Risiko Mati Awal Bila Duduk Terlalu Lama Terutamanya Di Pejabat?

Mesti ramai antara kira yang mempunya lifestyle yang sangat tidak aktif. Dari pagi sampai petang di pejabat hanya menghadap komputer dan duduk sahaja. individu yang menghabiskan masa selama 11 jam atau lebih untuk duduk setiao hari memiliki peratus risiko meninggal dunia lebih awal tidak kira betapa aktifnya mereka sebelum ini




BERDIRI LEBIH LAMA ADALAH LEBIH BAIK

Bagi mendapatkan kesihatan yang optimum, satu kajian terkini mencadangkan supaya anda perlu berdiri lebih lama. Ini berikutan kajian yang dijalankan oleh sekumpuluna penyelidik Australia itu mendapati, individu yang menghabiskan masa selama 11 jam atau lebih untuk duduk setiao hari memiliki peratus risiko meninggal dunia lebih awal tidak kira betapa aktifnya mereka sebelum ini

Kebanyakan bukti sebelum ini lebih kepada risiko kesihatan akibat menonton televisyen terlalu lama. Purata Individu dewasa menghabiskan 90 peratus waktu lapang mereka dengasn duduk dan kurang separuh memenuhi saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia WHO supaya melakukan aktiviti fizikal sederhana selama sekurang kurangnya 150 minit setiap minggu. 

Mereka yang tidak aktif yang duduk dengan banyak menggandakan risiko kematian awal dalam tempoh tiga tahun berbading mereka yang kurang duduk. Kebanyakan individu yang duduk dalam tempoh yang panjang ketika bekerja, mereka sepatutnya melakukan aktiviti seperti meregang, berjalan atau berdiri sekali sekala. Mungkin tiada pilihan waktu kerja. Namun apabila pulang ke rumah pastikan anda tidak terus duduk dan tidak terus menghadap komputer atau televisyen. Selepas lapan jam duduk, risiko kesihatan semakin meningkat. Banyakkan bergerak ketika masa lapang. 





KENALPASTI 9 BAHAYA JIKA DUDUK TERLALU LAMA


1. Bahaya Terhadap Jantung dan Pankreas

Apabila anda duduk terlalu lama, aliran dalam saluran darah melambat, sehingga semakin sedikit lemak tubuh yang terbakar. Jika hal ini terjadi, maka asid lemak boleh membuat saluran jantung tersumbat.

Sebuah kajian yang telah diterbitkan pada Journal of The American College of Cardiology memaparkan hasil kajian dengan  wanita yang duduk antara 10 jam setiap hari memiliki risiko terkena penyakit jantung lebih tinggi berbanding dengan yang hanya duduk 5 jam atau kurang.

Selain itu, kemampuan tubuh untuk bertindak balas terhadap insulin dipengaruhi oleh tempoh anda duduk semasa bekerja. Semakin lama anda duduk, akan menyebabkan pankreas menghasilkan insulin dalam jumlah yang berlebihan, yang kemudian boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

Sebuah kajian yang diterbitkan pada Diabetologia membuktikan bahawa orang yang duduk lebih lama mempunyai risiko terkena diabetes dan penyakit jantung dua kali lebih besar berbanding yang tidak membiarkan dirinya duduk terlalu lama. Duduk lebih dari 8 jam juga dikaitkan dengan peningkatan risiko diabetes jenis 2 sebanyak 90%.



2. Peningkatan Risiko Kanser


Bahaya duduk terlalu lama ternyata juga dapat meningkatkan risiko seseorang terkena kanser kolon, kanser payudara, dan kanser endometrium (dinding rahim). Mekanisme peningkatan risiko kanser jenis tersebut belum diketahui secara pasti, namun akibat berlebihnya pengeluaran insulin yang menggalakkan pertumbuhan sel sehingga ada sejumlah sel yang tumbuh tidak terkawal dan menjadi tumor.

Apabila badan bergerak aktif, antioksidan boleh bekerja dengan baik untuk menghilangkan risiko kanser kerana adanya peranan radikal bebas. Sebaliknya, apabila duduk terlalu lama, antioksidan tidak bekerja sehinggan maksimum sehingga radikal bebas lebih banyak terkandung dalam tubuh.

Menurut sebuah kajian yang diterbitkan dalam British Journal of Sports Medicine, duduk terlalu lama boleh menyebabkan risiko kanser paru-paru meningkat sebanyak 54%, kanser kolon sebanyak 30% dan kanser dinding rahim sebanyak 66%.

