KENAPA ORANG SEKARANG KENA MAKAN SUPPLEMEN

KENAPA ORANG SEKARANG KENA MAKAN SUPPLEMEN


Orang dulu makan sayur, mereka tak perlu makan supplemen. Sihat je? 
So kita pun tak payah makan supplemen, baik kita makan sayur je. Boleh ke?



Sayur memang antara menu yang perlu ada dalam DIET kita setiap hari. Orang dulu, berkebun, bercucuk tanam, dan makan hasil tanaman mereka sendiri. Dorang ni jenis tanam belakang rumah, petik, makan. Ada yang makan macamtu je, tak masak pun, kira buat macam ulam la. Sebab tu orang dulu dulu sihat. Dah la makan mentah, sayur tu pulak memang khasiat dia tip top sebab TAK ADA langsung tercemar. Mana taknya, zman dulu belum ada lagi semburan semburan kimia yang merbahaya macam sekarang. Orang dulu, semua makan sayur yang organik. FRESSHHH. Makan hasil tanaman sendiri.

Zaman dulu yes memang betul, siapa yang jual supplemen konfirm tak laku punya sebab orang dulu dulu sihat sebab makan benda tak tercemar. 

Zaman sekarang lain. Rumah pun takde laman langsung nak tanam sayur. Semua beli dekat kedai. Nampak segar segar je. Tapi tahu tak sayur sekarang dah tercemar?


Sekarang kita harapkan sayur dekat kedai. Pembekal sayur akan pastikan bekalan mereka sentiasa mencukupi, tidak rosak dan nampak segar macam baru lepas dipetik 5saat yang lepas. Jadi apa yang mereka perlu lakukan adalah dengan memberi racun kawalan serangga perosak, baja yang tidak organik dan semburan wax (semburan wax femes dekat buah anggur, kalau anggur tu nampak macam debu debu putih, tu la wax, bahan kimia seakan lilin supaya buah anggur tak lembik, dan tahan lama selepas dipetik!)

Kita pernah nampak kan, macam mana tukang sembur racun kimia kawal perosak ni, akan guna kelengkapan macam penutup mulut dan sarung tangan sebab yang mereka sembur tu RACUN. Terkene kulit pun boleh memudaratkan ni kan pulak tanaman yang dah disembur tu masuk badan kita. huhu.

Berbeza sungguh sayur dulu dengan sayur sekarang. Sebab tu, kita kena ambik supplemen. Sebab nutrient yang kita nak dari sayur dah kurang. Kita sebenarnya dah terdedah dengan PENCEMARAN tanpa kita sedar.

Bestnya zaman datuk nenek dulu kan? Tak perlu supplemen kalau apa yang dorang makan semua selamat dan takde pencemaran macam sekarang!
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Hana
AUTHOR
January 22, 2017 at 7:17 AM delete

A'a kan dulu semua makan ulam-ulaman yang tumbuh kat hutan tu. fresh tak ada tercemar. Sekarang lain..

memang setiap bulan kena baget beli suplemen. hehehe

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...