalkan masa sahur dan lepas berbuka nanti. Baru la suami bertambah sayang. hahaha


1 Pisang
Pisang tinggi kandungan potassium dan mempunyai nilai pH yang tinggi. Pisang juga mempunyai komponen yang membantu dinding perut untuk menghasilkan lebih banyak mukus. Mukus ini melindungi dinding dalam perut dan mengurangkan kerosakan dalam perut yang disebabkan oleh asid gastrik hilangkan gastrik sakit perut Pisang yang terlebih masak mempunyai nilai pH yang lebih tinggi. pH yang tinggi bermaksud ia bersifat alkali. Boleh lah korang cuba pisang yang sedikit kehitaman untuk kurangkan sakit gastrik

 
2. Susu sejuk
Susu adalah tinggi kandungan kalsium. Kalsium membantu mengelakkan pembinaan asid dan menyerap lebihan asid yang tidak diperlukan. susu bantu hilangkan atasi gastrik sakit perut Susu sejuk pula membantu melegakan sedikit rasa perit gastrik. Boleh lah buat banana milk shakes untuk legakan gastrik 



3. Bunga cengkih
Bunga cengkih adalah untuk digigit semasa gastrik. Bunga cengkih membantu melancarkan perjalanan makanan ke arah perut dan meningkatkan penghasilan air liur. Air liur akan membantu proses penghadaman. bunga cengkih hilangkan atasi gastrik sakit perut Jika anda gastrik, gigit satu bunga cengkih, dan biarkan kejap dalam mulut. Ia akan membantu mengurangkan keasidan perut dan memberi sedikit kelegaan. 



4. Halia
Halia membantu penghasilan mukus yang membantu mengurangkan keasidan perut. Kunyah halia atau rebus halia dalam air, dan minum air halia untuk kelegaan gastrik. halia hilangkan atasi sakit perut gastrik 




5. ESP Shaklee 

ESP Shaklee bersifat alkali yang membantu mengurangkan asid dari gastrik. So ni antara option yang kita boleh pilih selain makanan yang aku kongsi dekat atas tadi. Ala senang je. Bancuh bancuh, siap. minum waktu sahur!


Takjub aku dengar tentang pengalaman kakak yang sengsara gastrik 10 tahun ni. fuhh..
 

ISTERI BOLEH TUMPANG SEKAKI KALAU SUAMI BELI ESP. MACAM MANA?


1. Isteri boleh tumpang sekaki minum ESP sama sama dengan suami waktu sahur. Sebab kuasa ESP ni mampu mengenyangkan dan beri tenaga sepanjang bulan puasa!Lagi pun in case kalau malas nak masak time sahur, tapi nak kan sesuatu yang mengenyangkan, minum jela ESP ni. Suami isteri boleh minum sama sama. Macam apa yang aku cerita sebelum ni la.. 


MINUM ESP BOLEH JADI SATU PEMBAZIRAN??

CARA ELAK MAKAN MALAM


2. Suami minum ESP untuk hilangkan gastrik. Isteri boleh tumpang sekaki ambik sesudu untuk jadikan masker sebelum tidur. Ala boleh la persiapan raya nanti muka berseri seri gitu. hehe 


PAKAI MASKER SEBELUM TIDUR 

JOM BELAJAR BUAR MASKER UNTUK RAWAT KULIT KUSAM


 So sebelum mengakhiri entry tentang gastrik suami ni, aku nak ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan al Mubarak. Semoga ibadah kita diterima dan sama sama kita jaga kesihatan okay! Kalau nak dapatkan ESP boleh contact : 




Bye! Salam

1 Komentar untuk "APA MENU YANG ISTERI KENA SEDIAKAN KALAU SUAMI GASTRIK MASA BULAN PUASA"

Back To Top