Lelehan Yang Keluar Dari Faraj Ibu Hamil Mungkin Disebabkan Keputihan Atau Air Ketuban Pecah?

Pada trimester akhir, kebanyakan wanita hamil mengalami masalah keputihan yang semakin banyak dan kegatalan pada celah paha. Lelehan yang keluar dari faraj mungkin disebabkan lendir atau keputihan dan juga air ketuban yang pecah? Adakah masalah ini akan menjejaskan kandungan? 





Keputihan atau lelehan faraj yang lebih banyak daripada biasa adalah normal bagi wanita hamil. Lelehan yang sihat bersifat cair dan berwarna seperti susu. Tetapi jika anda mengalami keputihan, iaitu pengeluaran lelehan pekat berwarna putih seperti krim, terdapat kegatalan, sakit atau warnakemerah merehan di dalam atau sekeliling faraj atau punggung anda, merasa sakit apabila bersama suami dan rasa sakit apabila membuang air kecil, simptom sebegini adalah disebabkan jangkitan. 

Lelehan yang keluar dari faraj mungkin disebabkan lendir atau keputihan dan juga air ketuban yang pecah. 


PUNCA KEPUTIHAN MASA HAMIL

Jangkitan pada bahagian faraj agak biasa berlaku semasa hamil. Keputihan diakibatkan oleh kulat mikroskopik atau yis yang dipanggil candida albicans. Kulat ini ada di dalam badan setiap orang. Ia merupakan sebahagian daripada sistem penghadaman kita atau secara umumnya, bakteria dalam badan mengawalnya. Biasanya ia hidup dalam faraj tanpa memudaratkan dan anda mungkin tidak tahu ia berada dalam badan anda. 

Namun ia menjadi satu masalah apabila terdapat ketidakseimbangan di antara jumlah kulat yis dan mikro organisma lain dalam badan kita. Anda lebih berkemungkuninan mengalami keputihan jika hamil. Semasa hamil, faraj kita mengandungi gula yang tinggi dipanggil glikogen dan ini menggalakkan pertumbuhan kulat. Seseorang wanita juga mengalami masalah ini jika anda memakai pakaian ketat atau yang diperbuat daripada bahan sintetik seperti selua jeans atau seluar dalam daripada nilon. Pakaian seperti ini panas dan menghalan peredaran angin lantas menggalakkan pertumbuhan keputihan. 

KESAN KEPUTIHAN  KE ATAS BAYI

Bayi anda selamat dan terlindung di dalam rahim dan tidak terjejas sama sekali. Jika anda mengalami mjangkitan semasa sakit bersalin, ada sedikit kemungkinan yang bayi akan dijankiti melalui faraj anda ketika keluar daripada rahim. Jika bayi yang baru lahir mengalami keputihan, anda akan melihat tompokan putih di mulutnya. Jika anda menyusu badan, kedua dua ibu dan bayi memerlukan rawatan kerana keputihan ini boleh merebak ke payudara anda juga. 

BERJUMPA DOKTOR

Jika anda mengalami keputihan, beritahulah doktor anda. Jangan menderita dalam diam. Doktor anda mungkin akan memeriksa kawasan di sekitar faraj untuk mengenalpasti masalah sebenarnya. Jika berliau tidak pasti sama ada itu adalah keputihan, beliau akan mencadangkan ujian makmal dilakukan di mana sedikit cairan akan diambil daripada faraj dan dihantar ke makmal. 

Doktor anda mungkin akan memberi ubat jenis pessari atau krim anti kulat yang sesuai digunakan pada tahap kehamilan anda. Anda mungkin memerlukan rawatan penuh selama tujuh hari untuk menghapuskan keputihan dengan sempurna. Walau bagaimanapun, jika anda dalam trimester pertama, doktor mungkin tidak mahu memberikan apa apa ubat ketika itu. 

Keputihan boleh jadi sukar untuk dihapuskan apabila anda hamil. Rawatan yang berkesan bagi wanita yang tidak hamil mungkin tidak berkesan pada anda. 



SET HAMIL SHAKLEE UNTUK ATASI MASALAH KEPUTIHAN IBU HAMIL



Untuk mendapatkan kesihatan yang optimum semasa hamil, pengambilan supplemen adalah yang terbaik. Dalam set hamil shaklee, terdapat vitamin yang bagus untuk membantu mengurangkan keputihan seperti Vitamin C dan GARLIC COMPLEX di mana ia boleh mencegah kulat dan bakteria dari terus membiak dan meningkatkan sistem ketahanan badan.  Selain makan makanan berkhasiat, anda jugak digalakkan untuk menmbil tambahan supplemen seperti set lengkap ibu hamil Shaklee ini. Terdapat 6 vitamin yang diperlukan oleh ibu hamil 
  • Ostematrix - membantu top up kalsium yang deposit semasa hamil. Elak kejang kaki, sejuk kaki, lenguh sendi yang selalu ibu hamil rasa. Elak sembelit atau buasir
  • Omega guard - kawal kolestrol dalam darah, elak kenaikkan berat badan mendadak. Cerdaskan minda bayi dalam Kandungan dan cantikkan pembentukkan mata dan kulit bayi.
  • Vitamin C sr - tingkat immunisasi ibu dan bayi semasa hamil, cantikkan dan cerahkan kulit ibu dan bayi dalam kandungan. Elak kulit sensitif.
  • BComplex - kandungan acid folic bantu elak kecacatan janin dan kerosakann bifida.kurangkan simptom kecacatan bayi atau bermasalah.
  • Vitalea - multivitamin untuk bantu elak HB rendah, maslaah lemah dan lesu badan ketika hamil.
  • Garlic - Mencegah kulat akibat keputihan
  • ESP - bantu pembentukan sel-sel tubuh bayi. Cantikkan kulit bayi dan si ibu. Menguatkan rahim ketika hamil. Mengelak koyakkan perenium terlalu besar ketika bersalin kerana otot lebih kuat.


Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo!




CARA PEMBELIAN SUPPLEMEN UNTUK IBU HAMIL

CARA 1

Anda boleh terus klik ke SET SET HAMIL MENGIKUT TRIMESTER ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan 
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian SEBANYAK 200UV. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 Kelebihan Daftar Sebagai Ahli

KLIK UNTUK TERUS WHATSAP  -http://www.wasap.my/60126716961
IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi

Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...