Tabiat Minum Teh O Ais Penyebab Kegagalan Buah Pinggang, Betul Ke?

Betul ke tabiat minum Teh O Ais boleh jadi penyebab kegagalan buah pinggang? Statement ni mesti buat penggemar Teh O Ais tak duduk diam dekat kedai mamak tu kan? 




Menurut laporan dari Astro Awani bertarikh 4 April 2015, Seorang lelaki dari Arkansas, Amerika Syarikat dilaporkan mengalami kegagalan buah pinggang dan ia dikaitkan dengan tabiatnya yang gemar minum 'teh o ais' yang keterlaluan. Dia yang berusia 56 tahun itu dikatakan meminum sehingga melebihi empat liter Teh O Ais setiap hari. 

Teh hitam komponen utama minuman itu dikatakan mengandungi banyak kandungan garam asid ataupun oksolat, yang sering dikaitkan dengan masalah membabitkan buah pinggang. Ekoran tabiat minum teh lelaki itu  menyebabkan kadar pengambilan oksolatnya lebih daripada 1500 miligram sehari. Selepas dimasukkan ke hospital sekitar Mei tahun lalu, pemeriksaan hospital mendapati air kencingnya dipenuhi gentian kristal kalsium oksalat. 

"Ia adalah penjelasan yang munasabah," kata Dr Umbar Ghaffar dari University of Arkansas.

Beliau bersama dua orang lagi doktor memberikan penjelasan mengenai kes ini menerusi laporan yang disiarkan New England Journal of Medicine pada Khamis. 
Oksalat turut terkandung dalam pelbagai makanan harian lain seperti sayur bayam, coklat, kacang dan dedak gandum. Lazimnya pakar menasihatkan orang ramai supaya tidak mengambil lebih dari 50 miligram oksalat dalam sehari. sumber 


TABIAT MINUM TEH O AIS ATAU ADA PUNCA LAIN?

Sejauh mana kebenaran statement ni wallahualam. Kalau sekali pandang, kita nampak isu ini seakan merbahaya dan kalau boleh, perlu diharamkan terus minum minuman bernama teh ini. Namun begitu, kita kena ingat, cara pemakanan kita, bagaimana nutrien itu dicernakan / metabolize, semuanya bukan bersifat satu hala. Kita kena lihat ia dalam bentuk satu siratan yang berbagai hala.


Mungkin terdapat faktor-faktor lain yang menjurus kepada pembentukan batu karang (kalsium oksalat). Besar berkemungkinan diet individu tersebut rendah Magnesium tetapi tinggi Kalsium yang menjurus pembentukan Kalsium Oksalat berbanding Magnesium oksalat. Untuk pengetahuan, kes tersebut berlaku di Arkansas, negara Uncle Sam, yang mana diet mereke terdedah kepada sumber2 tenusu (tinggi kalsium) seperti chesse, susu, etc. Orang Malaysia kurang minum susu.

LEPAK MINUM TEH O AIS SAMBIL HISAP ROKOK JUGA ANTARA PUNCA KEGAGALAN BUAH PINGGANG

Selain itu, Cadmium yang terdapat dalam rokok juga berpotensi menjadi katalis penukaran vitamin C kepada oksalat, secara tak langsung tabiat merokok itu sendiri meningkatkan kadar pengambilan oksalat individu terlibat. Hal ini selalu terjadi pada abang-abang kaki lepak yang sering order teh o ais limau sambil menghembus-hembus asap rokok.

BOLEH KE TIDAK MINUM TEH O AIS?

Teh O ais itu bukanlah suatu masalah. Kenapa perlu salahkan teh O ais sedangkan asid oksalik itu wujud dalam pelbagai makanan lain seperti bayam, coklat, dan kekacang?Pada hemat saya, artikel tersebut mempunyai tajuk yang terlalu Hype, mungkin kerana ia sinonim dengan masyarakat Malaysia dan mamak. Selain itu, laporan itu hanya memetik satu sumber dan satu kes sahaja.
Walaupun ramai pakar urologist menasihati agar berhati-hati dengan pengambilan teh, namun belum ada kajian komprehensif yang menunjukkan hubungkait minum teh dengan sakit buah pinggang. Biasanya teh sering dikaitkan dengan manfaat antioksidannya.
Konklusinya, teh O ais tidak bersalah, namun cara anda mengambilnya mungkin salah, lifestyle anda mungkin salah, diet anda secara keseluruhan mungkin salah. Justeru bersederhanalah dalam semua tindakan. Jangan takut minum teh sekiranya buah pinggang anda normal, atau tak ada history dalam keluarga yang mengidap penyakit ini. Dan jangan lupa banyakkan minum air masak juga. SUMBER

APA ITU PENYAKIT BUAH PINGGANG

Penyakit buah pinggang bermakna buah pinggang kita tidak lagi berfungsi dengan baik. Badan kita tidak dapat lagi mengawal jumlah cecair dalam badan atau pun tidak dapat mengimbangi jumlah zat yang diperlukan seperti potassium dan fosforus. Dalam sesetengah kes, kehilangan fungsi buah pinggang ini adalah sementara dan boleh dipulihkan. Tapi kebanyakan kes adalah berkekalan. Walaupun penyakit buah pinggang tu bersifat sementara tapi kita mestilah merawat dengan segera untuk mengelakkannya daripada berkekalan dan lebih memudaratkan. 


