Awas! Lelaki Berak Tak Puas Dan Berdarah Antara Tanda Kanser Usus

Awas! Lelaki Berak Tak Puas Dan Berdarah Antara Tanda Kanser Usus. Menurut Pakar Bedah Am dan Usus, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKMSC) Dr Luqman Mazlan, kanser usus kini menjadi kanser nombor satu dihidapi lelaki di Malaysia. Gaya hidup tidak sihat bagi sesetengah golongan lelaki menjadi faktor penyumbang kanser usus. Ramai lelaki yang takut menjalani pemeriksaan awal kerana malu dan takut menerima kenyataan. Ini menyebabkan penyakit merebak hingga ke tahap tiga dan empat. 

Lelaki paling ramai menghidap kanser usus




TANDA TANDA AWAL LELAKI HIDAP KANSER USUS 

Terdapat beberapa tanda awal lelaki yang menghidapi kanser usus. Antaranya adalah : 

1. BERAK BERDARAH

Menurut Dr Luqman Mazlan, kanser usus boleh menyerang siapa sahaja. Golongan lelaki terutamanya yang suka ambil ringan dan tidak peduli sesuatu simptom boleh memudaratkan.  Contohnya berak berdarah. Ada yang sangka ianya buasir dan selagi tidak menyakitkan, tidak mahu berjumpa doktor.
Berak berdarah bergantung pada di mana usus itu berada. Jika kanser terjadi di bahagian berdekatan dubur, darah yang keluar berwarna merah terang dan cair. Jika berlaku di sebelah kanan, darah berwarna lebih pekat.

2. JARANG DAN TIDAK PUAS BERAK

Jarang berak lebih dua minggu antara simptom awal kanser usus. Selain itu kewujudan lendir pada najis juga antara simptom kanser usus. Kadangkala pesakit mengalami cirit-birit dan diselang seli dengan keadaan normal juga sembelit. Pesakit juga kadangkala tidak puas berak iaitu terasa ingin membuang tetapi tiada apa yang keluar.
3. Sakit perut lebih kepada bahagian kiri abdomen.
4. Berat badan berkurangan tanpa sebab.
5. Muka pucat, kurang darah (anemia), letih dan tidak bermaya.
6. Kurang 10 peratus pesakit mengalami penyumbatan usus.

PUNCA PUNCA LELAKI HIDAP KANSER USUS 

Lelaki merokok bukan ssaja mengundang penyakit jantung dan paru paru malah antara punca hidap kanser usus


Kanser usus kini menjadi kanser nombor satu dihidapi lelaki di Malaysia. Gaya hidup tidak sihat bagi sesetengah golongan lelaki menjadi punca kepada penyakit ini. Ini merupakan antara punca punca lelaki menghidap kanser usus. 
  • Sejarah keluarga yang mengalami kanser usus
  • Sejarah keluarga yang mengalami diabetes jenis 2
  • Mengetahui sejarah keluarga yang mewarisi gejala kanser usus
  • Pernah mengalami kanser  usus
  • Pernah mengalami penyakit keradangan usus kronik
  • Kegemukan
  • Gaya hidup kurang aktif
  • Perokok
  • Diet tidak seimbang
  • Alkohol
  • Usia

Kanser usus tidak hanya menyerang golongan berusia malah golongan muda turut tidak terkecuali.Walaupun peratusan golongan lelaki yang menghidap kanser usus lebih tinggi, penyakit ini boleh menyerang sesiapa saja. Menurut Dr Luqman Mazlan lagi, beliau pernah merawat seorang pesakit muda berusia 19 tahun yang tiada sejarah keluarga menghidap kanser ini. Sebab itu pemeriksaan berkala amat penting

TIPS MENGURANGKAN RISIKO KANSER USUS

  • Mengamalkan hidup sihat iaitu pengambilan makanan berkhasiat iaitu melebihkan pengambilan sayuran dan buah-buahan.
  • Mengurangkan makanan mengandungi lemak haiwan seperti kambing dan lembu.
  • Mengekalkan berat badan seimbang.
  • Bersenam
  • Tidak merokok
  • Tidak mengambil minuman keras.

RESVERATROL TERBUKTI BANTU PESAKIT KANSER USUS


Menurut American Cancer Institute, rasveratrol adalah antioksidan yang sangat berkuasa. Ia mengurangkan pengaktifan NF kappa B, yakni sejenis protin yang dikaitkan dengan pembentukan kanser dalam tubuh.
Menurut laporan kajian yang dibuat oleh Department of Biochemistry and Molecular Biology, New York Medical College, resveratrol menjadikan proses proliferation dalam kanser payudara menjadi kurang aktif.
Menurut American Cancer Institute, meminum sumber resveratrol setiap hari menurunkan risiko kanser prostat. Malah meminumnuya sekali seminggu boleh menurunkan risiko kanser prostat sebanyak 60%.
Anggur muscadine adalah anggur yang paling tinggi nilai resveratrolnya. Ikatan kimia dalam anggur muscadine ini jauh berbeza dari anggur-anggur jenis lain, yang mana ia kaya dengan anthocyanins, yang mempunyai antioksidan yang tinggi dan menunjukkan beberapa kesan antitumor, termasuk menghalang sintesis DNA dalam kanser payudara dan perkembangan saluran daran dalam sesetengah tumor, termasuk enzim perebak tumor.




TESTIMONI PENGGUNA VIVIX UNTUK KANSER USUS







CARA PEMBELIAN VIVIX UNTUK KANSER USUS


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar  Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...