Pil Perancang Kehamilan Punca Gemuk? Ikuti 8 Tips Berkesan Elak Gemuk

“Eee, gemuknya dia selepas bersalin! Tak jaga badanlah ni. Eh, pinggang dia dah tak ramping macam dulu, ini mesti ambil pil perancang kehamilan.” Itu antara dialog yang sering didengari wanita yang mengalami masalah lebihan berat badan selepas melahirkan cahaya mata atau paling tepat kepada wanita yang mengambil pil perancang kehamilan. Betul ke pil perancang kehamilan punca gemuk?

Pil Perancang Kehamilan Punca Gemuk?


Kebanyakan wanita terutama yang mengambil pil perancang kehamilan mula berasa takut dan menyalahkan pil berkenaan apabila berat badan semakin bertambah.
Menurut Pegawai Perubatan Obstetrik & Ginekologi Kementerian Kesihatan Malaysia Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, pil pencegah kehamilan boleh menjadi antara penyebab kenaikan berat badan namun perkara paling utama adalah corak pemakanan dan gaya hidup itu yang memainkan peranan lebih utama.
“Ramai yang tidak jaga pemakanan, kerap mengambil nasi lemak, roti canai, teh tarik manis, Milo manis dan seumpama dengannya yang menjadi penyebab utama kenaikan berat badan. Itu belum masuk yang suka makan bertambah, terutama jika ada hidangan kegemaran,” ujarnya.
Setiap wanita tidak perlu gusar mengenai peningkatan berat badan sekiranya mengambil pil perancang kehamilan. Anda hanya perlu mengubah gaya hidup dan bertukar kepada corak pemakanan sihat. Jangan menyalahkan pil perancang kehamilan semata-mata kerana ia bukanlah penyebab utama kenaikan berat badan dan yang paling utama adalah gaya hidup sihat

8 TIPS ELAK GEMUK KETIKA AMBIL PIL PERANCANG KEHAMILAN

Antara tips untuk elak gemuk lebih lebih lagi untuk golongan yang ambil pil perancang kehamilan : 
1. BERSENAM
Setiap pagi, cuba bersenam secara kerap supaya sentiasa sihat dan cergas. Senaman seperti berjalan setempat, menari atau berjalan pantas selama 20 minit setiap pagi memadai untuk membekalkan anda tenaga sepanjang hari.

2. TAHU KEPERLUAN KALORI
Makan dengan jumlah munasabah. Ketahui keperluan kalori badan kita. Cara mudahnya ialah dengan membahagikan pinggan kepada empat bahagian - satu perempat untuk nasi (karbohidrat), dua perempat untuk sayur (serat dan vitamin) dan bahagian terakhir diisi dengan sumber protein. Kaedah ini dapat mengelakkan kita mengambil makanan berlebihan daripada yang diperlukan.

3. ELAK MAKANAN SEGERA
Elakkan makanan segera dan minuman ringan terutama yang berkarbonat.

4. AMBIL SAYUR DAN BUAH
Banyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Kalau boleh, dapatkan tiga warna sayur dan buah (sama ada hijau, kuning, merah, jingga, putih, ungu) setiap hari untuk menikmati kebaikan fitonutrien yang berbeza.

5. VITAMIN D
Mengisi keperluan vitamin D kerana ia berfungsi mengaktifkan sel imun untuk mencegah virus dan bakteria. Vitamin D boleh didapati pada matahari, telur, hati dan ikan. Antara supplemen Shaklee yang mengandungi Vitamin D adalah Ostematrix. 

6. PATUHI JADUAL MAKAN
Untuk makan malam, sebaik-baiknya diambil sebelum jam lapan malam. Jika terpaksa makan lewat, ambillah dalam kuantiti sedikit untuk mengalas perut. Badan kita perlukan masa untuk mencerna makanan itu sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur.

7. MINUM BANYAK AIR
Ramai orang keliru antara keperluan untuk air atau makanan. Oleh itu, dengan minum banyak air, badan akan terhidrat dan mengelakkan kita terlebih makan kerana kekeliruan berkenaan.

8. KUNYAH MAKANAN PERLAHAN LAHAN
Makan dengan tenang dan kunyah hingga makanan benar-benar lumat sebelum ditelan. Isyarat kenyang mengambil masa kira-kira 20 minit untuk sampai ke otak. Jadi, makan perlahan-lahan dalam keadaan tenang dapat mengelak kita terlebih makan.

BUAT DETOKS
Jadi kepada yang nak mengambil pil perancang kehamilan, anda dinasihatkan untuk mula menjaga pemakanan dan menjalani kehidupan yang lebih sihat bagi mengelakkan kegemukan. Selain 8 tips di atas, anda juga boleh mengawal dari masalah kegemukan dengan mengamalkan DETOKS. Detoks boleh membantu organ-organ secara optimum membuang toksin dan kekotoran dari sistem anda dengan lebih berkesan. KLIK SINI untuk info lanjut tentang DETOKS


8 KEBAIKAN DETOKS UNTUK ELAK GEMUK KETIKA AMBIL PIL PERANCANG
• Pengurangan berat • Colon/usus Sihat • Badan bertenaga • Kurang rasa nak makan • Kulit yang Lebih Baik • Hati yang sihat • Menguatkan sistem ketahanan tubuh • Tidur Lebih Baik




Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...