PUNCA PENYAKIT BUAH PINGGANG


1. Kerosakan buah pinggang kronik boleh berpunca daripada beberapa masalah buah pinggang itu sendiri seperti buah pinggang polisistik, jangkitan buah pinggang, penyumbatan arteri renal (yang membekalkan darah kepada buah pinggang), penyumbatan di dalam salur kencing kerana batu karang atau ketumbuhan, penggunaan sesetengah ubat dalam jangka panjang dan kecacatan buah pinggang secara semulajadi

2. Diabetes: Kandungan paras gula di dalam darah yang tinggi lama-kelamaan akan merosakkan buah pinggang dan menyebabkan keadaan yang dipanggil diabetes nefropati yang merupakan penyebab nombor satu kegagalan buah pinggang. Satu pertiga pesakit diabetes mengalami diabetes nefropati.

3. Tekanan darah tinggi (hipertensi): situasi yang merujuk kepada tekanan kuat pada salur darah yang menolak dinding arteri. Tekanan darah tinggi kronik boleh menyebabkan kerosakan salur darah dan fungsi penapisan di dalam buah pinggang. 


TANDA TANDA PENYAKIT BUAH PINGGANG

1. Ketidakselesaan atau rasa terbakar ketika membuang air kecil. 
2. Darah keluar bersama sama air kencing
3. Perubahan pada kekerapan membuang air kecil 
4. Sakit belakang
5. Kerap buang air kecil, terutama pada tengah malam
6. Bengkak pada pergelangan kaki 
7. Sembap pada keliling mata yang berlarutan terutama pada sebelah pagi. 


TIPS YANG PERLU DIAMALKAN BAGI PESAKIT BUAH PINGGANG 

  • Pemakanan seimbang
  • Minum sekurang kurangnya dua liter sehari
  • Berhenti merokok
  • Kekalkan berat badan seimbang
  • Bersenam setiap hari sekurang kurangnya 30 minit 


TIADA LAGI PROTEIN DALAM AIR KENCING SELEPAS IKHTIAR VIVIX 



Selepas nampak ada perubahan, saya minta suami teruskan pengambilan Vivix dan cuba sedaya upaya untuk konsisten. Ikhtiar kami satu sudu kecil setiap malam. Itupun dalam seminggu kadangkala termiss juga sekali dua. Dalam tempoh itu suami masih teruskan pengambilan ubat sepertimana yang diberi oleh Doktor dan tetap menjalani pemeriksaan berkala. Adakala sampel urin (air kencing) dikumpul dalam masa 24 jam dan dihantar ke makmal untuk dianalisa.

Jujur saya katakan,masa saya berkongsi cerita dengan seorang kawan yang suaminya juga menghidap penyakit yang sama saya agak tergugat dan risau akan baik kah suami saya. Suaminya bergantung dengan ubat hospital sudah 2 tahun tetapi tiada perubahan. Sedihnya bila tahu tentang itu. Bagaimanapun saya teruskan ikhtiar dengan Vivix.


KENAPA VIVIX? 


  1. Kajian telah menunjukkan bahawa Resveratrol mempunyai kandungan antioxidant yang paling tinggi. Daripada kajian juga mendapati bahawa kandungan Resveratrol diadapati daripada kulit dan biji Anggur Muscadine
  2. Antioxidant diperlukan pada kadar yang tinggi untuk mendapat kesihatan yang optima dan dapat membantu mencegah penyakit. Antioxidant dapat membantu dan membaik pulih sel rosak yang berpunca dari radikal bebaS
  3. Resveratrol dapat mencegah dari sel kanser merebak kerana resveratrol dapat menghalang dari pembentukkan sel yang tidak normal dalam tubuh manusia mereba
  4. Menurut Eleanor G. Rogan seorang Profesor dari Uni. Of Nebraska Medical Center. Resveratrol ada keupayaan untuk mencegah peringkat permulaan kanser semasa estrogen baru hendak memulakan proses pengembangan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA).Dengan ini kami percaya seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.

LANDMARK STUDY TERHADAP VIVIX 



Ada banyak research artikel berkaitan bahan2 aktif dalam produk Shaklee. Malah, Shaklee turut bekerjasama dengan profersor Universiti ternama untuk buat kajian produknya sendiri yang dinamakan Landmark Study.

Landmark Study I mengkaji produk multivitamin Shaklee, VitaLea yang boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik & selamat digunakan dalam jangkamasa yang panjang.

Landmark Study II pula mengkaji produk paling hangat di pasaran iaitu Vivix yang dibuktikan boleh memanjang jangka hayat sel manusia, sekaligus mengurangkan risiko penyakit kronik,

Tapi untuk kesekian kalinya saya ingatkan supplemen dan ubat fungsinya berbeza. Supplements seperti VIVIX, walaupun banyak kajian membuktikan bahan aktif dalam Vivix, iaitu resveratrol boleh mengawal penyakit kronik, tapi Vivix bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.

Tetapi lebih kepada menyokong rawatan & pencegahan penyakit. Kalau mencegah tu, Vivix sangat sesuai diambil oleh orang yang sihat la. Tapi tak boleh nafikan juga sel-sel orang sakit juga perlukan nutrisi yang secukupnya, sama seperti yang diperlukan oleh orang yang tiada penyakit.


TESTIMONI VIVIX UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG 






CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX  ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian 200UV atau pun dengan pembelian dua botol vivix. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 


IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi



Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...