Darah Haid Berwarna Kehitaman Dan Keluar Terlalu Sedikit. Adakah Itu Tanda Sukar Hamil?

Soalan - Pada hari hari awal didatangi haid, saya mendapati darah haid tersebut berwarna kehitaman. Adakah ini dianggap normal? Pernah juga berlaku pada hari pertama darah haid terlalu sedikit dan keesokanya darah berhenti selama dua hari. Selepas itu darah haid keluar dengan banyak. Adakah ini tanda penyakit dan sukar hamil?





Menurut Professor Dr Nik Hazlina Nik Hussain, Penyelaras Unit Perkembangan Kesihatan Wanita, haid yang berwarna kehitaman hitaman pada awal kedatangan haid merupakan perkara normal. Darah haid yang agak sedikit pula pada hari pertama juga merupakan keadaan biasa. Berdasarkan penerangan yang diberikan jelas menunjukkan bahawa darah haid seolah olah “terhenti” selama dua hari dan selepas itu baharulah keluar dengan normal. Anda beranggapan bahawa pengeluaran darah tersebut agak kurang lawas pada peringkat permulaan sahaja.

Masalah lain yang dialami oleh anda adalah masih belum hamil walaupun tempoh perkahwinan sudah setahun. Berkemungkinan besar anda mengalami simptom atau gejala lain yang berkaitan dengan masalah haid.



SINDROM OVARI POLISTIK (PCOS)

Masalah ini berlaku apabila ovari gagal berfungsi secara normal dan mengakibatkan peningkatan aras hormon androgen (hormone lelaki)

TANDA TANDA SINDROM OVARI POLISTIK

  • Haid tidak tetap
  • tidak hadi pada tempoh yang lama
  • keguguran rambut
  • kulit bertukar gelap kehitaman
  • wujud bulu di kawasan wajah dan badan
  • tekanan darah meningkat
  • jerawat
  • berat badan naik
  • murung
  • stress


Biasanya seorang wanita yang mengalmi sindrom ini akan mengalami haid yang tidak teratur, lambat datang haid dan kadang kadang lambat datang haid sehingga 3 ke 6 bulan baharulah didatangi haid yang berikutnya. Keadaan ini dikenali sebagai oligomenorea. Sesetengah wanita pula tidak mengalami haid dalam setahun. 

Selain kitaran haid yang begitu panjang tempohnya, wanita boleh mengalami pendarahan haid yang sedikit sekali iaitu haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu. Wanita yang mengalami sindrom ovari polistik akan mengalami haid yang sangat sedikit iaitu selama dua hingga tiga hari sahaja. 

Gejala sebegini dikenali sebagai oligomenorea iaitu haid yang tidak tetap yang biasanya dialami tiga hingga enam bulan sekali dan pada kebiasaannya haid tersebut mungkin berpanjangan. Masalah ini berlaku akibat folikel dominan tidak dapat dihasilkan semasa proses pembesaran folikel. Kesan ini membantut proses pengovulan dan menyebabkan haid yang tidak teraur.


BAGAIMANA PCOS MENYEBABKAN SUKAR HAMIL?

Penghidap PCOS kebanyakkannya mengalami masalah haid tidak tetap dan hormon tidak seimbang. Ia menganggu proses kematangan dan perkembangan telur di kilang ovari. Hal ini menyebabkan ovulasi sukar berlaku dan kitaran haid terganggu. Disebabkan ovulasi yang sukar terjadi, peluang untuk hamil juga menjadi tipis. 


PCOS BOLEH BAGI RISIKO KANSER RAHIM?

Kadangkala keadaan ini juga menyebabkan dinding rahim yang menebal dan tidak seperti wanita normal yang lain hasil tindak balas ransangan hormon endrogen yang berterusan kepada wanita penghidap sindrom ini. 

Oleh itu tidak hairanlah jika sesetengah penghidap PCOS akan mengalami pendarahan haid yang banyak dan berpanjangan. Gejala pendarahan ini hendaklah diambil berat oleh penghidap kerana ransangan hormon endrogen yang berpnjangan dalam masa yang lama aboleh meningkatkan risiko kanser rahim terhadap wanita tersebut. 

Sindrom PCOS ini juga boleh menimbulkan gejala pelbagai penyakit. Oleh itu penghidap sindrom ini dinasihatkan untuk mwnjalani pemeriksaan kesihatan yang berkala secara tetap. 


RESVERATROL MAMPU SEIMBANGKAN HORMON DAN MASALAH PCOS



Supplements of resveratrol may reverse the hyperandrogenemia and hyperinsulinemia associated with polycystic ovary syndrome (PCOS), a new study suggests.
In a small randomized, double-blind trial, women with PCOS who took resveratrol for 3 months had significantly lower total-testosterone (T) and dehydroepiandrosterone-sulfate (DHEAS) levels than women who took a placebo, senior author Antoni J Duleba, MD, and colleagues report in the Journal of Clinical Endocrinology and Metabolismpublished online October 18.
The findings suggest that resveratrol has "effects at both the ovarian and adrenal level," without significant changes in body mass index (BMI), lipid profile, or markers of inflammation or endothelial function, they write.
Resveratrol is an antioxidant that occurs naturally in a variety of foods, including peanuts, pistachios, dark chocolate, blueberries, raspberries, and red grapes, and it is thought to contribute to the health benefits of red wine. - SUMBER 



"Our study is the first clinical trial to find resveratrol significantly lowers PCOS patients' levels of testosterone as well as dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS), another hormone that the body can convert into testosterone," said the study's senior author, Antoni J. Duleba, MD, of the University of California, San Diego in La Jolla, CA. "This nutritional supplement can help moderate the hormone imbalance that is one of the central features of PCOS." - SUMBER

BAGAIMANA RESVERATROL SANGAT MEMBANTU WANITA YANG MENGALAMI PCOS ATAU HAID TIDAK TETAP?

Anggur Muscadine mengandungi antioksidan yang tinggi dan phytokimia yang membantu untuk melindungi sel dari pada kerosakan akibat serangan radikal bebas. Munurut Havard School of Public Health, makan makanan yang kaya antioksidan trerbukti dapat menurunkan risiko penyakit kronik.

Buah Elderbry dalam vivix, kaya dengan sumber vitamin C dan A yang sangat penting untuk membantu tubuh mengekalkan kesihatan yang optima. Bioflavonoids dalam elderbery membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. Pengambilan dos yang betul setiap hari akan membantu tubuh mencegah segala macam penyakit kronik termasuk masalah kitaran haid tidak normal dan PCOS










CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 

IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com

COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.






Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...