SUAMI SAYA SEORANG PEROKOK, ADAKAH ITU PUNCA SAYA SUKAR HAMIL?

Hai Assalamualaikum semua =))

Harini aku rasa nak kongsikan sedikit tentang masalah sukar hamil, tapi dari perpektif lelaki. Sebab lately, aku tengok bila pasangan yang sudah lama berkahwin, tapi masih belum dikurniakan anak, orang luar akan terus tuding jari pada si isteri. Si isteri la punca masalah sampai susah sangat nak beranak sampai sekarang. For your information, masyarakat sekarang dah makin open minded. Dah makin bijak menilai. Tak semua masalah berpunca dari kaum isteri sahaja. Ada juga faktor lain yang jadi punca kenapa masih belum dikurniakan anak sampai ke hari ni. Faktornya adalah...Suami si perokok tegar. Jika suami seorang perokok, adakah itu punca sukar hamil?




FLASHBACK : MACAM MANA HUBBY STOP MEROKOK SEBELUM KAHWIN
Aku ingat lagi macam mana awal awal perkenalan aku dengan hubby, kitorang berkawan tak lama. Kenal hati budi dalam setahun macam tu, lepas tu kahwin. Tapi sebelum kahwin tu, aku dah letak syarat. Aku nak dia berhenti merokok dulu. Sebab kak aish korang ni seorang yang berpandangan jauh cehwah. Aku taknak ada masalah di kemudian hari. Aku bukan je tak suka bau si perokok. Tapi aku juga taknak gara gara rokok, kami tak dikurniakan anak. Yes memang anak tu rezeki yang Allah dah tetapkan. Tapi aku tetap akan berusaha untuk elak benda benda tak elok terjadi. Mana yang kita boleh elak, kita elak. 

Hubby setuju untuk berhenti rokok. Walaupun mula nya macam macam taktik dia cuba buat untuk curi curi merokok, macam dalam entry ni. hehe.  

LELAKI SEKARANG BOLEH MATI KALAU TAK BERASAP! 

 Berbalik dengan isu kaum lelaki zaman sekarang. Bila fatwa dah keluar mengatakan rokok haram, mereka pun pandai, hisap vape pulak. Asalkan keluar asap dari mulut tu kira jadiklah kan? Ada yang konon kata, sorry i dah stop smoking, Tapi i hisap Vape je. (-____-) Sampai macam tu sekali tau lelaki ni! Kalau orang dulu dulu mati sebab tak cukup makan, tapi lelaki sekarang mati sebab tak dapat berasap. oucchh!


AKIBAT ROKOK, SPERMA JADI CACAT!
Ini akibat kalau suami kita seorang perokok. Merokok membuatkan suami kita menghidu bahan toksik yang boleh merosakkan sistem kesuburan lelaki tanpa mereka sedari. Kualiti dan kuantiti sperma akan merosot. Pendek kata, lelaki yang merokok, spermanya tidak normal dan cacat sikit macam dalam gambar tu. hehe. Jangan kata "eh lelaki tu merokok bertahun tahun tapi ada je anak??" Ok. Lain orang lain la dia punya condition tubuh badan dia, dah tu, kalau masih lagi belum ada anak, tak boleh ke cuba untuk stop? Mungkin tu puncanya kan? Tak boleh sama kan semua lelaki. Kalau dah lama berkahwin, dah cuba bermacam macam cara, tapi masih belum ada rezeki lagi, aku cadangkan, cuba berhenti rokok sebagai langkah terakhir.

JOM CHECK LIFESTYLE SUAMI KITA
Cuba kita check balik rutin suami kita. Berapa batang rokok yang dia sedut setiap hari? Ada tak pergi exercise dalam seminggu ni? Adakah dia mengamalkan gaya hidup yang sihat? *facepalm* 

Jika jawapannya, pagi tadi aku nampak suami aku sebelum breakfast, dah capai sebatang rokok sambil baca newspaper. tengahari lepas lunch, dia hisap lagi sebatang. Kadang kadang dua. Exercise ada jugak suami aku buat tu pun 6 bulan yang lepas. Tu pun sebab aku ajak dia pergi shoot talent, so aku ajak dia naik Broga. Kalau tak, alamat setahun la tak workout langsung. =))


Si isteri hari hari berdoa mohon zuriat. Si suami juga mohon zuriat. Tapi macam mana Allah nak perkenankan doanya kalau dalam mulut si suami ada benda yang haram. Iaitu ROKOK 

Remember semua para para isteri. Isteri yang sayangkan suami, sayangkan keluarga, dan mahukan cahaya mata, sila lah bendung suami kita dari terus merokok. Because It brings harm to you and all your families. Yang si suami pun, cuba la tahan nafsu tu sikit. Kalau diri sendiri pun korang tak boleh nak manage,  macam mana nak manage orang lain? You sebagai ketua keluarga kena la be a good example! Orang lain, kahwin setahun dua dah ada anak, tapi disebabkan lifesytle tak sihat yang si perokok ni bawak dalam keluarga tu, sampai umur 40 pun tak ada anak lagi. And uols tak kesian ke kat isteri yang menadah telinga dengar umpat keji orang lain? Bagi aku, kalau sebab rokok, uols takde anak, tak berbaloi. Yup, betul, anak tu rezeki yang Tuhan bagi. Tapi kita harus berusaha ke arah tu. kan?

USAHA KE ARAH HENTIKAN KETAGIHAN ROKOK SI SUAMI
Sekarang ni, aku hari hari jumpa customer yang puas hati sebab berjaya berhenti rokok dengan bantuan vivix. Vivix lah harapan zaman sekarang yang ramai gila dok cari sebab nak hentikan ketagihan rokok tu. Disebabkan vivix, aku rasa macam family members aku dah naik femes dah sebab ramai jadikan mereka idola hahaha. yela abang aku berhenti rokok dengan vivix, suami aku pun sama, Abang ipar aku pun sama. Walaupun mereka dah ada anak, tapi yeah mereka dah ada kesedaran untuk tidak lagi merokok dan amalkan lifestyle yang sihat. (so aku jadi pelik kalau yang belum ada anak, tapi masih tak ada kesedaran untuk ubah lifestyle kepada yang lebih sihat!!)



So who cares about price? Kalau untuk ke arah kebaikan, pedulikan benda benda lain, spend your money untuk beli vivix dan stop smoking! Mulai harini, si isteri harus support suami masing masing untuk makan secara sihat, rajin rajin exercise dan hentikan rokok sebab rokok salah satu punca anda sukar hamil. Marilah kita sama sama menjadi health concious! 

CARA ORDER VIVIX UNTUK STEP PERTAMA KE ARAH USAHA MENDAPATKAN ANAK!
Perkongsian tentang rokok ni sebenarnya ikhlas lillahitala untuk bantu customer yang berhajat nak menimang cahaya mata. Insyallah. Dalam masa yang sama, kita bantu suami kita untuk menikmati lifestyle yang lebih sihat. Dan aku yakin satu hari nanti, korang akan dapat melihat DOUBLE LINE di UPT TEST dan merasa baby kick korang sendiri. Perasan yang indah subhanallah! Korang boleh klik button pink dekat bawah untuk tahu lebih details cara macam mana nak order VIVIX ye :)


http://getmedean.blogspot.com/2015/06/pembelian-supplemen-shaklee-melalui-4.html
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
September 20, 2015 at 8:30 AM delete

Vivix sangat baik untuk atasi ketagih merokok.

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...