SELAMAT KE KANTA LEKAP ONLINE? NAH TIPS UNTUK KORANG!

Assalamualaikum

Aku ada sedikit info untuk dikongsikan dengan uols semua. Maybe some of you have already read about this, well it doesnt matter. Kalau yang dah tau, anggaplah ni sebagai second reminder, mana yang belum tahu, MUST READ!


 kredit to KOSMO


Actually setiap orang ada tahap keihatan mata yang berlainan. Contoh kalau kita ada masalah kekeringan pada mata, jadi kena beli lense jenis yang mempunyai kandungan air yang tinggi dan material yang lembut. Tak boleh suka suka beli lense yang orang lain boleh pakai. sebab tahap kesihatan mata kita dan mereka adalah tidak sama. 

Kadang kadang aku pelik jugak macam mana penjual kanta lekap dekat uptown ni boleh suka suka jual tanpa bagi apa apa khidmat nasihat tentang material mana yang sesuai untuk pelanggan..


Selalunya kalau kita beli kanta lekap dekat kedai kedai optikal, paling murah pun kita boleh dapat RM40. Tapi kanta lekap macam ni pun hanya boleh dipakai selama sebulan je. Dan mereka yang menjual dekat kedai optikal ni pun memang menyarankan supaya guna sebulan je. jangan nak mengada ngada guna lebih dari sebulan. kalau roti expired korang nak ke makan? sama la jugak dengan kanta lekap nih.


Kebanyakan penjual kanta lekap secara online ni, memang la harga nya murah berbaloi baloi bila beli. dah la lawa, murah pulak tu. ada pulak yang cakap kanta lekap harga RM20 ni boleh digunakan selama setahun. Buat pengetahuan korang, Kanta lekap pakai buang setahun yang diyakinin selamat hanyalah dari jenis separa keras. Material ni sangatlah berbeza dengan yang ada di pasaran tu. Sebab material macam ni kadar serapan oksigennya adalah tinggi, berbeza la pulak dengan kanta lekap yang murah2 di pasaran tu, mudah dilekati kotoran!
So walaupun penjual kata 'tahan satu tahun' kalau boleh pakaila paling lama pun 3 bulan je. ni pun untuk mengelakkan kanta lekap tu menjadi terlalu kotor.




Bukan lah niat untuk menjatuhkan perniagaan kanta lekap secara online ni, tapi bila pikir balik, penjualan secara online kadang kadang tak dipantau oleh optometrist yang bertauliah. means that takde lah guide dari mereka mereka yang bertauliah ni tentang cara pemakaian dan penjagaan yang betul. apa yang mereka lakukan adalah, post gambar gambar lense yang cantik cantik, pelanggan pilih dan order, bankin bayaran, dan bila sampai barang, terus pakai. 

takde langsung guide dari mereka kan? macam mana kalau pembeli tu di kalangan mereka yang baru first time pakai kanta lekap? sadis kan? 


So elakkan la menjual dan membeli kanta lekap sesuka hati mu kerana first, tiada pemeriksaan mata untuk menentukan kita ni layak atau tak untuk pakai, second, kerana material kanta lekap yang diragui....

 
Nasihat aku pada korang yang gila kan kanta lekap..

1. Belilah kanta lekap dari kedai2 optikal dan lakukan pemeriksaan dulu sebelum pakai.
2. Jangan la berkira sangat dengan duit. Biar mahal asalkan selamat dipakai. Bayar murah tapi kalau mata sakit tak boleh jugak kan? nanti habis duit ke rawatan mata pulak..

Share la dengan kawan2! Selamat Hari Raya!

 
Previous
Next Post »

7 komen

Write komen
iPai
AUTHOR
August 24, 2012 at 2:55 PM delete

saya tak reti pakai .. hehehe

Reply
avatar
August 24, 2012 at 3:55 PM delete

betul tue.. laen org laen kekuatan mata.. atia sendiri yg beli contact lens mhl sekali pon kena jugak bahana sakit mata.. ni kan pulak yg murah2 ni.. lagi la x brani.. huhu..

http://atia-gadismelayu.blogspot.com/2012/07/gara2-pakai-contact-lens-koyak.html

Reply
avatar
ezy.fia
AUTHOR
August 24, 2012 at 8:26 PM delete

saye tkot nk pkai contact lens..
haha

Reply
avatar
August 24, 2012 at 11:17 PM delete

so far alhamdullillah Mish pakai yg online okey. tp kadang2 terpikir jugak, sekali mata tergadai, apa lagi yang kita ada ntuk melihat kan?

ish ish ish..

thanx atas peringatan tu aish..sgt2 berguna..:)

Reply
avatar
mat ganu
AUTHOR
August 27, 2012 at 3:05 PM delete

hehe..sy pakai time nk kuar je..jarang2 je..lens ni susah sket..nk kne jage elok..kne beli air lens yg berkualiti laa..jenis re-nu x brape ok..biase pakai dlm 6 jam shari slame 3-4 bulan je..

Reply
avatar
ecadwinkyasha
AUTHOR
August 29, 2012 at 8:39 AM delete

sangat setuju cik aish...eca beli kanta lekap pun murah harga RM20/pair dkt kedai ..murah sebab kanta lekap tu transparent..klu kaler2x,mak aiii,murah pun RM35 je...ada gk RM30..oke la dri yg berlambak kt tepi shopping mall tu.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
May 30, 2014 at 6:38 PM delete

cik juju penah judak beli contact lens korea yg rm25. saje nak test pakai. tapi baru pakai dua kali,cik juju dh buang sbb rasa tak selesa. hehe lebih suka yg beli kat kedai. =)

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...