Alasan lain yang menyebabkan hal ini boleh dikaitkan dengan penambahan berat badan kerana kurang bergerak, disfungsi metabolik, disfungsi leptin, dan perubahan hormon yang boleh menyebabkan kanser.



3. Perlahankan Pencernaan Makanan


Jika anda termasuk orang yang langsung kembali duduk di belakang meja kerja selepas makan tengah hari, maka sebaiknya anda berhati-hati. Duduk terlalu lama apalagi dilakukan setelah makan, menyebabkan isi perut tertekan, sehingga melambatkan proses pencernaan makanan. Pencernaan yang lambat kemudian boleh menyebabkan perut kram, kembung, sembelit, serta ketidakseimbangan mikrob baik yang membantu pencernaan makanan.


4. Postur Tubuh Memburuk


Pada masa duduk terlalu lama di pejabat, leher dan bahu menegang, kerana anda terlalu lama menahan leher di posisi menghadap ke komputer atau mengerjakan hal lain.Hal ini boleh menyebabkan tulang belakang juga ikut menegang dengan ketidakseimbangan kekal yang kemudian menyebabkan leher, bahu, dan punggung pegal-pegal.

Bahaya duduk terlalu lama juga menyebabkan tekanan pada tulang belakang lebih besar berbanding dengan semasa berdiri. Kira-kira 40% orang yang mengalami masalah pada punggung dan sering mengeluh sakit punggung merupakan mereka yang duduk sangat lama menghadap komputer di tempat kerja sehari-harinya.

Otot-otot di bahagian punggung seharusnya tidak statik, bergerak untuk mengembang dan mengecut yang menyebabkan ia boleh menyerap darah serta nutrisi. Duduk terlalu lama menyebabkan kehilangan fleksibiliti otot. Menurut data dari American Chiropatic Association (ACA), sebanyak 31 juta orang Amerika mengalami sakit belakang yang kebanyakan kerana sebab-sebab duduk terlalu lama ketika bekerja.


5. Berlaku Degenerasi otot


Berdiri, berjalan, dan menggerakkan ubuh boleh mengetatkan otot, terutama otot perut. Sebaliknya, ketika duduk maka otot-otot mengendur dan boleh menyebabkan kecacatan otot. Bahagian pinggang juga boleh mengalami keluhan saat duduk terlalu lama, kerana otot-otot di bahagian pinggang menjadi kaku dan bergerak sangat terhad serta jarang berelaksasi. Aduan pada bahagian pinggang juga boleh menurunkan mobiliti otot pinggang yang menyebabkan seseorang terjatuh secara tiba-tiba ketika berjalan.

6. Kaki yang Kurang Sihat


Bahaya duduk terlalu lama juga dialami oleh organ tubuh kaki. Pada masa duduk terlalu lama, peredaran aliran darah di kaki sangat buruk, yang boleh menyebabkan bengkak pergelangan kaki, varises, serta penggumpalan darah yang dikenali dengan DVT (deep vein thrombosis).

Jika kaki banyak digerakkan semudah banyak berjalan, atau bersenam dengan berlari, tulang pada kaki menjadi lebih padat, sehingga menjadikannya lebih kuat. Sebaliknya, apabila kaki lama tidak digerakkan dapat menyebabkan tulang merapuh bahkan meningkatkan risiko osteoporosis.

Duduk terlalu lama juga boleh menyebabkan kaki mati rasa, atau dalam dunia perubatan dikenali dengan istilah neuropati, iaitu gangguan saraf pada kaki sehingga fungsinya berkurang.


7. Kadar Kolesterol Meningkat

Sebuah kajiandi Australia meneliti seberapa besar pengaruh lamanya duduk terhadap peningkatan kolesterol. Hasilnya, kajian tersebut menunjukkan bahawa untuk setiap penukaran 2 jam posisi duduk menjadi berdiri, peserta kajian mempunyai kadar trigliserida (lemak) total berkurang hingga 11%.

Menukar waktu duduk dengan berjalan walaupun mempunyai hasil yang lebih ketara. Setiap dua jam peserta berjalan berbanding dengan duduk diam, kadar trigliserida berkurang hingga mencapai 14%.

Hal ini berpengaruh pada indeks massa tubuh yang lebih baik dan juga lingkar tubuh yang berkurang. Terbukti bahawa bahaya duduk terlalu lama boleh pula menyebabkan peningkatan kolesterol.


8. Menyebabkan Obesiti


Oleh kerana kadar trigliserida di dalam tubuh tidak banyak dapat diubah menjadi tenaga dan malahan meningkatkan kadar kolesterol, duduk terlalu lama boleh memberi kesan obesiti atau kelebihan berat badan. Dalam beberapa kajian disebutkan bahawa orang yang mengalami obesiti memang duduk lebih lama kira-kira 2.5 jam berbanding orang yang berat badannya normal.

