Bagaimana Kaki Bengkak Ketika Hamil Boleh Terjadi Dan Tips Kurangkan Bengkak

Ketika kandungan sudah mencecah sembilan bulan, kebanyakan wanita hamil akan mengalami bengkak pada buku lali dan jari kaki. Macam mana ia boleh terjadi dan bagaimana untuk mengurangkan bengkak tersebut?




BAGAIMANA KAKI BENGKAK KETIKA HAMIL BOLEH TERJADI?


Apabila bayi semakin membesar, rahim memberi tekanan kepada saluran di pelvis. Ini khususnya menjejaskan salur darah besar yang menerima darah daripada anggota badan bahagian bawah. Salur darah yang dipanggil vena kava bawah ini terletak pada bahagian kanan badan. Wanita hamil akan mengalami tekanan dan menyebabkan peredaran darah di bahagian itu menjadi perlahan dan mengakibatkan darah terkumpul. 


Tekanan daripada darah yang terkumpul ini memaksa air turun dan keluar melalui salur darah kecil (kapilari) masuk ke dalam tisu tisu pada tapak kaki dan buku lali. Biasanya, air ini akan diserap oleh badan. Kadang kala wanita hamil juga menyimpan lebih banyak air daripada biasa dan ini menambahkan lagi kebengkakan atau sembap tersebut. Anda mungkin mendapati kebengkakan ini lebih teruk pada waktu petang dan malam, sebelum lega sedikit pada waktu pagi setelah anda tidur sepanjang malam. 


Menjelang petang, anda mungkin dapat lihat jika anda tekan kulit di sekitar buku lali, kulit itu tidak menganjal dengan serta merta dan kembali kepada keadaan asalnya. Sementara itu, menjelang penghujung kehamilan, tangan anda juga mungkin menjadi bengkak dan cincin yang anda pakai akan terasa ketat. 


Ederma atau sembap semasa hamil adalah perkara biasa terutamanya dalam trimester ketiga. Di antara 50 dan 80 peratus wanita hamil yang sihat akan mengalaminya. Cuaca panas seperti di negara kita juga memburukkan lagi keadaan ini. Bagaimana pun, jika anda mengalami bengkak yang teruk pada muda, tangan atau tapak kaki, jumpalah doktor anda. Ini mungkin salah satu simptom praeklampsia iatu satu keadaan yang serius bagi anda dan bayi. 


TIPS UNTUK KURANGKAN BENGKAK

  • Ubat ubatan jenis diuretik tidak sesuai digunakan semas hamil yang akan membuatkan buah pinggang mengeluarkan air dan garam sodium supaya anda kerap membuang air dan menghapuskan cecair tang berlebihan dengan cara itu. 
  • Anda boleh mencuba cara lain untuk mengawal kebengkakan iaitu dengan menaikkan kaki untuk membantu melancarkan peredaran darah. Jika di tempat kerja, letakkan bangku kecil atau kotak di bawah meja anda. Di rumah pula, cubalah baring mengiring ke kiri kerana ini boleh mengurangkan tekanan. Anda juga perlu mengelakkan duduk atau berdiri terlalu lama tanpa berehat. 
  • Selain itu jangan cuba menyilang kaki semasa duduk. Palailah seluar stoking sokongan sebelum anda bangun dari katil pada wqaktu pagi supaya darah tidak berpeluang berkumpul di sekeliling buku lali. 
  • Anda juga dinasihatkan minum banyak air, bersenam selalu terutamanya berjalan, berenang atau menggunakan basikal senaman. Jika anda membuat perjalanan jauh, berhentiklah dengan kerap untuk meregangkan kaki. 
  • Makan makanan berkhasiat dan elakkan makanan yang tinggi kandungan sodium dan garam seperti kacang masin, jeruk sayuran, telur masin dan ikan kering. Ingatlah, walaupun buku lali anda yang bengkak ini mungkin menyebabkan rasa tidak selesa, keadaan ini adalah sementara sahaja. Ia akan hilang sejurus anda melahirkan anak. 


SET LENGKAP IBU HAMIL UNTUK KURANGKAN RISIKO KAKI BENGKAK

Bagi anda yang ingin mendapatkan kesihatan yang terbaik sepanjang 9 bulan proses kehamilan, termasuk mengurangkan risiko bengkak kaki dan sebagainya, selain makan makanan berkhasiat, anda jugak digalakkan untuk menmbil tambahan supplemen seperti set lengkap ibu hamil Shaklee ini. Terdapat 6 vitamin yang diperlukan oleh ibu hamil 

  1. Vitalea
  2. B Complex 
  3. ESP
  4. Vitamin C
  5. Ostematrix
  6. Omega Guard


KHASIAT SETIAP SUPPLEMEN SET HAMIL



Ostematrix - membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir.
Omega guard - kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.
Vitamin C sr - tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif.

BComplex - kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah.
Vitalea - multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil.
ESP - bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.

Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo!


CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET SET HAMIL MENGIKUT TRIMESTER ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan 
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 


IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Ainul
AUTHOR
April 16, 2017 at 4:02 PM delete

jaga jaga kaki bengkak, maksudnya kurang nutrisi

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...