Hati hati guna KANTA SENTUH

Menterinya, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, pemeriksaan mata perlu dilakukan daripada optometris atau pegawai perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan sebarang kesan sampingan yang teruk.
“Pemeriksaan mata perlu dilakukan oleh semua pemakai kanta sentuh, sama ada jenis berwarna atau tidak,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Kementerian Kesihatan dan Yayasan Standard Chartered di sini hari ini.


Banci Mata Kebangsaan yang dilakukan pada 2014 katanya, mendapati 413,000 penduduk di negara ini yang berumur 50 tahun ke atas mempunyai masalah penglihatan dan daripada jumlah itu, 113,000 orang menjadi buta dengan 43,000 daripadanya dikenal pasti berpunca daripada katarak. -sumber 


9 SEBAB KENAPA TIDAK BOLEH BELI KANTA SENTUH SEBARANGAN DI PASAR MALAM

Menurut Pakar Optometris, Prof Madya Dr Haliza Abdul Mutalib, ada 9 sebab kenapa kita tidak boleh membeli kanta lekap sebarangan di pasar malam atau mana mana kedai kecantikan. 
  • Jika anda membeli di kiosk atau di kedai asesori wanita tanpa rujukkan Optometris terlebih dahulu anda tidak layak memakai kanta lekap.
  • Anda tidak tahu tatatertib memasukkan dan menanggalkan kanta lekap dengan selamat.
  • Anda tidak diajar bagaimana untuk mencuci dan merendam kanta lekap dengan betul.
  • Anda tidak tahu apa perlu dilakukan jika mata tiba tiba merah dan sakit?
  • Anda tidak tahu jenis dan ciri kanta lekap yang sesuai untuk anda.
  • Anda tidak tahu had pemakaian kanta lekap anda dalam sehari. 
  • Anda tidak tahu berapa kuasa mata sebenar yang diperlukan.
  • Anda tidak tahu bagaimana cara untuk melegakannya mata kering.
  • KERANA ANDA HANYA ADA SEPASANG MATA.



PAKAI KANTA SENTUH BERKUALITI DAN MAHAL PUN BERISIKO JUGA




Salah seorang pengguna Instagram dikenali sebagai adlinahanim turut berkongsi pengalamannya memakai kanta lekap untuk dijadikan pengajaran dan dipertimbangkan sebelum anda memasukkannya ke dalam kelopak mata.

Menurut adlinahanim yang memakai kanta lekap sejak berusia 17 tahun, ianya dilakukan disebabkan masalah rabun dan berasa pemakaian cermin mata membuatkan tudung yang dipakainya ‘tak jadi’. Sejak memakai kanta lekap dia berasa amat selesa hinggalah satu hari ketika pergi ke pantai pandangan matanya terasa kabur.

Menyangkakan ianya kerana kanta lekap terlalu kering, dia menanggalkannya namun selepas itu pandangan menjadi lebih kabur lagi. Apabila diperiksa di kedai, tahap rabunnya makin teruk. Matanya pula mulai sakit hingga mencucuk-cucuk. Selepas diperiksa doktor, dia diberitahu matanya terkena jangkitan bakteria dan sakitnya terasa seperti bebola mata terbakar.
Apabila keadaan semakin teruk dia dibawa ibu bapa bertemu pakar. Alangkah terperanjatnya apabila diberitahu, kornea matanya sudah koyak. Mujurlah ianya belum melarat hingga jadi ulser sekaligus membuat mata buta.
Apabila diberitahu dia menggunakan kanta lekap mahal (berkualiti), menukarnya setiap bulan dan selalu dicuci, doktor memaklumkan kanta lekap sebenarnya boleh mencederakan pemakainya bila-bila masa sahaja walaupun langkah hati-hati diambil.
Justeru, adlinahanim menasihatkan sesiapa sahaja yang mahu memakai kanta lekap demi tujuan kecantikan berhenti melakukannya kerana risikonya tidak berbaloi.


4 JENIS MAKANAN YANG BAIK UNTUK MATA


Lepas mendengar pengalaman adik tadi, adakah kita masih ambil risiko dengan memakai kanta sentuh? Sebenarnya golongan yang rabun ni masih ada harapan untuk kembalikan penglihatan yang jauh lebih baik dari dulu. Salah satunya adalah melalui pemakanan. Ini adalah 4 jenis makanan yang baik untuk mata

SAYURAN HIJAU

Beberapa sayuran hijau mengandung  lutein dan zeaxanthin-antioksidan yang berguna untuk menurunkan risiko degenerasi makula dan katarak.

TELUR

Menurut Paul Dougherty, MD, direktur medis Dougherty Laser Vision di Los Angeles, bagian kuning pada telur merupakan sumber utama lutein dan zeaxanthin plus, yang juga membantu mengurangi risiko degenerasi makula Anda.

JERUK DAN BERRIES

Buah ini adalah pusat kekuatan vitamin C, yang telah terbukti mengurangi risiko pengembangan degenerasi makula dan katarak.

IKAN 

Menurut  Jimmy Lee, MD, direktur operasi refraksi di Montefiore Medical Center, di Kota New York, ikan tuna, salmon, makarel, dan ikan trout kaya akan DHA dan asam lemak yang bagus untuk menghindari mata kering. 


PENYELESAIAN TERBAIK UNTUK KURANGKAN RABUN - YANG PENTING SELAMAT

Jika pemakanan anda tidak mengandungi banyak tomato, lobak merah, dan sayur-sayuran hijau, anda mungkin tidak mendapat nutrien utama yang baik untuk kesihatan mata. CarotoMax membekalkan enam karotenoid penting termasuk astaxantin, alfa dan beta karotena, likopena, lutein dan zeaxantin daripada ekstrak pekat. Membekalkan lebih 13mg karotenoid dalam setiap hidangan. Ia melebihi 1.5x berbanding anggaran purata pengambilan harian!








CARA PEMBELIAN CAROTOMAX UNTUK MATA RABUN

CARA 1
Anda boleh terus klik ke  CAROTOMAX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar  Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.