Apa Korang Rasa Bila Ayah Korang 16 Tahun Menghidap Osteoathrithis

Apa korang rasa bila ayah korang yang dah 16 tahun menghidap Osteoathrithis, dulu siap kena usung nak ke klinik dan hospital. Dulu kalau gerakkan kaki bunyi berkeriuk macam engsel pintu berkarat, berjalan siap keluar bunyi macam tulang berlaga.
.






Ayah memang dah wajib operate masukkan besi dekat left hip joint, tapi sebab kerenah birokrasi, doktor batalkan balik operation. Dari boleh bawak motor, sekarang tak boleh langsung, dari bawak kereta manual kena tukar kereta auto. Dulu nak angkat kaki pun susah. Guna tongkat pun jalan slow-slow je. Dalam rumah guna kerusi roda.
.

Tapi, sejak kebelakangan ini, ayah dah boleh berjalan tanpa tongkat, walaupun jarak tak berapa jauh. Boleh dukung cucu dari dalam rumah bawak ke kereta di luar rumah dan malam ini pergi makan kat Mydin Mall, ayah lupa nak bawak tongkat tapi Alhamdulillah ayah boleh jalan macam biasa dari parking ke tempat makan.
.

Satu je Cik Laa nak cakap, ALHAMDULILLAH. Rasa sangat-sangat bersyukur. Alhamdulillah, 3 tahun konsisten Vivix, ini hasilnya. Syukur sangat-sangat sebab tu kalau korang menyampah bila Cik Laa share pasal Shaklee, Cik Laa tak kisah sebab korang tak rasa apa yang Cik Laa rasa. Rasa syukur sangat-sangat. Allahuakhbar, sungguh besar nikmatMu ya Allah. Tak tahu nak cakap macam mana.
.

Korang doa lah semoga Cik Laa terus berjaya dgn Shaklee. Dapat supply Vivix untuk ayah dan mak setiap bulan. Doakan Cik Laa ye. Semoga Allah makbulkan doa-doa kalian. Amin....



APA ITU PENYAKIT OSTEOATHRITHIS

Osteoartritis adalah salah satu jenis arthritis yang paling umum terjadi. Keadaan ini menyebabkan sendi-sendi terasa sakit dan kaku. Pembengkakan juga boleh terjadi pada sendi-sendi tersebut.

Sendi yang paling sering mengalami kerosakan pada keadaan ini meliputi tangan, lutut, pinggul, dan tulang belakang. Tetapi tidak menutup kemungkinan bahawa sendi-sendi yang lain juga boleh diserang.



Gejala-gejala Osteoarthritis


Gejala osteoartritis umumnya berkembang secara perlahan-lahan dan semakin parah seiring waktu. Tingkat keparahan gejala penyakit ini boleh berbeza-beza pada setiap pesakit serta lokasi sendi yang diserang.

Rasa sakit dan kaku pada sendi merupakan gejala utama osteoarthritis. Gejala ini juga boleh membuat pesakit kesukaran untuk menjalani aktiviti sehari-hari. Rasa sakit atau sakit pada sendi biasanya akan muncul apabila sendi digerakkan dan sensasi kaku akan terasa setelah sendi tidak digerakkan untuk beberapa waktu, misalnya ketika bangun pagi.

Beberapa gejala lain yang mungkin menyertai adalah:
  • Kelenturan sendi yang menurun.
  • Sendi yang mudah sakit.
  • Lemas otot dan jisim otot yang berkurang.

Gejala-gejala tersebut boleh datang dan pergi atau berlaku secara terus-menerus. Berulangnya ini mungkin boleh dipengaruhi oleh jenis aktiviti yang anda jalani serta cuaca. Periksakanlah diri anda ke doktor jika gejala-gejala osteoarthritis yang anda alami tidak kunjung reda selama beberapa minggu. Pemeriksaan ini membolehkan doktor untuk mengetahui penyebabnya jika belum dikenal pasti atau tahap keparahannya jika sudah dikenal pasti. 


Punca dan Faktor Risiko Osteoarthritis 

Osteoarthritis menyebabkan tulang rawan mengalami kerosakan secara perlahan-lahan. Tulang rawan adalah rangkaian ikat padat yang kenyal dan elastik. Rangkaian ini menyelubungi hujung tulang pada sendi untuk melindunginya dari gesekan. Penyebab kerosakan tulang rawan tersebut belum diketahui secara pasti. 

Tetapi ada beberapa faktor yang diduga boleh mencetuskan keadaan itu, iaitu:
  • Usia. Risiko osteoartritis akan meningkat seiring bertambahnya usia seseorang, khususnya bagi mereka yang berusia di atas 45 tahun.
  • Jenis kelamin. Wanita lebih kerap mengalami osteoarthritis berbanding lelaki. Kecederaan pada sendi. Sendi yang mengalami kecederaan atau pernah menjalani pembedahan mempunyai kemungkinan osteoarthritis yang lebih tinggi.
  • Obesiti. Berat badan yang berlebihan menambah beban pada sendi sehingga risiko osteoartritis menjadi lebih tinggi.
  • Faktor keturunan. Risiko osteoartritis diduga boleh diturunkan secara genetik. Mengidap keadaan arthritis lain, misalnya penyakit asam urat atau rheumatoid arthritis.



CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 




CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 


IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...