4 TIPS BERSAHUR UNTUK SUAMI YANG NAK RASA KENYANG BERTENAGA SEPANJANG HARI

Assalamualaikum

Tak lama lagi dah nak masuk bulan Ramadhan. Pasangan baru berkahwin mesti rasa teruja lain macam bila dapat bersahur dan berbuka puasa buat julung julung kalinya dengan insan tersayang. Masa ni mula la pikir apa yang nak dimakan untuk sahur nanti ? Masa berbuka nak masak apa? Nak beli dekat bazar ke atau macam mana? Mana yang dah kenal suami tu jenis makan dia macam mana, takde masalah. Tapi ada isteri yang selama bercinta tak tahu pun suami tu kuat makan. Lepas hidup serumah, baru tahu suaminya kuat melantak! Bersiap sedialah sediakan sahur yang hebat hebat nanti. hehe. 




So ini antara tips yang aku pernah cedok dari perkongsian Dr Suriyakathun tentang apa yang terbaik untuk sediakan sahur untuk suami terchenta! 


1. AMBIL MAKANAN RINGAN DAN SENANG HADAM
Amalan yang baik masa sahur adalah memakan yang makanan yang ringan dan senang hadam. Kadang kala hanya beberapa biji kurma dan minuman susu kambing atau susu soya. Lagi banyak makan, lagi cepat lapar . Sebut pasal soya, nasib baik aku dah siapkan stok Energizing Soy Protein yang aku beli masa promosi 2 bulan lepas. Memang niat nak buat stok masa puasa. Sebab aku tahu, kitorang suami isteri memang WAJIB ambik soya untuk kekal cergas sepanjang bulan puasa nanti!

CARA BERSAHUR BAGI RASA KENYANG TANPA MENGGEMUKKAN!

2.MAKAN BUAH
Kalau nak makan buah, makan buah sebelum makan nasi ( kalau nak makan nasi), Jangan makan hingga kenyang . Selepas maghrib nnt, mulalah minum air dengan kadar yang lebih dari biasa . Airnya jangan air yang ada gula , air bertapis dan alkaline adalah yang paling baik. Bagi suami yang ada kemungkinan dapat gout atau yang senang dapat kencing tak lawas, beli Ural dan amalkan satu paket pagi petang semasa berpuasa. 


3.MINUM AIR MASAK SECUKUPNYA
Pastikan banyak minum air semasa sahur. . Bagi yang biasa amalkan oats untuk sarapan, makanlah organic rolled oats dengan susu kambing masa sahur nanti. Susu lembu ramai yang alah sebenarnya. Dan lagi satu, Boleh ambil telur rebus atau separuh masak semasa sahur, jangan digoreng sebab goreng akan rosakkan telur kuning dan menyebabkan telur kuning jadi transfat yang bahaya .


4.JANGAN MAKAN MAKANAN TINGGI MSG
Jangan makan makanan yang ada MSG ( kebaynyakkan makanan segera). Ini adalah racun yang merosakkan kesan baik dari puasa. Semasa berbuka pula, memang ramai gemar minuman yang manis-manis tapi masalahnya gula putih ada juga banyak mudarat. Cubalah minuman gula merah dan madu . Buat sendiri . Untuk buang angin cuba buat minuman ini sama ada sejuk atau panas: Untuk segelas air, titik halia muda satu ibu jari , tuangkan air mendidih dan perah limau nipis serta tambah gula merah atau madu secukup rasa . Tambah air panas atau air untuk cukupkan segelas. 


Ok. Untuk pasangan baru kahwin, 4 tips ni korang kena apply tau! Mesti suami rasa dihargai dan disayangi ketat ketat sebab isterinya berusaha untuk jaga kesihatan suami! :D 


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...