Beliau berkata, pada mulanya dia pergi ke klinik kesihatan untuk temu janji berkaitan kencing manis dan darah tinggi tetapi kemudiannya telah dirujuk oleh doktor untuk membuat pemeriksaan lanjut di HTJ.
“Keadaan perut yang membesar akibat ketumbuhan ini telah memaksa saya menjalani pembedahan membuang ovari dan rahim serta apendiks bagi mengelak situasi lebih serius,” katanya di kediamannya di Ampangan, Seremban di sini.
Menurutnya, dia kini perlu menjalani rawatan kemoterapi sebanyak enam kali akibat kan-ser yang dihidapinya dan masih menunggu sama ada perlu menjalani pemeriksaan lanjut di HTJ atau Hospital Putrajaya.
Tambahnya, beliau masih belum pasti kos kemoterapi yang perlu ditanggungnya sehingga pemeriksaan lanjut dijalankan ke atasnya bulan depan.
Ibu kepada tiga anak itu me­ngakui sekiranya kos rawatan kemoterapi itu mencecah puluhan ribu, dia sekeluarga tidak mampu untuk membiayainya memandangkan suaminya ha­nya bekerja sebagai pengawal keselamatan di pusat membeli-belah. sumber 

APA ITU KANSER OVARI 

Kanser ovari adalah sejenis kanser yang bermula di dalam ovari. Wanita mempunyai dua ovari, satu di setiap sebelah uterus. Ovari ini bersaiz badam, menghasilkan telur (ova) dan juga hormon estrogen ,progesteron dan testosteron. Kanser ovari sering terjadi tanpa gejala sehingga ia telah merebak di dalam pelvis dan abdomen. Pada peringkat ini, kanser ovari adalah sukar untuk dirawat dan sering membawa maut.
Menurut Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak, Registrar Obstetrik & Ginekologi, kanser ovari banyak ditemui pada wanita yang berusia 40 tahun ke atas, memuncak pada lingkungan umur 55-60 tahun dan boleh berlaku pada remaja kurang 20 tahun. Kanser ovari lambat dikesan kerana kedudukan ovari itu jauh di dalam pelvis, berbanding pangkal rahim dan rahim. Maka proses saringan kanser sukar dilakukan.

PUNCA KANSER OVARI

Kebanyakan kes kanser ovari tidak dapat diketahui sebab-musababnya. Walau bagaimanapun terdapat beberapa faktor yang ada perkaitan dengan kanser ovari
  • Risiko meningkat dengan pertambahannya umur wanita. 8 dari 10 kes kanser ovari berlaku pada wanita lebih 50 tahun umurnya.
  • Berat badan berlebihan / obesiti
  • Penghasilan telur / perlepasan telur (ovulasi) yang dikurangkan dapat mengurangkan risiko kanser ovari. Boleh dicapai melalui pengambilan pil perancang kehamilan, penyusuan susu ibu
  • Risiko untuk mendapat kanser ovari meningkat sedikit jika seseorang wanita itu tidak mempunyai anak atau menopos pada usia lewat
  • Sejarah keluarga yang mempunyai kanser ovari dan kanser payu dara. 

TANDA TANDA KANSER OVARI


  • Tekanan abdomen, cepat kenyang, bengkak atau kembung
  • Rasa tidak selesa atau sakit pelvis
  • Senak berterusan, angin atau mual.
  • Perubahan tabiat membuang air besar seperti sembelit.
  • Perubahan tabiat pundi kencing, termasuk keperluan yang kerap untuk membuang air kecil.
  • Hilang selera makan atau cepat rasa kenyang.
  • Peningkatan lilitan perut atau pakaian terasa lebih ketat di sekeliling pinggang anda.
  • Tiada tenaga/stamina.
  • Sakit pinggang.


RAWATAN ALTERNATIF KANSER OVARI YANG BERJAYA

Menurut laporan kajian yang dibuat oleh Department of Biochemistry and Molecular Biology, New York Medical College, resveratrol menjadikan proses proliferation dalam sel sel kanser menjadi kurang aktif.
Resveratrol membantu merawat kanser dengan membetulkan DNA sel yang rosak supaya signal sel dapat diproses dengan betul. Ini akan menyebabkan sel-sel kanser yang rosak ini ‘membunuh diri’ melalui proses apoptosis.
Apabila semakin lama menggunakan resveratrol, sel-sel kanser akan semakin berkurangan dan akhirnya hilang. Anda boleh teruskan dengan resveratrol walaupun anda sudah bebas kanser kerana khasiat resveratrol sangatlah banyak.



BAGAIMANA RESVERATROL MEMBANTU MENCEGAH KANSER

Di Malaysia dikatakan seorang daripada 4 orang rakyat Malaysia berisiko menghidap kanser. Angka ini sangat menakutkan dan saya dengar juga semakin bertambah pesakit kanser.

Daripada penerangan di atas, adalah penting agar pertahanan badan sangat kukuh sebagai pencegahan kanser. Banyak kajian telah membuktikan bahan-bahan semulajadi boleh membantu meneutralkan radikal bebas, mengurangkan keradangan dan menghalang angiogenisis (sel kanser berkembang) dan dengan ini dapat mengganggu ketiga-tiga fasa kanser.

Pada tahun 1979 Dr. John Pezzutto membuat penyelidikan selama bertahun-tahun untuk menyiasat tumbuh-tumbuhan semula jadi yang dapat menghalang atau mencegah kanser. Selepas bertahun-tahun saringan puluhan ribu sebatian semula jadi, pada tahun 1997 beliau dan pasukannya menerbitkan satu kertas dalam Sains Journal bertajuk “Cancer chemopreventive Aktiviti Resveratrol“.

Buat kali pertama penyelidik mendapati bahawa resveratrol boleh mengganggu semua tiga peringkat kanser. Ia membantu
  • Meneutralkan radikal bebas sebagai antioksidan yang kuat di peringkat pertama
  • Bertindak sebagai anti-radang pada peringkat kedua
  • Menghalang pembentukan salur darah baru pada peringkat ke-3.

Dr Pezzutto menyimpulkan bahawa resveratrol merupakan agen kemoterapi yang semulajadi kepada manusia. Resveratrol telah digunakan semasa proses radiasi (radiasi adalah salah satu kaedah perubatan moden untuk membantu mengecutkan sel kanser). Hasilnya seperti berikut

1. Resveratrol bertindak sebagai bahan yang sensitif kepada tumor, ia menjadikan sel yang malignan lebih sensitif terhadap terapi radiasi.
2. Resveratrol juga membuatkan tisu yang normal (tidak dijangkiti kanser) kurang sensitif terhadap radiasi. Ini membantu mengurangkan kesan sampingan radiasi pada tisu yang normal.
3. Resveratrol membantu meningkatkan kesan kemoterapi yang membuatkan kadar lebih tinggi untuk mematikan sel kanser. Penemuan ini dilaporkan pada Mac 2008 dalam jurnal Advances in Experimental Medicine and Biology.

Dalam buku Dr. Maroons, The Longevity Factor beliau menyebut produk oleh Shaklee dipanggil Vivix merupakan satu-satunya polifenol bercampur-campur di pasaran. Beliau seterusnya menjelaskan mengapa produk polifenol bercampur-campur mempunyai kelebihan berbanding hanya produk resveratrol berdiri sendiri.






CARA PEMBELIAN VIVIX UNTUK KANSER OVARI


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar  Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik



PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.