9. Pengurangan Kemampuan Otak


Seseorang yang terlalu lama duduk di belakang meja kerja, menyelesaikan berbagai macam masalah di pejabat, mengatur jadual, serta melakukan aktiviti yang sangat memerlukan pemikiran kritis boleh mengalami penurunan kemampuan otak.

Otak menjadi terlalu lelah serta 'berkabus' kerana duduk terlalu lama di tempat kerja. Hal ini disebabkan tidak adanya pengambilan darah dan oksigen segar ke dalam otak, yang hanya boleh didapatkan seseorang saat menggerakkan otot.

Bergerak juga dapat mengeluarkan hormon yang menghalang stres, dan juga meningkatkan mood. Saat tubuh terlalu lama berdiam di satu tempat tanpa pergerakan, otak justru akan bekerja melambat.

Itulah 9 bahaya duduk terlalu lama yang tentunya tidak ingin anda alami. Jika memang anda tidak boleh mengelakkan duduk terlalu lama ketika bekerja, cubalah untuk menjadualkan pergerakan tubuh setiap setengah jam sekali seperti pergi ke tandas, berjalan di sekitar pejabat dan berinteraksi dengan rakan kerja, atau melakukan beberapa latihan otot yang boleh dilakukan sambil duduk.



RESVERATROL MAMPU CEGAH 9 RISIKO KESIHATAN AKIBAT DUDUK TERLALU LAMA



Kandungan Resveratrol yang tinggi dalam sebotol VIVIX Membantu mencegah dari masalah jantung, melancarkan peredaran darah dan kembali kekal cergas walaupun anda duduk terlalu lama setiap hari. Dan golongan muda mudi yang berpotensi untuk mendapat 9 risiko kesihatan di atas, digalakkan untuk mengamalkan Vivix setiap hari.  KENAPA VIVIX? 



  1. Kajian telah menunjukkan bahawa Resveratrol mempunyai kandungan antioxidant yang paling tinggi. Daripada kajian juga mendapati bahawa kandungan Resveratrol diadapati daripada kulit dan biji Anggur Muscadine
  2. Antioxidant diperlukan pada kadar yang tinggi untuk mendapat kesihatan yang optima dan dapat membantu mencegah penyakit. Antioxidant dapat membantu dan membaik pulih sel rosak yang berpunca dari radikal bebaS
  3. Resveratrol dapat mencegah dari sel kanser merebak kerana resveratrol dapat menghalang dari pembentukkan sel yang tidak normal dalam tubuh manusia mereba
  4. Menurut Eleanor G. Rogan seorang Profesor dari Uni. Of Nebraska Medical Center. Resveratrol ada keupayaan untuk mencegah peringkat permulaan kanser semasa estrogen baru hendak memulakan proses pengembangan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA).Dengan ini kami percaya seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.



LANDMARK STUDY TERHADAP VIVIX 

Ada banyak research artikel berkaitan bahan2 aktif dalam produk Shaklee. Malah, Shaklee turut bekerjasama dengan profersor Universiti ternama untuk buat kajian produknya sendiri yang dinamakan Landmark Study.

Landmark Study I mengkaji produk multivitamin Shaklee, VitaLea yang boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik & selamat digunakan dalam jangkamasa yang panjang.

Landmark Study II pula mengkaji produk paling hangat di pasaran iaitu Vivix yang dibuktikan boleh memanjang jangka hayat sel manusia, sekaligus mengurangkan risiko penyakit kronik,

Tapi untuk kesekian kalinya saya ingatkan supplemen dan ubat fungsinya berbeza. Supplements seperti VIVIX, walaupun banyak kajian membuktikan bahan aktif dalam Vivix, iaitu resveratrol boleh mengawal penyakit kronik, tapi Vivix bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.

Tetapi lebih kepada menyokong rawatan & pencegahan penyakit. Kalau mencegah tu, Vivix sangat sesuai diambil oleh orang yang sihat la. Tapi tak boleh nafikan juga sel-sel orang sakit juga perlukan nutrisi yang secukupnya, sama seperti yang diperlukan oleh orang yang tiada penyakit.




CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 


CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 


IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma
Email: ismalizayahya86@gmail.com
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Hasrul Hassan
AUTHOR
July 19, 2017 at 8:30 PM delete

Hmmm... Byk bahaya duduk lama ni ye. Kerja blogger pun nampaknya kena ubah dr duduk semata.

..
Hmm vivix ni sy sdg guna.

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...